زمان مطالعه: ۵ دقیقه

آسان بار؛ پلی میان باربری‌ها و رانندگان

صنعت حمل ونقل یکی از شریان های اصلی رونق اقتصادی از جمله حوزه هایی است که باید بیش از پیش به آن توجه شود. از این رو جامعه استارت آپی نیز چند وقتی است به این صنعت ورود کرده اند تا بستری را برای تسهیل استفاده از خدمات این حوزه فراهم کند.

استارت آپ آسان بار به نشانی .asanbar ir استارت آپی است که پلی را برای ارتباط آسان شرکت های حمل ونقل و رانندگان ناوگان باری کشور برقرار کرده است.

محمد حسینی، فرهاد ایزک شیری و فرزانه ایزک شیری این استارت آپ رابنیانگذاری کرده اند. محمد ۳۴ساله است و در رشته عمران تحصیل کرده و ارشد محیط زیست از دانشگاه تهران دارد. فرهاد ۳۳ سال دارد و دکترای خود را در رشته مدیریت از دانشگاه منچستر گرفته و فرزانه نیز ارشد از دانشگاه UTM مالزی دارد.

با محمد حسینی هم صحبت شدیم تا داستان شکل گیری استارت آپشان را روایت کند. «هر کدام از ما به نوعی در بیزینس های قبلی خود با چالش های صنعت حمل ونقل برخورد داشتیم و خلأهای سیستم را شناسایی کرده بودیم. مهم ترین مشکلی که در زمینه حمل ونقل در ایران وجود داشت، این بود که کاملا سنتی اداره می شد. به این ترتیب که برخلاف کشورهای دیگر ۸۵ درصد رانندگان در ایران خودمالک هستند و خودشان تصمیم می گیرند که از کجا بار بگیرند و به کجا بار ببرند. در نتیجه دسترسی شرکتهای حمل ونقل به این رانندگان با مشکلاتی روبه روست و شرکت ها مجبورند به صورت سنتی از روی دفتر تلفن با هر یک از رانندگان تماس بگیرند تا بار را برایشان حمل کنند.

از طرف دیگر رانندگانی وجود دارند که به دنبال بار می گردند و نمی دانند در همان نزدیکی خود شرکتی وجود دارد که نیازمند این است که راننده ای بار آنها را جابه جا کند. به عبارت بهتر، سیستمی که این حمل ونقل را مدیریت کند وجود نداشت و اگر خدمات نرم افزاری به این سیستم اضافه میشد، می توانست بهره وری آن را بالا ببرد. بر همین اساس با خلأهایی که در سیستم حمل ونقل باری مشاهده می کردیم، تصمیم گرفتیم آسان بار را راه بیندازیم تا با ایجاد بستر ارتباطی مناسب بین شرکتهای حمل ونقل و رانندگان در سیستم حمل و نقل باری کشور ارزش افزوده ای را ایجاد کنیم.» آسان بار کار خود را در روز ۲۶ آذر سال ۹۵ که روز ملی حمل ونقل نامگذاری شده، شروع و در اواخر همان سال MVP خود را به بازار کرده است.

آسان بار چیست؟

 آسان بار یک سامانه حمل ونقل باری بین شهری است که مجوز رسمی خود را از سازمان حمل ونقل جاده ای دریافت کرده و اسکیل خاور به بالا را پوشش می دهد. به عبارت بهتر، پلتفرمی است که از یک طرف مدیران و متصدیان شرکتهای حمل ونقل بارهای خود را می توانند ثبت کنند و از طرف دیگر رانندگان باری می توانند بارها را مشاهده و برای حمل آن اقدام نمایند. «ما در واقع پلی ارتباطی هستیم که شرکت های حمل ونقل را به رانندگان وصل می کنیم» شرکت های حمل ونقل می توانند از طریق اپلیکیشن اندروید و ios و پنل مدیریت تحت وب به آسان بار دسترسی داشته باشند.

پس از عضویت تیم آسان بار شرکت را راستی آزمایی می کند تا این اطمینان حاصل شود که ثبت نام کننده مدیر یا متصدی یک شرکت حمل ونقل است. پس از تایید اولیه شرکت های حمل ونقل می توانند بارهای خود را در سیستم ثبت کنند.

