زمان مطالعه: ۵ دقیقه

آج تایر شاید یکی از کوچکترین اجزای تاثیرگذار در خودرو محسوب شود. اما آج تایر با اندازه کوچکی دارد می تواند تاثیر بسیاری در رانندگی داشته باشد. به نوعی آج تایر یکی از مهمترین اجزا در حفظ ایمنی خودرو محسوب می شود. بنابراین داشتن اطلاعاتی در خصوص آج تایر و یادگیری اندازه گیری آج لاستیک می تواند نقش مهمی در حفظ سلامتی خودرو و البته سرنشینان آن داشته باشد.

اصلی ترین وظیفه آج تایر چیست ؟

اگر بخواهیم به صورت ساده و خلاصه بیان کنیم آج تایر مسئول اصلی برقراری اصطکاک لازم بین لاستیک ( خودرو ) و زمین است. در واقع این آج تایر است که میزان چسبندگی خودرو به زمین را مشخص می کند. از این رو بسته به نوع زمین و بسته به نوع خودرو انواع آج لاستیک طراحی و بر روی تایرهای استفاده می شود. به طور مثال آج تایر تولید شده برای لاستیک های خیابانی و جاده ای نسبت به آج تایر طراحی شده برای لاستیک های برفی کاملا متفاوت است. در همین ابتدای کار می توانیم حدس بزنیم که آج های تایر برفی عمق بیشتری دارند. این عمق هر چه بیشتر باشد می تواند اصطکاک و چسبندگی بیشتر ایجاد کند.

وظیفه آج تایر

بنابراین در یک کلام اگر بخواهیم بیان کنیم اهمیت آج تایر در ایجاد چسبندگی و اصطکاک میان جاده و لاستیک است. این موضوع در سرعت های بالا و همچنین در ترمز ها بخصوص در استفاده از ریتاردر به خوبی می تواند خودش را نشان دهد. اما مسئله ای که وجود دارد این است که اساسا آج تایر که از جنس خود تایر و لاستیک طراحی می شود، بعد از مرور زمان خورده می شود. در واقع آج لاستیک از بین می رود و در این حالت آج با سطح لاستیک برابر می شود.

در اصطلاح به این حالت صاف شدن تایر گفته می شود. زمانی که تایر صاف شود احتمال ترکیدگی آن افزایش پیدا می کند. از طرف دیگر کنترل خودرو در سرعت های بالا بسیار سخت تر می شود. همچنین در موقع ترمز گیری ABS خودرو نمی تواند به موقع بایستد و در جاده سر می خورد. این ها همه نشان می دهد که کارکرد آج تایر چیست و چه اهمیتی برای ما دارد.

آج تایر را چگونه سالم نگه داریم؟

آج تایر یک وسیله خاص یا مجزا نیست که بخواهیم به سادگی از آن محافظت کنیم. آج تایر یکی از ویژگی ها و شاخصه های هر تایر محسوب می شود. از این رو ما با نگهداری درست از خود تایر می توانیم از آج آن نیز محافظت کنیم. به طور کلی رانندگی به شکل صحیح و با سرعت قابل قبول و همچنین عدم ترمز گیری ها یا شتاب گیری های عجیب و غریب می تواند طول عمر تایر و آج آن را بیشتر کند. این موارد تنها کاری است که می توانیم برای نگهداری تایر کامیون و خودرو  از آج لاستیک انجام دهیم.

اما چیزی که باید بدانیم این است که به هر حال تایر یک ماده مصرفی محسوب می شود دارای طول عمر مشخصی است. از این رو بعد از گذشت مدت زمانی خاص باید نسبت به تعویض آن اقدام کنیم. همانطور که گفتیم یکی از بهترین روش های تشخیص زمان تعویض تایر، آج آن است. عمق آج تایر می تواند به خوبی نشان دهد که چه زمانی باید نسبت به تعویض تایر اقدام کنید.

آج تایر

اگر عمق آج تایر چیزی بین ۶ تا ۸ میلی متر باشد می توان گفت که تایر خودروی شما نو و دست اول است. این عمق بین ۴ تا ۵ میلی متر نیز قابل قبول است و همچنان امکان رانندگی امن را به شما می دهد. اما اگر آج لاستیک شما حدود ۳ میلی متر باشد بهتر است گوش به زنگ باشید. با رسیدن آج خودرو به دو میلی متر دیگر باید به فکر تعویض لاستیک خودروی خودتان باشد. اما اگر این کار را نکنید و عمق آج خودرو به کمتر از ۱.۶ میلیمتر برسد اساسا شما در حال بازی با جان خود و سایر سرنشینان خودرو هستید.دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

اما در خصوص اندازه گیری آج لاستیک نیز لازم نیست کار عجیب و غریبی انجام دهید. تنها کافی است به کمک یک خط کش فاصله میان سطح لاستیک خودرو و برآمدگی آن ( آج خودرو ) را اندازه گیری کنید. اگر دوست دارید حرفه ای تر عمل کنید می توانید از انواع گیج های اندازه گیری استفاده کنید. و یا سایر راه های که در ادامه به آن می پردازیم استفاده نمایید.

