زمان مطالعه: ۲ دقیقه

در قوانین بین المللی و در کشور های موفق در حوزه حمل و نقل، کرایه کامیونداران را بر اساس ظرفیت و حجم (متر مکعب) تعیین می کنند.

عباس لیل آبادی در یادداشتی بیان داشت که تن بر کیلومتر به این معنی نیست که میزان تناژ تعیین کننده کرایه حمل یک کالا باشد، به این معنی است که ظرفیت کامیون مشخص و کرایه به صورت دربستی در نظر گرفته می شود؛ اما متاسفانه عدم رعایت این موضوع باعث شده تا مشکلاتی در این حوزه به وجود بیاید. اگرچه در حال حاضر به کامیون های کفی، یخچالی و چادری مطابق تناژ مانند کمپرسی های معادن کرایه تعلق می گیرد.

به طور مثال زمانی که کامیون ترانزیت چادری در حالت دربستی در اختیار باربری قرار می گیرد، یعنی که این ماشین برای بارگیری از ۱ کیلوگرم الی ۲۰ تن و تا حد ۸۵ متر مکعب آماده است، اما زمانی که حد مجاز تناژ بار از ۲۰ تن گذشت باید برای هر کیلوگرم اضافه بار آن دو برابر میانگین بارگیری ۲۰ تنی در نظر گرفته شود و اگر از حد ۸۵ متر مکعب گذشت باید از نوع کامیون های JAMBO و MEGA JAMBO استفاده کرد که در کل باید ۲۰ تا ۳۰ درصد کرایه اضافی به راننده پرداخت شود.

به گفته لیل آبادی مشخص کردن تعرفه مناسب در این حوزه ساده است به شرطی که بدانیم کرایه بار هیچ نقشی در تورم ندارد. می توان بر اساس نوع ماشین دربستی و نوع جاده ای که بار در آن حمل می شود مثلا جاده های مناطق کوهستانی، HARD و بد آب و هوا میزان کرایه را کم و زیاد کرد.

اما موضوع مورد بحث این است که چرا باید کرایه باری که از بندر عباس به آمل در حال حمل است ۳ میلیون تومان باشد در حالی همین بار در مسیر عکس، کرایه اش نصف است و به میزان ۱.۵ میلیون تومان باشد؟ آیا هزینه های جانبی سوخت و جاده در مسیر رفت و برگشت متفاوت است؟ این موضوع قابل تامل است.

باید توجه داشت اگر طبق اظهار نظر کسانی که اعتقاد دارند کرایه بار باید بر اساس تن بر کیلومتر باشد، همه جوانب باید در نظر گرفته شود، مثلا باید کامیونی که در مسیر بندر عباس بار ۲۰ تنی را حمل می کند کرایه مناسب می گیرد اما همین کامیون اگر میزان بارش به ۲ تن نرسد و زیر ۲۰ تن باشد طبق محاسبات باید بار را مجانی حمل کند. همچنین بعضی افراد بر این عقیده اند که از مشکلات حوزه حمل و نقل دو سر بار یا یک سر خالی بودن کامیون ها است.

لیل آبادی گفت: ازنظر منطقی بهترین راه برای اجرایی شدن طرح تن بر کیلومتر این است که واسطه‌ها و باربری بدون دخالت در بحث کرایه حضورداشته باشند و کرایه بر اساس مسیر طی شده و کامیون دربستی و بدون واسطه تعیین شود. همچنین قوانین منظم‌تر و سختگیرانه تری برای باربری‌ها از سوی وزارت راه و شهرسازی مشخص شود تا میزان کرایه و کمیسیون‌ها ثبت شود تا تخلفی صورت نگیرد.

 

منبع: تین نیوز