زمان مطالعه: ۴ دقیقه

توسعه ترانزیت از طریق تعدیل تعرفه حمل و نقل

محمد راستاد در نشست شورای هماهنگی موافقت‌نامه ترانزیتی سه‌جانبه ایران-هند و افغانستان (موافقت‌نامه چابهار) که در تهران برگزار شده است،  با بیان این‌که این نشست فرصتی مغتنم برای توسعه مناسبات و همکاری‌های بین‌المللی است گفت: موافقتنامه کریدور حمل و نقل بین‌المللی چابهار نقش مهمی در توسعه روابط سه کشور ایران، هند و افغانستان دارد.

توسعه ترانزیت از طریق تعدیل تعرفه حمل و نقل

 

راستاد با بیان این‌که کشورهای مختلفی از راه‌اندازی این کریدور و امضای موافقتنامه چابهار بهره‌مند می‌شوند، ادامه داد: کشورهای حاضر در مناطق آسیای جنوبی و شبه قاره هند، آسیای‌میانه، حوزه قفقاز، کشورهای حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان، کشورهای حوزه آفریقای شرقی و روسیه با این کریدور با یکدیگر مرتبط شده و در کوتاه‌ترین زمان مناسبات تجاری خود را به سرانجام می‌رساند.سال ۹۵ موافقتنامه ترانزیتی چابهار به امضای مسئولان سه کشور ایران، افغانستان و هند رسید و سال ۹۶ این موافقتنامه در مجلس تصویب و مردادماه برای اجرا ابلاغ شد.

راستاد با بیان این‌که انتظار می‌رود در سال‌های آینده شاهد رشد ترانزیت منطقه‌ای از کریدور چهار باشیم، تصریح کرد: ایران۵۸۰۰ کیلومتر ساحل حمل و نقل دریایی دارد که فرصت مهمی برای توسعه روابط با کشورهای حوزه خزر و خلیج‌فارس به شمار می‌رود.

او طرح‌های توسعه‌ای بنادر استراتژیک کشور را برشمرد و یادآور شد: بنادر شهید رجایی، امام‌خمینی، بوشهر، چابهار، انزلی و امیرآباد مهم‌ترین این بنادر به شمار می‌روند که طرح‌های توسعه‌ای در آن‌ها در لیست اقدام است.

توسعه ترانزیت از طریق تعدیل تعرفه حمل و نقل

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه ترانزیت منطقه، بر استفاده از کریدورهای ترانزیتی خصوصا کریدور شمال- جنوب، تسهیل دسترسی به مسیرهای ترانزیتی از سوی کشورهای حاضر در کریدور، رفع موانع زیربنایی و مشکلات نرم‌افزاری، تسهیل دسترسی به خدمات درب تا درب، توسعه مشارکت بخش خصوصی، توسعه همکاری‌های بین‌المللی، یکسان‌سازی قوانین و مقررات حمل و نقل دریایی کشورهای حاضر در موافقت‌نامه و کریدورهای منطقه‌ای و  تعدیل نرخ تعرفه‌های گمرکی و حمل و نقل میان کشورهای حاضر در توافقنامه چابهار تاکید کرد.

او با بیان این‌که تا دو ماه آینده بر اساس ماده ۱۰ موافقتنامه چابهار کمیته‌ای تشکیل می‌شود، تصریح کرد: سه کشور هند، افغانستان و ایران نقش موثری در اجرای موافقتنامه چابهار دارند.

او با یادآوری ترانزیت ۹ کشتی حامل گندم صادراتی هند از طریق بندر چابهار به افغانستان، افزود: تا دو هفته آینده شرکت هندی بهره‌برداری موقت از بندر چابهار را آغاز می‌کند.

توسعه ترتوسعه ترانزیت از طریق تعدیل تعرفه حمل و نقل

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که با سرمایه‌گذاری‌های بعدی شرکت هندی IPGL شاهد افزایش مبادله کالا بین سه کشور خواهیم بود، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهم ما استفاده از پتانسیل سه کشور برای توسعه صادرات است.

راستاد تاکید کرد: با توجه به این‌که طرف هندی به تعهدات خود پایبند بوده هیچ مشکلی برای آغاز فعالیت اپراتور هندی در بندر چابهار وجود ندارد.

او افزود: ایران تعهد خود به اجرای کامل مفاد موافقنامه چابهار را اعلام می‌دارد و امیدوار است امضای این موافقنامه زمینه توسعه تجارت و ترانزیت را فراهم کند.

استقبال مقامات هندی از راه‌آهن چابهار-زاهدان

قائم مقام وزیرامور خارجه هند گفت: این کشور بی‌صبرانه منتظر افتتاح طرح های راه آهن چابهار-زاهدان و خواف- هرات است.

