زمان مطالعه: ۳ دقیقه

وزارت راه و شهرسازی در تاریخ ۵ دی ماه ۱۴۰۰ طی بخشنامه ای به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور از اجرایی شدن حذف فیزیکی بارنامه ها از تاریخ ۸ دی ماه ۱۴۰۰ برای سامانه های حمل و نقل بزرگ مقیاس هوشمند خبر داد. بر این اساس شرکت حمل و نقل بزرگ مقیاس هوشمند آسان بار به عنوان اولین شرکت حمل و نقل در ایران است که توانسته مجوز حذف بارنامه چاپی را دریافت کند. بنابراین رانندگان این مجموعه بدون نیاز به بارنامه فیزیکی امکان تردد در مسیرهای مواصلاتی کشور را خواهند داشت.

بخشنامه حذف بارنامه فیزیکی

در بخشنامه وزارت راه و شهرسازی حذف بارنامه کاغذی را بر اساس مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز لازم الاجرا دانسته است. در این مواد قانونی دولت مکلف به طراحی و استفاده از سیستم های یکپارچه الکترونیکی برای رصد باربری و حمل و نقل کالا شده است. بر اساس قانون دولت ( وزارت راه و شهرسازی با همکاری گمرک ) باید سامانه های یکپارچه ای در اختیار داشته باشند تا بتوانند تمام حمل و نقل بار از مبدا تا مقصد را زیر نظر بگیرند.

سامانه آسان بار به عنوان اولین سامانه بزرگ مقیاس هوشمند توانسته تا حدودی در اجرایی شدن این قانون به دولت کمک کند. این سامانه دارای شبکه قوی از حمل و نقل و باربری در کشور است. از این رو آسان بار می تواند به عنوان یک مرجع اطلاعاتی قوی مورد استفاده دستگاه های دولتی قرار بگیرد.

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

از این روست که وزارت راه و شهرسازی بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجازه حذف فیزیکی بارنامه ها برای این سامانه را صادر کرده است. تا بدین شکل اول گام برای الکترونیکی شدن یکی از سنتی ترین شیوه های حمل و نقل کشور برداشته شود. در ادامه به مزیت های حذف فیزیکی بارنامه ها خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

حذف فیزیکی بارنامه ها و جنبه های اقتصادی آن

فارغ از مسئله قانون مبارزه با قاچاق کالا و در متمرکز شدن اطلاعات باربری، حذف فیزیکی بارنامه ها مزایای متنوع دیگری نیز دارند. اولین مزیت مهم این اتفاق را می توان سهولت در حمل و نقل و باربری دانست. در واقع با حذف بارنامه کاغذی عملا یک مرحله از حمل و نقل جاده ای بار کاسته می شود.

به عبارت ساده تر صاحب بار به واسطه سامانه حمل و نقل آسان بار با راننده ای به توافق می رسند. بعد از آن این سامانه به صورت اتوماتیک بارنامه الکترونیکی مربوط به این بار را صادر و آن را به صورت الکترونیکی در اختیار صاحب بار، راننده و دستگاه های مربوطه قرار می دهد.

در این فرایند نه راننده و نه صاحب بار به جز تکمیل اطلاعات در سامانه هیچ کار خاصی انجام نمی دهند و لزومی به مراجعه حضوری نخواهند داشت. از این رو کل فرایند پذیرش تا انتقال بار به سرعت انجام می گیرد.

حذف فیزیکی بارنامه

مزیت دیگر حذف فیزیکی بارنامه ها و الکترونیکی شدن آن را می توان از صرفه جویی اقتصادی در زمینه کاغذ دانست. در واقع اگر تعداد حمل و نقل های باربری جاده ای و تعداد بارنامه های صادر شده را بررسی کنیم متوجه می شویم که با حذف کاغذ مصرف شده برای آن می توان به صرفه اقتصادی بالایی برسیم.

فارغ از این مسئله نهاد های نظارتی مانند پلیس راه جاده ای می تواند بر اساس بارنامه الکترونیکی ردیابی دقیق تری از بار در حال انتقال داشته باشد. در واقع در گذشته امکان جعل یا تقلب در بارنامه های کاغذی وجود داشت. با الکترونیکی شدن این بارنامه ها امکان تقلب در آن از بین رفته است و نهادهای نظارتی و اجرایی می توانند سریع تر و راحت تر بارهای در حال انتقال را رصد و مدیریت کنند.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

با اجرایی شدن این بخشنامه از ابتدای دی ماه سال جاری پیش بینی می شود که حمل و نقل باربری جاده ای ساده تر و سریع تر انجام شود و از نظر اقتصادی صرفه های بالایی داشته باشد. از طرف دیگر بر اساس سامانه هوشمند بزرگ مقیاس آسان بار امکان رصد و ردیابی حمل و نقل باربری جاده ای برای دستگاه های دولتی و نظارتی امکان پذیر شده است.

برخی از سوالات متداول

بر اساس بخشنامه وزارت راه و شهرسازی کدام شرکت ها امکان حذف فیزیکی بارنامه ها را پیدا کرده اند؟

بر اساس آخرین بخشنامه وزارت راه و شهرسازی به مورخه ۵/۱۰/۱۴۰۰ شرکت های بزرگ مقیاس هوشمند ( آسان بار ) امکان حذف بارنامه چاپی و استفاده از بارنامه الکترونیکی را پیدا کرده اند.

آیا با حذف بارنامه کاغذی، امکان چاپ بارنامه از بین می رود؟

خیر. بر اساس این بخشنامه شرکت های حمل و نقل همچنان موظف هستند که در صورت درخواست راننده دو نسخه از بارنامه ( بدون تمبر دولتی ) را به صورت چاپ شد در اختیار او قرار دهند. همچنین صاحب بار نیز می تواند نسخه چاپ شده بارنامه را در اختیار داشته باشد.