زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مطالبات کامیون داران به زودی پیگیری می شود

در پی اعتصابات کامیون داران در روزهای اخیر، روسا و نمایندگان بعضی از استان ها در مورد پیگیری مطالبات کامیون داران و تامین خواسته های آنها اظهاراتی را بیان کردند که حاکی از بهبود روند رسیدگی به این مطالبات است.

در همین رابطه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد، علی علیخانی گفت: مطالبات به حق کامیون داران همچنان در سطح ملی و استانی در دست پیگیری است.

او در مورد برطرف شدن مشکلات کامیون داران گفت: انتظارات و خواسته هایی برای کامیون داران ایجاد شده بود که آنچه مربوط به حوزه حمل و نقل و راهداری بوده به طور کامل در دستور کار قرار گرفته است. عمده این در خواست ها عملیاتی شده اما چند موردی نیز فرا سازمانی است که آنها نیز در دست پیگیری است.

علیخانی اقدامات انجام شده جهت رسیدگی به مطالبات کامیون داران را اینگونه مطرح کرد:

  • بیمه تکمیلی رانندگان و همسران آنها با جمعیتی حدود ۹۰۰ هزار نفر در سطح کشور یکی از مطالبات محقق شده رانندگان است که این مهم از مردادماه سال جاری عملیاتی شده است.(در مورد بیمه رانندگان بیشتر بدانید)
  •  کمبود لاستیک و قطعات پر مصرف خودرو نیز پیگیری شد و قرار شد که سهمیه لاستیک استان ها به ویژه اندازه ای که مورد استفاده ناوگان حمل و نقل عمومی است، افزایش یاید.
  • بحث آزادسازی محموله های لاستیکی که در گمرکات بوده و تسریع روند آن نیز پیگیری شده تا کالاها زودتر بعد از ترخیص در اختیار توزیع کنندگان قرار گیرد. بحث کاهش تعرفه واردات لاستیک نیز پیگیری شده تا از ۳۰ به ۱۰ درصد کاهش پیدا کند. حمل کالا به صورت تن کیلومتر نیز از مطالبات رانندگان بوده که این موضوع نیز پیگیری شده و در مراحل نهایی تصویب است.

او در پایان با اشاره به واردات لاستیک نیز گفت:در استان یزد با پیگیری های انجام شده از سوی اداره کل راهداری و جذب سرمایه گذار خصوصی با همکاری استاندار، مقرر شد تا سرمایه گذاری در امر واردات لاستیک انجام شود، همچنین یک سرمایه گذار به چین اعزام شده و بزودی اقدام به واردات می کند و یک مورد دیگر نیز به برآورد نهایی رسیده تا بتواند واردات لاستیک را نهایی کند.

 

آسان بار-آسان پدیا-مطالبات کامیون داران پیگیری می شود-علی علیخانی

 

این در حالیست که حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان در مجلس به لزوم رسیدگی مطالبات رانندگان نیز اشاره کرده و گفت:

 مطالبات کامیون داران باید در کمیسیون عمران مجلس و با دعوت از نمایندگان وزارت کار، رفاه، نفت و اقتصاد و نمایندگان صنفی کامیون داران مورد بررسی و تحلیل بوده و موارد باید تا حصول نتایج مثبت توسط این کمیسیون مورد پیگیری قرار گیرد.

او بعضی از مطالبات کامیون داران را اینگونه مطرح کرد: تعیین کرایه پایه بر مبنای تن بر کیلومتر به تفکیک بارگیر، کاهش قیمت کامیون، قطعات یدکی و لاستیک با تخصیص ارز دولتی ،حذف عوارض گمرک و همچنین افزایش دستمزد رانندگان، افزایش کرایه کامیون، افزایش مستمری بازنشستگی رانندگان، ارتقاﺀ سطح امنیت در جاده ها، نوسازی تشکل های صنفی رانندگان و کامیون داران از طریق انتخابات آزاد، ایجاد تسهیلات رفاهی و بهداشتی برای رانندگان در پایانه های شهری و مرزی.کامیون داران همچنین به قطع یارانه حق بیمه، بالا بودن حق کمیسیون شرکت های باربری، رانندگان همچنین به گران بودن عوارض جاده ای و مشکلات نوبت دهی اعتراض دارند.