تیرو مورتی قائم مقام وزیر امور خارجه هند نیز نشست شورای هماهنگی موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه ایران، هند و افغانستان (موافقتنامه چابهار) گفت: بندر چابهار کانون حمل و نقلی منطقه محسوب شده و می‌تواند در توسعه روابط تجاری سه کشور ایران، هند و افغانستان موثر باشد.او با بیان این‌که کشتیرانی شریان حیاتی کشورها برای توسعه محاسبات اقتصادی به شمار می‌رود، ادامه داد: راه‌اندازی این کریدور و امضای موافقتنامه چابهار به هماهنگی بیش‌تر شرکت‌های کشتیرانی کشورها منجر خواهد شد.

توسعه ترانزیت از طریق تعدیل تعرفه حمل و نقل

 

قائم مقام وزیر امور خارجه هند با اشاره به لزوم توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی میان سه کشور به‌خصوص در مسیر ایران یادآور شد: پروژه راه آهن خواف-هرات و چابهار به زاهدان، دو پروژه ریلی مهم هستند که در دست احداث هستند و بهره برداری از آن‌ها مشکل سختی ارتباط ایران با افغانستان را برطرف خواهد کرد.بندر چابهار در مسیر ارتباطی هند به آسیای‌میانه قرار دارد و می‌توانیم این بندر را به کانون فعالیت‌های ترانزیتی خود تبدیل کنیم.

قائم مقام وزیر امور خارجه هند با اشاره به برگزاری مسابقه رالی اتومبیلرانی INSTC که در سال جاری میلادی برگزار می‌شود، گفت: برگزاری این مسابقه اتومبیلرانی از مسیر کریدور چابهار می‌تواند در شناسانده شدن این دالان و تثبیت موافقتنامه چابهار موثر باشد.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه هند خاطرنشان کرد: ریزه‌کاری‌های ابتدایی امضای موافقتنامه ممکن است سرعت پیشرفت کار را کُند کند اما هر چه دقت کار در ابتدا بیش‌تر باشد در نهایت مطمئن‌تر می‌توان همکاری‌ها را ادامه داد، بنابراین باید مناسبات امضای موافقتنامه به صورت گام به گام عملیاتی شود.

موافقنامه چابهار از اهداف اصلی افغانستان 

معاون وزیر حمل و نقل افغانستان گفت: توسعه ترانزیت منطقه‌ای میان ایران-هند و افغانستان از محل امضای موافقتنامه چابهار جزو اهداف اصلی این کشور محسوب می‌شود.

امام‌الدین وریماچ معاون وزیر حمل‌و‌نقل افغانستان نیز در این مراسم گفت: همکاری‌های سه کشور در امور اقتصادی باعث رشد اشتغال و توسعه پایدار کشورها می‌شود. با توجه به اهداف توسعه پایداری که سازمان ملل متحد طراحی و به کشورها ابلاغ کرده است، امضای موافقتنامه چابهار می‌تواند از این دست همکاری‌ها به شمار رفته و زمینه رشد کشورها را فراهم کند.

او افزود: در ۱۶ سال گذشته کانون روابط اقتصادی افغانستان، ارتباط با کشورهای منطقه بوده است. از آن‌جایی‌که افغانستان از نظر جغرافیایی جزو کشورهای بدون ساحل و مرکزی به شمار می‌رود، امیدواریم با امضای این توافقنامه بتواند پلی میان کشورها بوده و بار را به صورت آسان عبور بدهد.

 

توسعه ترانزیت از طریق تعدیل تعرفه حمل و نقل

 

معاون وزیر حمل و نقل افغانستان تصریح کرد: ما نیازمند ایجاد چارچوب قانونی لازم برای اجرای این موافقتنامه هستیم. به همین دلیل افغانستان مشتاقانه و با مشارکت ایران و هند و بخش خصوصی سعی در انعقاد این موافقتنامه داشته است.

وریماچ یادآور شد: توسعه ترانزیت نیازمند سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی و هماهنگی بین کشورهاست. این مسئله در اجلاس اخیر RCC بررسی شد و ما به دنبال بهبود ترانزیت از مسیر افغانستان هستیم.

به گفته این مقام ارشد وزارت حمل و نقل افغانستان، طرح‌های توسعه سه کشور و اجرای رضایت بخش موافقت‌نامه چابهار از اهداف اصلی حوزه حمل و نقل این کشور به شمار رفته لذا می‌بینیم روند رشد تجارت در منطقه در حال افزایش است. به همین دلیل به همکاری خود با ایران و هند برای راه‌اندازی کریدور چهار ادامه خواهیم داد.

 


منبع:تین نیوز