زمان مطالعه: ۲ دقیقه

تن کیلومتر و تاریخ اجرای آن

محاسبه کرایه کامیون‌ها براساس فرمول تن‌کیلومتر از ابتدای آذرماه اجرایی می‌شود.رئیس تشکل‌های صنفی کامیون‌داران با اعلام این خبر گفت: در چند ماه گذشته هزینه‌های‌ زیادی مشمول کامیون‌داران شده و امیدواریم با اجرایی شدن طرح تن‌کیلومتر نرخ کرایه‌ها در برخی از مسیرها که بسیار  کم و ناعادلانه بود اصلاح شود.

احمد کریمی با اشاره به اینکه مشکل اصلی کامیون‌داران تعداد زیاد کامیون در برابر بار کم است، گفت: مشکل اصلی کامیون‌داران تن‌کیلومتر نیست، بلکه زیاد بودن کامیون‌ها و توزیع ناعادلانه بار باعث ایجاد وضعیت نابسامان در این صنف شده است که خوشبختانه طبق طراحی‌ و پیشنهادهای مطرح‌شده امیدواریم این اقدام در کنار تن‌کیلومتر بتواند، معضلات کامیون‌داران را برطرف کند.

تن کیلومتر و تاریخ اجرای آن-آسان بار-آسان پدیا

او به طرح جدید تن‌کیلومتر و تصویب آن در شورای‌عالی ترابری اشاره کرد و افزود: تهیه برنامه و نصب ورژن جدید زمان‌بر است و بعید به‌نظر می‌رسد که تا یک ماه آینده  اجرایی شود.

رئیس تشکل‌های صنفی کامیون‌داران با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده طرح جدید تن‌کیلومتر از اول آذرماه اجرایی می‌شود، گفت: این طرح به‌هیچ‌عنوان زمینه‌ساز افزایش کرایه‌های حمل بار نمی‌شود، بلکه کرایه‌ها را کاملاً فنی و منطقی می‌کند.

توقف کامیون داران خسارت های بسیاری در پی دارد 

کریمی در ادامه به مشکلات لاستیک کامیون داران اشاره کرد و افزود: تعداد لاستیک هایی که عرضه می کنند پاسخگوی نیاز کامیون داران نیست و تنها برای مدت کوتاهی می تواند نیاز آنها را رفع کند.طبق طرح جدید توزیع لاستیک ها متناسب با نوع کامیون و مسافتی که طی کرده اند عرضه می شود.

وی ادامه داد: وزارت صمت اعلام کرده است در ماه آینده تعداد لاستیک های بیشتری را بین کامیون داران توزیع می کند و امیدواریم در آبان ماه برخی از مشکلات کامیون داران بر طرف شود.

تن کیلومتر و تاریخ اجرای آن-آسان بار-آسان پدیا

ناامنی‌های اخیر در جاده‌ها کار کامیون‌داران نبود

احمد کریمی از وجود گروهی غیر کامیون‌دار برای ناایمن کردن جاده‌ها و بر هم زدن وضعیت ثبات کامیون‌داران خبرداد و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته متوجه شدیم یک گروهی با ۲۵ هزار عضو که ۱۵ هزار نفر از آنها کارت هوشمند رانندگی ندارند و جزء صنف کامیون‌داران نیستند فضا را برای کامیون‌داران ناایمن کرده‌اند.

او ادامه داد: این افراد با مشخص کردن تاریخ‌های معین و صدور بیانیه‌های مختلف، زمینه‌ساز اعتراض کامیون‌داران می‌شوند و همین موضوع موجب خسارت‌های فراوان به این صنف می‌شود. هر توقف کامیون و عدم فعالیت آن باعث خسارت‌های فراوانی به رانندگان و صنف‌های مختلف می‌شود که این موضوع به‌هیچ‌عنوان موردقبول کامیون‌داران نیست.

تن کیلومتر و تاریخ اجرای آن-آسان بار-آسان پدیا

رئیس تشکل‌های صنفی کامیون‌داران توضیح داد: حتی اعتصاب کامیون‌داران در خردادماه موردقبول این صنف نبود، اما باوجوداین مشکلات خود را مطرح کردند و خوشبختانه مسئولان و مدیران به حل مشکلات آنها پرداختند.

او تأکید کرد: حل مشکل کامیون‌داران زمان‌بر است و تاریخ مشخصی ندارد، اما اعتصاب و یا اعتراض کامیون‌داران و توقف آنها به‌هیچ‌عنوان منطقی نیست و این خود بیشتر موجب ایجاد مشکل برای این صنف می‌شود.