اعتراض این قشر زحمتکش که در غالب ساعات شبانه روز کار تامین مایحتاج مردم را به عهده دارند پیرامون نوسانات قیمت لاستیک و لوازم یدکی تابع نوسانات ارز است که دولت باید در این خصوص به صورت ویژه وارد عمل شود چرا که نه تنها کامیون داران بلکه غالب اقشار جامعه از این نوسانات متضرر شده و امنیت روانی مردم متزلزل می شود.  کامیون داران باید با شناخت شرایط و حفظ آرامش پیگیر مطالبات صنفی خود باشند و اجازه ورود به افرادی که سعی در بهره برداری سیاسی از مطالبات آنها را دارند به مجموعه های خود ندهند.

او در آخر اشاره کرد: بررسی دقیق و کارشناسی مطالبات کامیون داران و ارائه راهکارهای کاربردی برای حل مشکلات با حضور چند وزارتخانه می تواند قسمت عمده ای از این مشکلات را حل کند که در این مورد مجلس باید پیگیر این مطالبات باشد.

 

آسان بار-آسان پدیا-مطالبات کامیون داران پیگیری می شود-حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان در مجلس

 

از استان مرکزی نیز خبرها حاکی از آن است که حوزه حمل و نقل بار این استان طی روزهای اخیر شاهد درخواست مطالباتی از سوی کامیون داران بوده که تمهیداتی برای پاسخگویی به این مطالبات اندیشیده شده و نیازمند بردباری از سوی این صنف است.البته مشکلات این حوزه در استان مرکزی نسبت به سایر استان ها بسیار کمتر بوده و با پیگیری هایی که در روزهای اخیر انجام شده، این پیش بینی وجود دارد که با پاسخگویی به مطالبات این قشر، زمینه حل بخش عمده ای از مشکل فراهم شود.

 همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی با اشاره به پیگیری وضعیت کامیون داران و مطالبات این قشر در استان مرکزی گفت: در این زمینه طی روزهای اخیر جلسات متعدد هم اندیشی و تصمیم گیری برگزار شده و با جدیت به دنبال رسیدگی به مطالبات کامیون داران هستیم.

 سعید فرخی بیان کرد: بر اساس آماری که طی چند روز اخیر به دست آمده، تعداد بارنامه ها در استان در حال افزایش است که این مساله بیان کننده همکاری کامیون داران استان با ما است و ما نیز حل مشکلات را در دستور کار داریم.

 

آسان بار-آسان پدیا-مطالبات کامیون داران پیگیری می شود-سعید فرخی

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: تحقق مطالبات و تامین اقلام مورد نیاز کامیون داران از سوی استانداری مرکزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در حال پیگیری است.

محمدرضا حاجی پور در حاشیه برگزاری جلسه ستاد تنظیم بازار استان مرکزی در اراک، در رابطه با موضوع تامین لاستیک کامیون داران اظهار داشت: با توجه به ضرورت تامین ارز مورد نیاز برای تامین لاستیک مورد نیاز کامیون داران، قرار شد از سوی استانداری و سازمان صمت استان پیگیری لازم انجام پذیرد تا هر چه سریعتر مسائل و مشکلات کامیون داران با تامین اقلام مورد نیاز آنان فراهم شود.

از سوی دیگر رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه افزایش قیمتها در بازار را که به اعتراضات کشیده شد را ناشی از جو روانی دانست و گفت:هیچ کمبودی در بازار نداریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه یکی از دغدغه های کامیون داران را کمبود لاستیک عنوان کرد و گفت: طی ۲۱ مرحله لاستیک متناسب با حمل و نقل جاده ای استان در اختیار کامیون داران قرار گرفت که در مرحله آخر ۳ هزار حلقه با استان اختصاص داده شد و از این جهت نیز هیچ گونه کمبودی نداریم.

 

ان پدیا-مطالبات کامیون داران پیگیری می شود-رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه