زمان مطالعه: ۴ دقیقه

تعاونی کامیون داران و واردات لاستیک

با گذشت چندین هفته از نوسانات قیمت در بازار لاستیک و لوازم یدکی برای رانندگان، وزیر راه و شهر سازی پیشنهاداتی را ارائه کرده است که می توانند باعث تغییرات جدی در روند واردات لاستیک باشد.

آسان بار-آسان پدیا-تعاونی کامیون داران و واردات لاستیک

 

بر اساس گزارش های موجود از بازار لاستیک، قیمت هر جفت لاستیک خودروهای سنگین، در طول ماه های گذشته از حدود سه میلیون تومان به مرز ۱۷ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است و با توجه به اینکه این کالا در طول سال به عنوان یکی از اصلی ترین لوازم یدکی مورد نیاز رانندگان خودروهای سنگین مورد استفاده قرار می گیرد، نپرداختن به آن می تواند عملا باعث کناره گیری کامل رانندگان از شغل خود شود.

هفته قبل سازمان راهداری اعلام کرد که با پیگیری های صورت گرفته در چند محور مختلف شرایط را برای کاهش قیمت به وجود آورده و در این مسیر از یک سو با موافقت وزارت صمت، نرخ لاستیک وارداتی با تخصیص ارز مورد نیاز کاهش خواهد یافت و از سوی دیگر با اضافه کردن لاستیک هایی که در بخش های مختلف کشور انبار شده بودند، شرایط برای رساندن تعدادی لاستیک به راننده های کامیون فراهم خواهد شد.

با این وجود طبق برآوردهای صورت گرفته خودروهای سنگین ایران در طول سال به حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک احتیاج دارند که تنها حدود یک پنجم آن در داخل تولید می شود از این رو باید برنامه ریزی جدی برای واردات لاستیک کامیون با بهای کمتر فراهم شود.

به دنبال به وجود آمدن این شرایط در روزهای گذشته وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد جدیدی را ارائه کرد که در صورت اجرای آن اتحادیه ها و تعاونی های کامیون داران می توانند خود نسبت به وارد کردن لاستیک های جدید اقدام کنند و آخوندی این وعده را نیز داده که دولت در این مسیر با تخصیص ارز لازم شرایط را برای کامیون داران تسهیل خواهد کرد.

 

آسان بار-آسان پدیا-تعاونی کامیون داران و واردات لاستیک

هر چند آخوندی توضیحی درباره چگونگی اجرای این طرح نداده است و مشخص نیست کدام نهاد مستقیما مسئولیت این موضوع را بر عهده خواهد گرفت اما صنف اجرایی این طرح می تواند بخشی از مشکلات رانندگان کامیون در تامین نیازهایشان به دور از واسطه ها را فراهم کند.

عباس آخوندی در حاشیه بازدید از پروژه حرم تا حرم و محور گرمسار – فیروزکوه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر هماهنگی بسیار خوبی بین اتحادیه ها و تعاونی های کامیون داران و وزارتخانه های صمت و راه و شهرسازی به وجود آمده و در تلاشیم که مشکلات این قشر را به تدریج حل کنیم.

محمدجواد عطرچیان دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی کالا- در این رابطه گفت: صرف این پیشنهاد قطعا مثبت ارزیابی می شود. زیرا اتحادیه ها و اصناف فعال در این حوزه می توانند با اجرایی شدن این طرح مستقیما نسبت به دریافت نیازشان از بازارهای بین المللی اقدام کنند و در مرحله اول برخی از واسطه ها که در هفته های گذشته از شرایط بازار سودجویی کرده اند، را حذف کنند.

به گفته او، اتحادیه ها برای این مسئله نیاز به حمایت مستقیم دولت خواهند داشت زیرا در شرایط فعلی تامین ارز مورد نیاز برای واردات اهمیت کلیدی دارد و دولت باید برای اجرای این پیشنهاد تا مرحله آخر از اتحادیه ها و اصناف حمایت کند.

آسان بار-آسان پدیا-تعاونی کامیون داران و واردات لاستیک

عطرچیان با بیان اینکه برای اجرایی شدن این پیشنهاد دولت باید نهادی را مسئول اجرای این موضوع کند، توضیح داد: در گذشته نیز بحث هایی مطرح شده که در مرحله اجرا متاسفانه راه به جایی نبرده اند. از این رو برای آنکه بتوان برای بازار فعلی لاستیک راه حل قطعی پیدا کرد، نیاز به آن وجود دارد که تمام طرف های این ماجرا در کنار یکدیگر فعالیت کنند. اتحادیه ها قطعا آمادگی لازم برای تامین لااقل بخشی از نیازهای خود از طریق واردات را دارند و اگر نهادهای مسئول دولتی شرایط را به طور دقیق رصد کرده و حمایت های لازم را در دستور کار قرار دهند، می توان پیش بینی کرد که این پیشنهاد لااقل بخشی از مشکلات به وجود آمده در هفته های گذشته را سامان دهد و آرامش به این بازار باز گردد.

او در پاسخ به پرسشی در خصوص تامین لاستیک و دیگر لوازم یدکی مورد نیاز کامیون داران گفت: پیگیری این مهم با سایر دستگاه ها است اما با این همه وزارت راه و شهرسازی نیز پیگیر حل این مشکل بوده تا این مشکل نیز حل شود.بخشی از نیاز کامیون داران به این لوازم از طریق واردات جدید، بخشی از طریق کالاهای متروکه و بخشی نیز از طریق صنایع تولیدی داخلی تامین شده است. ضمن اینکه به تعاونی کامیون داران نیز پیشنهاد دادیم اگر آمادگی دارند که خود اقدام به واردات لاستیک کنند ما از آنها پشتیبانی کرده و ارز مورد نیاز برای این واردات را از طریق دولت برای آنها فراهم کنیم.

 

آسان بار-آسان پدیا-تعاونی کامیون داران و واردات لاستیک

محمد جواد عطرچیان با بیان اینکه برای اجرایی شدن این پیشنهاد دولت باید نهادی را مسئول اجرای این موضوع کند، توضیح داد: در گذشته نیز بحث‌هایی مطرح شده که در مرحله اجرا متاسفانه راه به جایی نبرده‌اند. از این رو برای آنکه بتوان برای بازار فعلی لاستیک راه‌حل قطعی پیدا کرد، نیاز به آن وجود دارد که تمام طرف‌های این ماجرا در کنار یکدیگر فعالیت کنند. اتحادیه‌ها قطعا آمادگی لازم برای تامین لااقل بخشی از نیازهای خود از طریق واردات را دارند و اگر نهادهای مسئول دولتی شرایط را به طور دقیق رصد کرده و حمایت‌های لازم را در دستور کار قرار دهند، می‌توان پیش‌بینی کرد که این پیشنهاد لااقل بخشی از مشکلات به وجود آمده در هفته‌های گذشته را سامان دهد و آرامش به این بازار باز گردد.(در مورد مشکلات رانندگان بیشتر بدانید)