زمان مطالعه: ۲ دقیقه

افزایش بارگیری و تخلیه کالا در بنادر استان هرمزگان

 الله مراد عفیفی پور مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به آخرین آمار و ارقام از وضعیت عملیاتی مجموعه بیش از ۷۰ بندر استان هرمزگان طی پنج ماه نخست سال ۹۷، گفت:

از رقم ۴۰ میلیون و ۱۶۶ هزار تن مجموع کالای تخلیه و بارگیری شده در این بنادر،  نزدیک به ۲۶میلیون تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ۱۴میلیون تن به فرآوردهای نفتی اختصاص دارد.(در مورد جابجایی کالا در بنادر کشور بیشتر بدانید).

او ضمن اشاره به صادرات ۱۵ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۷۷۵ تن کالای غیرنفتی در این بنادر، گفت:

از آغاز سال ۹۷ تا ابتدای شهریورماه جاری، دو میلیون و ۳۵۶ هزار و ۴۴۷ تن از این کالاها ترانزیت و یک میلیون و ۲۴۷ هزار و ۲۸۲ تن، نیز ترانشیپ شد و حجم کابوتاژ (حمل و نقل کالا از طریق آب های ساحلی) را سه میلیون و ۲۹۵ هزار تن و همچنین واردات سه میلیون و ۱۱۳ هزار و ۱۲۸ تن کالای غیرنفتی اعلام کرد.

 

آسان بار-آسان پدیا-الله مراد عفیفی پور

عفیفی پور آمار کل صادرات و جابجایی کالا را به این ترتیب بیان کرد:

 

صادرات ۵.۵ میلیون تن فرآورده نفتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از صادرات پنج میلیون و ۵۲۷ هزار و ۹۹۱ تن فرآورده‌های نفتی از بنادر این استان خبر داد و گفت: طی پنج ماه نخست سال جاری، ۲۱هزار و ۶۵۱ تن، ترانزیت و هفت میلیون و ۹۳۰ هزار تن، کابوتاژ شد. همچنین تخلیه ۵۹۵ هزار و ۷۰۰ تن محموله وارداتی فرآورده‌های نفتی نیز به انجام رسید.

 

افزایش ۵۱ درصدی شناورهای ورودی به بنادر

عفیفی پور از تعداد شناورهای ورودی به بنادر این استان را ۴۱ هزار و ۸۸ فروند با رشد ۵۱درصدی خبر داد و گفت: از این تعداد، دوهزار و ۲۳۴ فروند شامل کشتی های بالای هزار تن و ۳۸ هزار و ۸۵۴ فروند از شناورهای پهلو گرفته در بنادر، زیر هزار تن وزن داشته است.

 

۹۴۵ هزار TEU کانتینر تخلیه و بارگیری شد

این مقام مسئول همچنین گفت : در این مدت، تخلیه و بارگیری ۹۴۵ هزار و ۸۶۱ TEU کانتینر (هر تی.ای. یو معادل یک کانتینر بیست فوت) در بنادر بازرگانی این استان به انجام رسید.(در مورد بارگیری و تخلیه کانتینر بیشتر بدانید).

 

ترابری ۷.۹ میلیون نفر سفر در بنادر مسافری

عفیفی‌پور در آخر اضافه کرد: هرمزگان پایتخت مسافرت‌های دریایی ایران است و این در حالیست که از آغاز سال جاری تا ابتدای شهریورماه که یک دوره زمانی پنج ماهه را شامل می شود، ترابری هفت میلیون و ۸۷۳ هزار و ۹۷۶ نفر سفر در بنادر مسافری و پایانه های دریایی این استان به ثبت رسیده است.