زمان مطالعه: ۲ دقیقه

شرایط ورود متقاضیان به بخش حمل و نقل جاده ای اصلاح شد

یک فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کالا، پیشنهاد کرد شرایط ورود متقاضیان به بخش حمل‌ونقل جاده‌ای و رانندگی پایه‌ یکم اصلاح و در قوانین آن تجدید نظر شود.

محمد اتحادی با تاکید بر این‌که شرایط  ورودی دروازه حمل‌ونقل باید کنترل شود، اظهار کرد: اگر به صفحه نیازمندی‌های روزنامه‌ها و قسمت استخدام راننده پایه دوم شرکت‌ها مراجعه شود، مشاهده می‌شود شرایط جذب راننده پایه دوم داشتن دیپلم، گواهینامه معتبر، کارت سلامت، معرف، نداشتن سابقه فساد، عدم اعتیاد، مصاحبه و تعهداخلاقی ذکر شده است.

شرایط ورود متقاضیان به بخش حمل و نقل جاده ای اصلاح شد

او گفت: اما برای ورود به بخش حمل‌ونقل جاده‌ای پایه یکم، داشتن گواهینامه پایه یکم، مدرک تحصیلی سیکل و بالاتر، دوره آموزش چندروزه و داشتن کارت صحت سلامت کافی است و با این مدارک راننده آماده فعالیت در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای می‌شود.(میتوانید در مورد تغییر ضوابط شرکت های حمل و نقل بیشتر بدانید.)

این عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها تاکید کرد: در این زمینه سوالاتی وجود دارد که لازم است مسئولان بیشتر دقت کنند و جوابگو باشند؛ یکی این‌که با این شرایط به‌کارگیری، آیا این راننده از تجربه کافی برای کار برخوردار هست؟ آیا باید با کامیونت رانندگی کند یا با کامیون‌های سنگین تریلر؟ آیا از وضع حوادث رانندگی، علل حوادث و آثار مخرب و زیان‌بار آن اطلاع دارد؟ آیا از مسئولیت سنگین و مهم این حرفه اطلاع دارد و احساس مسئولیت می‌کند؟

او اظهار کرد: از وزیر راه و شهرسازی(سایت وزارت راه و شهرسازی) و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تقاضا دارم دروازه ورودی حمل‌ونقل جاده‌ای اصلاح و در قوانین آن تجدید نظر شود، رانندگی تاکسی درون‌شهری شرایط خاص خود را دارد، اما چرا هر فردی از شغل خود خسته شده، راحت وارد شغل رانندگی برون‌شهری می‌شود؟

شرایط ورود متقاضیان به بخش حمل و نقل جاده ای اصلاح شد

این راننده افزود: چرا باید هر فرد غیرحرفه‌ای و ناآشنا به حمل‌ونقل، کامیون بخرد و بدون اطلاعات و تجربه کافی، وارد چرخه حمل‌ونقل شود، کامیون که خودروی سواری نیست؟چرا راننده کامیون در بین جاده نتواند لاستیک زاپاس خود را تعویض کند؟(مشکل تامین لاستیک حل شده است؟)

این عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها خاطرنشان کرد: چرا راننده کامیون که کارت هوشمند(در مورد کارت هوشمند بخوانید) حرفه‌ای گرفته است هنوز از فاصله بین شهرها اطلاع ندارد و یا نمی‌داند شهر مقصد تخلیه بار کجا و در کدام استان است؟ فاصله چند کیلومتر است و چه تعداد گردنه و سراشیبی دارد؟ چرا راننده کامیون باید با خواب آلودگی وخستگی رانندگی کند و باعث حادثه شود و خود و دیگر همکاران را هم از بین ببرد و چند خانواده را عزادار کند؟

اتحادی خاطرنشان کرد: تقاضا دارم برای ورود و ثبت‌نام رانندگان جدید که تقاضای اخذ کارت هوشمند دارند اول از انجمن صنفی کامیون داران یا انجمن صنفی رانندگان استان یک برگه تائید مبنی بر این‌که متقاضی در این حرفه فعال بوده و با رانندگی کامیون آشنایی دارد تهیه و اخذ شود و معرف متقاضی نیز سه راننده حرفه‌ای باشند که او را تایید و به انجمن صنفی مربوطه معرفی کنند و سازمان راهداری هم پس از طی مراحل آموزش و تحویل مدارک ذکر شده، برای متقاضی کارت هوشمند صادر کند.