- 1. فعال سازی کریدور چابهار
فعال سازی کریدور چابهار
بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: عامل اصلی کاهش قیمت تمام شده کالا و افزایش رقابت پذیری اتصال بنادر به شبکههای ریلی کشور به عنوان یکی از مزیتهای رقابتی است که از شاخصههای مطلوب تجار و صاحبان کالا در انتخاب بندر و کریدورهای حمل و نقل خواهد بود.
فعالسازی کریدور شمال – جنوب (کریدور چابهار) با اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی
به همین دلیل چیزی که مهم است فعالسازی کریدور شمال – جنوب (کریدور چابهار) با اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی به عنوان اولویتی مهم در رقابتپذیری حمل کالا و ارتقاء سهم ترانزیت و تجارت دریایی است. واگذاری این پروژه نیمهتمام به بخش خصوصی میتواند با هدف تسریع در اتمام پروژه و جلوگیری از تحمیل هزینه و فرصت از دست رفته بیشتر به عنوان یکی از راهبردهای اصلی دولت برای ایجاد جذابیت و تحرک در توسعه محور شرق ایفای نقش نماید.( رویای درآمد ترانزیت کریدور ایران چقدر واقعی است؟ )
بهروز آقایی اظهار کرد: با توجه به ارتقای ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار به ۸ و نیم میلیون تن به عنوان زیرساختهای پیشنیاز توسعه سواحل مکران،ضرورت بهرهمندی این بندر استراتژیک از قابلیت ریلی میبایست به اولویت اول وزارت راه و شهرسازی مبدل شود.
سه اولویت اصلی دولت در پهناورترین و کمبهرهمندترین استانهای شرقی
با واگذاری پروژه مذکور به بخش خصوصی (ترجیحا پیمانکارهای مربوطه)؛ سه اولویت اصلی دولت در پهناورترین و کمبهرهمندترین استان شرقی به شرح زیر است:
۱. فعالسازی بندر شهیدبهشتی چابهار
۲.تکمیل روند پروژه خط ریلی چابهار – زاهدان
۳.احیای محور شرق به جهت انتقال کالاهای اساسی کشور در زمان بحران (آیا میدانید چابهار سهم ۲۰درصدی در واردات کالاهای اساسی کشور را دارد؟)
در این نوع واگذاری جذابیتهای بازگشت سرمایه با سپردن تضمین و تأمین بار و کالا با تخصیص تخلیه ۲۰ درصد کالای اساسی کشور (سهم استان سیستان و بلوچستان و استانهای همجوار) در بندر شهید بهشتی چابهار به بخش خصوصی و تکمیل پروژه با مدل BOT در بازه زمانی منطقی و تامین هزینههای ساخت و اتمام طرح از محل درآمدهای حاصل از انتقال محمولههای کالای اساسی و بارهای انتقالی در این محور، امکانپذیر خواهد بود.