زمان مطالعه: ۲ دقیقه

طبق گفته‌های محمد اتحادی با روند فعلی و تلاشی که برای حل مشکلات رانندگان در حال انجام است به‌زودی دست واسطه‌ها و دلال‌ها در این بخش کوتاه می‌شود و دیگر شاهد دخالت آن‌ها در تعیین کرایه و … نخواهیم بود.

 

این فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد که: با اقدامات صورت گرفته دیگر شاهد دلال‌بازی و قیمت‌های نجومی قطعات، لاستیک و یا کمیسیون‌های نامتعارف نخواهیم بود و دوران گرانی‌های بی‌دلیل و بی‌منطق رو به پایان است و وضعیت رانندگان رو به بهبود می‌رود.

وی که عضو جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها است و همچنین خود به‌عنوان راننده بیان می‌کند که: در شرایط فعلی میزان درآمد رانندگان مخصوصاً آن‌هایی که ناوگان فرسوده دارند کافی نیست زیرا ناوگان فرسوده ازنظر تعمیرات مخارج بیشتری را به گردن راننده می‌گذارد. اما امیدواریم با افزایش میزان کرایه‌ها، درآمد کافی برای رانندگان را در پی داشته باشد. برای مثال رانندگان دیگر مجبور به خرید لاستیک کهنه و قدیمی برای ناوگان خود نباشند.( برای مطالعه مقاله در مورد تن بر کیلومتر کلیک کنید)

به گفته این راننده، مشکل عمده رانندگان بی‌عدالتی در میزان و نحوه توزیع بار است به‌طوری‌که به‌دفعات مشاهده می‌کنیم که یک دستگاه تریلر در ماه هفت سرویس از بندر بار حمل می‌کند درحالی‌که همکار وی یک یا دو سرویس در ماه دارد.

اما مشکل دیگری که با آن روبه‌رو هستیم این است که حمل بار با ۴۰ یا ۵۰ درصد کمتر از تعرفه قانونی در زمان برگشت اعلام می‌شود اما این پرسش ایجاد می‌شود که آیا استهلاک، سوخت، قیمت لاستیک و… در مسیر بازگشت چه تفاوتی با مسیر رفت دارد که کرایه کمتر از تعرفه تعریف‌شده است؟ و همین دلیلی شده تا راننده یکسرخالی تردد کردن را به کمیسیون کم و کارمزدهای زیاد ترجیح بدهد.(آیا می دانید که طی مصوبه ای بنا شده است لاستیک با نرخ ارز دولتی به کامیون داران تعلق گیرد؟ برای مطالعه کلیک کنید)

و اما صف‌های طولانی ورود و خروج اسکله بندرعباس، باسکول‌های اسکله و مصرف سوخت بالا به دلیل ساعت‌ها درجا روشن بودن ناوگان، صف‌های ایست بازرسی جاده بندر، یزد و نائین که ساعت‌ها وقت راننده را هدر می‌دهند و همگی این عوامل موجب استهلاک خودرو و افزایش تصادفات در جاده‌ها می‌شود. این شرایط نامناسب باعث شده تا راننده ازنظر روانی در حالت مناسبی نباشد و حتی باعث بروز درگیری در بین رانندگان شود؛ اما با نصب دوربین و افزایش لاین‌های جدید می‌توان از هدر رفتن وقت و بروز نارضایتی رانندگان جلوگیری کرد.

وی در ادامه سخنان خود گفت، امیدوار است مسئولان برای پدیده بومی‌گرایی و اختصاص بار موجود به رانندگان همان منطقه، فکر اساسی بکند و این مشکل رانندگان را به‌صورت جدی پیگیری کند تا راه‌حل مناسبی برای آن در نظر گرفته شود.

منبع: تین نیوز