زمان مطالعه: ۲ دقیقه

جابجایی ۷۰ درصدی کالاهای کشور در بندر امام خمینی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: بر خلاف محدودیت های بین المللی و ارزی و بانکی، مسئولین کشور با با اتخاذ تدابیر و برنامه ریزی، بسیاری از تهدیدات و مشکلات در پایداری زنجیره امنیت غذایی کشور را برطرف کرده و درسال های اخیر با مشکلات خاصی در این بخش مواجه نبوده اند.

 

بندر امام خمینی بیشترین سهم تجارات کالاهایی مانند گندم، جو، سویا، برنج و روغن

عادل دریس، مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: بندرامام به عنوان بندر تخصصی ورود کالاهای اساسی کشور در چند دهه اخیر دارای بیشترین سهم از تجارت کالاهایی از قبیل گندم،جو،سویا،برنج و روغن به عنوان مهمترین کالاهای وارداتی به کشور در سبد تجاری این بندر می باشد و این سهم معادل ارزشی ۷۰ درصدی است و این عدد نشان از اهمیت این بندر در تامین مایحتاج روزمره کشور دارد.

 

عادل دریس تصریح کرد: از مهمترین دلایل و مزیت های بندر امام در کسب این جایگاه، چند دهه به عنوان هاب غلات منطقه و ایجاد زیر ساخت های لازم اعم از زیر ساخت های تجهیزاتی و انبارش بوده است و همچنین،فعالیت سایت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به‌ منظور نگهداری غلات، وجود پایانه تخصصی تخلیه و بارگیری غلات با برخورداری از پیشرفته ‌ترین تجهیزات تخصصی جهت ارتقاء نرخ سرعت تخلیه و بارگیری از دیگر مزیت‌های بندر امام در جهت جذب صاحبان کالاهای اساسی بوده است.

 

جابجایی 70 درصدی کالاهای کشور توسط بندر امام خمینی

برنامه‌های آتی بندر امام خمینی چیست؟

او در خصوص برنامه های آتی این بندر برای توسعه جابه جایی کالاهای اساسی خاطر نشان کرد: در سال جاری به منظور حفظ این جایگاه و ارتقاء خدمات رسانی پروژه ساماندهی زیرساخت های حمل ریلی در دستور کار قرار گرفته است که می تواند در آینده علاوه بر کاهش بهای تمام شده  کالا در جهت رفع برخی از مشکلات حمل جاده ای همچون آلودگی های زیست محیطی و کاهش تصادفات تاثیرگذار باشد. ( تفاهم نامه منطقه اقیانوس هند با حضور چابهار را بخوانید )