روش‌های اندازه‌گیری عاج لاستیک

  • روش سنتی اندازه‌گیری عاج لاستیک با سکه

در کشورهای مختلف و با سکه‌های مختلف، این روش اندازه‌گیری از دیرباز انجام می‌گرفت. اما این روش، در ابتدا در ایالات متحده و با استفاده از سکه پنی انجام می‌شد. مهم‎ترین مزیت این روش آسان بودن آن است، این روش به هیچ تخصصی احتیاج ندارد و کافی است تنها یک سکه داشته باشید، نکته مهم دیگر این است که این روش، هیچ هزینه‌ای ندارد. دقت این روش بستگی به دقت شخصی دارد که اندازه‌گیری را انجام می‌دهد. برای استفاده از این روش یک عدد سکه ۱۰۰ تومانی زرد بردارید، سکه را داخل عاج لاستیک قرار دهید، باید قسمتی که عدد روی آن حک شده (خط) به سمت بیرون لاستیک باشد.

اندازه‌گیری عاج لاستیک با سکه

– اگر تاریخ ضرب سکه مشخص باشد، نشانگر خراب بودن وضع لاستیک است و باید به طور اضطراری و سریع تعویض شود. می‌توان گفت رانندگی با این لاستیک خطرناک است.
– اگر عبارت ریال معلوم باشد، در اولین فرصت باید اقدام به تعویض لاستیک‌ها کرد اما فوریتی در کار نیست.
– اگر آج‌ها عبارت ریال را به طور کامل، یا بخشی از آن را پوشانده باشد، بدین معنی است که وضعیت لاستیک‌ها مناسب است.

نکته مهمی که باید در این تست مورد توجه قرار گیرد این است که باید علاوه بر اینکه همه تایرها را اندازه‌گیری می‌کنیم، قسمت‌های مختلف یک تایر را هم مورد اندازه‌گیری قرار دهیم.

  • روش اندازه‌گیری عاج لاستیک با دستگاه آنالوگ

این نوع دستگاه اندازه‌گیری عاج لاستیک، قیمت بسیار مناسبی دارد و به راحتی در فروشگاه‌های حرفه‌ای یافت می‌شود. این دستگاه مکانیزم ساده‌ای دارد؛ که عبارت است از نواری مدرج که تنها لازم است آن را وارد قسمت عاج لاستیک کنیم و اولین درجه‌ای که بیرون از عاج مانده باشد میزان عاج لاستیک ما را نشان می‌دهد. باید گفت اگر اعداد زیر ۱.۶ میلی‌متر باشند، اوضاع اصلاً خوب نیست.

اندازه‌گیری عاج لاستیک با دستگاه آنالوگ

  • دستگاه دیجیتال اندازه‌گیری عاج لاستیک

این نوع دستگاه اندازه‌گیری عاج لاستیک بسیار دقیق‌تر از همه روش‌های بالا عمل می‌کند. ظاهر دستگاه اندکی پیچیده‌تر از نسخه‌های آنالوگ آن است و نمایشگر کوچکی معمولاً در درون آن تعبیه شده است. پس از گذاشتن شاخص دستگاه درون عاج لاستیک اعداد به شما نمایش داده می‌شوند. قیمت این دستگاه‌ها معمولاً تا ۱۰ برابر قیمت نسخه آنالوگ (حدوداً ۲۰۰ ۳۰۰ هزارتومان) قیمت دارد.

  • دستگاه صنعتی اندازه‌گیری عاج لاستیک

این دستگاه‌های اندازه‌گیری آج لاستیک معمولاً در مراکز کنترل کیفیت یا تعمیرگاه‌های بزرگ دیده می‌شود. با قرار گرفتن خودرو بر روی این دستگاه‌ها تمام پارامترهای کیفیت لاستیک  از جمله ارتفاع و سلامت آج به دستگاه داده می‌شود، در حال حاضر در تمام دنیا، این نوع دستگاه‌ها با بالاترین دقت اطلاعات لاستیک از جمله آج را محاسبه می‌کنند.پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

ممکن است تست سکه و این دستگاه‌ها کار رانندگان را تا حدودی راه بیندازند، اما توصیه ما این است که مرتب تایر خود را به وسیله دستگاه‌های دقیق و افراد متخصص از نظر کیفیت بررسی نمائید تا همیشه از گزند حوادث دور بمانید.

انواع آج تایر در بازار

فارغ از این که در کدام جاده مشغول رانندگی هستید و برای چه زمینی به دنبال تایر مناسب هستید، ۴ نوع آج برای لاستیک های موجود در بازار طراحی شده است. این چهار نوع عبارتند از

  1. آج جهت دار
  2. آج متقارن
  3. آج نامتقارن
  4. آج نامتقارن جهت دار

هر کدام از این آج ها ویژگی های خاص خودشان را دارند و در موقعیت های مختلف استفاده می شود. اما چیزی که باید بدانید این است که اساسا لاستیک هایی با آج جهت دار را تنها باید در جهتی که مشخص شده استفاده کرد. بنابراین در تعویض و یا خرید این لاستیک ها به این نکته توجه داشته باشید.

از طرف دیگر نکته بسیار مهم این است که سعی کنید همه لاستیک های خودرو از یک نوع آج استفاده کرده باشند. در واقع استفاده از آج های مختلف در یک خودرو می تواند تاثیر محسوسی در عملکرد خودرو داشته باشد و حتی این موضوع می تواند تا حدودی خطر آفرین باشد.

همراهان همیشگی ما در صورتی که این مقاله برای شما مفید بوده است پیشنهاد میکنیم مقالات ” بهترین موتور برای کامیون کدام است؟! ” و ” ۱۰ بیماری خطرناک که رانندگان باید آنها را بشناسند !!! ” رانیز مطالعه نمایید.