زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اجرای تن کیلومتر تا دو هفته دیگر

شورای عالی هماهنگی ترابری کشور در نشست اخیر خود تعیین کرایه حمل و نقل جاده‌ای داخلی بار بر اساس «تن – کیلومتر» را تصویب کرد و به این ترتیب یکی دیگر از خواسته‌های صنفی کامیونداران اجرایی شد.

این شورا پیشنهاد تعیین کرایه حمل و نقل جاده‌ای داخلی بار بر اساس تن – کیلومتر با ارایه گزارش توجیهی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مطرح و با شرط تامین نظرات مراجع رسمی قیمت‌گذاری کالا و خدمات توسط سازمان یادشده، به تصویب رسید.
همچنین در این نشست موضوع تغییر مسیر و شیوه حمل فرآورده‌های نفتی ترانزیتی از کشور مطرح و ضمن رد اعمال محدودیت در فرایند عبوری، مقرر شد موضوع با تهیه برنامه جامع عملیاتی در زمینه افزایش سهم‌پذیری ریل و نیز اقدامات اجرایی به منظور افزایش کنترل و نظارت بر تردد ناوگان حامل فرآورده‌های نفتی، در کمیسیون فرعی شورا مورد بررسی قرار گیرد.

اجرای تن کیلومتر تا دو هفته دیگر

بنابراین گزارش، اکنون نرخ کرایه حمل بار به صورت توافقی است و در ماه‌های اخیر یکی از خواسته‌های صنفی رانندگان و کامیونداران حمل و نقل جاده‌ای تعیین نرخ کرایه حمل بر اساس تن – کیلومتر بود.از این رو سازمان راهداری با تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان تشکل‌های صنفی و دست اندرکاران این بخش، بررسی موضوع را در دستور کار قرار داده بود.در ماه‌های اخیر رانندگان حمل ونقل جاده‌ای در اعتراض به افزایش قیمت لوازم یدکی و لاستیک و کمی نرخ کرایه از بارگیری کالا‌ها خودداری کردند، اما با توجه به برگزاری نشست نمایندگان این تشکل صنفی با وزیر راه و شهرسازی، نرخ کرایه در همه مسیر‌ها از اول تیرماه امسال از ۱۶ تا ۲۶ درصد افزایش یافت.

پیشتر «فرامرز مداح» معاون برنامه ریزی سابق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از برگزاری نشست‌های مستمر با نمایندگان رانندگان حمل و نقل برون شهری خبر داده و تاکید کرده بود تامین خواسته‌های آن‌ها در دستور کار این سازمان قرار دارد.
فرامرز مداح عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در نشستی خبری نیز در این باره اظهار کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در تامین اعتبارات و منابع مالی چندین عامل را در نظر گرفته است. یک بخشی از منابع مالی از طریق کمک های دولت و بخش دیگر از طریق منابع داخلی سازمان راهداری و به روش دریافت عوارض و یا سایر راه ها تامین می شود.

اجرای تن کیلومتر تا دو هفته دیگر

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به رشد ترانزیت کالاها اشاره کرد و افزود: طی چند سال گذشته در کریدورهای شمال و جنوب رشد ترانزیت داشته ایم و این در حالی است که باید بخشی از منابع از عوارض و سوخت دریافت شود که متاسفانه این اقدام در جاده ها اجرایی نمی شود. با توسعه راه ها و بازسازی جاده های کشور می توانیم از عوارض جا به جایی های کالا استفاد کنیم.با صرفه جویی در سوخت و کاهش اضافه بارها می توانیم نیازهای موجود در این بخش را تامین کنیم.
او با اشاره به اینکه گران بودن سوخت و نوسازی جزو دغدغه رانندگان است، گفت: متاسفانه خودمالکی وسایل حمل و نقل باعث شده که اکثر ترددها با یک سر خالی انجام شود.
عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه ایجاد بازارگاه های الکترونیکی نقش موثری در افزایش پایدار حمل و نقل دارد، گفت: با صرفه جویی سوخت می توانیم بخش حمل و نقل عمومی را رونق دهیم.استفاده از وسایل شخصی در کشور زیاد شده و ما در حمل و نقل عمومی نیز سعی کرده ایم میزان صندلی ها را کاهش دهیم به طور مثال با کاهش صندلی ها از ۴۴ مورد به ۲۵ صندلی کیفیت در این بخش را افزایش داده ایم.

اجرای تن کیلومتر تا دو هفته دیگر

او با بیان اینکه نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای را در یکی دو سال گذشته انجام داده ایم، گفت: نوسازی از محل صرفه جویی سوخت صورت گرفته و با هر صرفه جویی سوختی که رانندگان انجام می دادند هزینه آن در اختیار رانندگان کامیون قرار می گرفت. تا به امروز ۵ هزار ناوگان حمل و نقل جاده ای را نوسازی کرده ایم و باید این میزان نوسازی به ۶۰ هزار ناوگان برسد اما به دلیل تحریم ها تامین قطعات کامیون با مشکل مواجه شده و بررسی آن را در دستور کار خود قرار داده ایم.
مداح با بیان اینکه ما در رابطه با ترانزیت سعی کرده ایم زیرساخت ها را افزایش دهیم، گفت: به طور مثال تفاهمنامه ای برای بندر چابهار و ایجاد مسیرهای ترانزیتی منعقد کرده ایم و در این مسیر بسیاری از کشورهای اطراف منطقه ابراز علاقه مندی کرده اند.۷۲۸ تیرپارک در بین مسیرهای ترانزیتی ایجاد کرده ایم تا کامیون های ترانزیت توقف کنند و با گمرکات کشور نیز مذاکراتی صورت گرفته تا مصاحبه های فرآیندی در این بخش افزایش یابد.

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصریح کرد: در اجلاس های جهانی نیز وزارت خارجه جهت تسهیل در ترانزیت کالا مذاکراتی را با کشورهای خارجی انجام داده و ما چندی پیش در اجلاس عمان، کشور ایران و کریدورهای موجود در آن را معرفی کردیم و نشست های دو جانبه مفیدی را برای گسترش ترانزیت انجام دادیم.

مداح درباره آخرین وضعیت کامیون داران نیز، گفت: تامین لاستیک بر عهده وزارت صمت است و ما در بخش مشکلات کامیون داران تنها مصرف کننده هستیم.مطالبات کامیون داران مربوط به ساماندهی تن کیلومتر بوده که با برگزاری کمیسیون های تخصصی و پیگیری کرایه ها توانستیم این طرح را به تصویب شورای عالی ترابری برسانیم.

اجرای تن کیلومتر تا دو هفته دیگر

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار کرد: اجرای تن کیلومتر یک اقدام و کار بسیار دشوار و پیچیده ای بود که با برگزاری جلسات مختلف این موضوع را پیگیری کردیم. هم اکنون جلسات توجیهی در استانداری ها برگزار می شود و تا چند هفته آینده امیدواریم این طرح تن کیلومتر به مرحله اجرایی شدن برسد.

او در پاسخ به سوال در مورد مشکلات کامیون داران ترانزیت، گفت: مهم ترین مشکل کامیون داران هم اکنون تامین اسکناس برای رانندگان است که متاسفانه با پیگیری های بسیار زیاد و طولانی هنوز نتوانستیم جواب درستی از بانک مرکزی بگیریم.

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصریح کرد: برای حمل و نقل ریلی اقدامات بسیار زیادی صورت گرفته است به طوری که برقی کردن قطار تهران- مشهد و تهران -بندرعباس را دولت در اولویت های خود قرار داده و یک دستگاهی هم تراز با معاونت برای این بخش قرار داده است.