 

محمد حسینی
محمد حسینی، مدیرعامل آسان بار

 

راستی آزمایی رانندگان ناوگان حمل باری در آسان بار

از طرف دیگر، آسان بار به دلیل مجوزی که از سازمان حمل ونقل جاده ای دریافت کرده است، به یک سری وب سرویس دسترسی دارد که براساس آن می تواند راستی آزمایی رانندگان را نیز به صورت کامل انجام دهد. به این ترتیب که رانندگان در آسان بار حتما باید کارت هوشمند داشته باشند که توسط سازمان راهداری صادر می شود و راننده ای می تواند این کارت هوشمند را دریافت کند که گواهینامه مربوطه، کارت سلامت، گواهی عدم اعتیاد و عدم سوء پیشینه داشته باشد و خودرو نیز معاینه فنی و مدارک لازم را دارا باشد. در نتیجه زمانی که راننده ای می خواهد در اپلیکیشن آسان بار ثبت نام کند، از او خواسته می شود که فقط شماره کارت هوشمند و کد ملی خود را وارد کند. پس از آن ما از طریق وب سرویس به سوابق راننده دسترسی پیدا می کنیم و آن را احراز صلاحیت می کنیم و پس از آن راننده می تواند از سیستم استفاده کند.

بر همین اساس ما تمام چالش های امنیتی را که در سایر استارت آپ های فعال در حوزه حمل ونقل وجود دارد، به این ترتیب برطرف کرده ایم. صنعت حمل ونقل صنعت پیچیده ای است و کالاهایی که جابه جا می شوند، بسیار ارزشمند هستند. در این صنعت ۸۱ مدل ناوگان حمل بار وجود دارد که تنوع در وسایل نقلیه حمل بار پارامترهای تاثیرگذار را افزایش می دهد. همچنین در ایران از ۷هزار نقطه به ۷ هزار نقطه حمل بار صورت می گیرد که این گستردگی کار را بیش از پیش نمایان می کند. در حال حاضر حدود ۴۷۱ هزار راننده در سطح کشور حمل ونقل بار بین شهری را انجام میدهند و کارت هوشمند دارند که از این تعداد ۲۴ هزار راننده از خدمات آسان بار استفاده می کنند. همچنین حدود ۴۱۲۸ شرکت حمل ونقل نیز وجود دارند که مجوز صدور بارنامه را دارند. از این تعداد حدود ۴۰۰شرکت حمل و نقل در آسان بار ثبت نام کرده اند و به طور کلی در مجموع حدود ۲۰۰۰ متصدی در شرکتها از خدمات این استارت آپ استفاده می کنند. علاوه بر این در حال حاضر حدود ۳۸۰۰ بار به طور روزانه در آسان بار ثبت می شود.

 

فرآیند حمل بار در آسان بار

 پس از اینکه باری در آسان بار ثبت می شود و تاییدات لازم را دریافت می کند، در سیستم تعریف می شود و رانندگانی که ناوگان مورد نظر را برای حمل بار دارند می توانند بار را مشاهده کنند. راننده پس از مشاهده می تواند با اعلام کننده بار تماس بگیرد و در مورد حمل با وی مذاکره کرده و سپس برای حمل اقدام کند.

مراحل حمل نیز به این ترتیب است که راننده باید به شرکت حمل ونقل مراجعه و بارنامه را دریافت کند و در مبدأ بار را تحویل بگیرد و در مقصد بار را تحویل دهد. «قیمت حمل بار از همان ابتدا توسط شرکتهای حمل ونقل براساس نرخ های مصوب تعیین می شود که از این مبلغ بین ۸ تا ۱۰ درصد به شرکت حمل ونقل که مسئولیت حمل بار را بر عهده می گیرد و بارنامه را صادر می کند، تعلق می گیرد و الباقی مبلغ نیز برای راننده است. ما در حال حاضر خدمات را به صورت رایگان در آسان بار ارائه می دهیم ولی در آینده پلنی برای درآمدزایی خواهیم داشت. به این ترتیب که رانندگان برای استفاده از خدمات شارژ ماهیانه پرداخت کنند.»

 

آسان بار
اعضای تیم آسان بار

 

تیم آسان بار کار خود را به شکل بوت استرپ و با سرمایه شخصی شروع کرده اند و در حال حاضر موفق شده اند از شرکت رهنما برای کار خود سرمایه ای را جذب کنند. آنها در این مسیر با چالش هایی هم روبه رو بوده اند “ما در این راه با چالش های زیادی روبه رو بودیم و یکی از علت های اصلی آن هم این بوده که استارت آپ های رقیبی که وارد صنعت حمل ونقل شده اند، همه بانگاه B2C وارد این حوزه شده اند و به درستی قوانین حاکم در این بازار را شناسایی نکرده اند و شعارهایی برای حذف شرکت های حمل ونقل سر می دهند و این کار باعث شده که شرکت های حمل ونقل نسبت به استارت آپ ها و فناوری هایی که می تواند فرآیند کاری آنها را تسهیل کند نیز بدبین شوند و جانداختن آسان بار در این بازار برای ما بسیار چالش برانگیز بوده است. ولی ما سعی کردیم با ایجاد شفافیت در ارائه خدمات و صداقت در عملکرد خود اعتماد این شرکت ها را جلب کنیم.”

منبع: هفته نامه شنبه