زمان مطالعه: ۳ دقیقه

۱۵ اصل بسیار مهم برای کامیونداری در فصل زمستان

رانندگی یک کامیون و یا یک تریلر بزرگ در شرایط سخت فصل زمستان نیازمند مهارت‌های خاص کامیونداری و رانندگی است.

رانندگانی هستند که هنگام بارش باران یا برف چندان تفاوتی برای رانندگی خود در اتوبان‌ها و یا بزرگراه‌ها قائل نیستند اما مهم است که در شرایط آب‌وهوایی نامناسب و جاده‌های لغزنده در شیوه رانندگی خود تغییر ایجاد کنند.( در مورد توقف کامیون‌ها در سرمای زیر صفر درجه بخوانید )

شناخت و مهارت‌های لازم برای عکس العمل سریع نشان دادن در شرایط سخت و خطرناک رانندگی، آن چیزی است که کامیوندار حرفه‌ای را از غیر حرفه ای جدا می‌کند. یک راننده حرفه‌ای می‌داند که در شرایط سخت برفی چطور رانندگی کند و یا چه زمانی کامیون را به کنار جاده بکشد و توقف کند.( در مورد رانندگان تازه کار و راهکار های افزایش تجربه آنها بخوانید )

رانندگی در آب و هوای بد و به ویژه در برف و یخبندان به دلیل کاهش دید و غیرقابل پیش بینی شدن سایر کامیونداران، نیازمند توقف‌های طولانی مدت است. درست در این مواقع است که کامیونداری و هدایت یک کامیون آن هم با چندتن بار بسیار چالش انگیز و سخت می‌شود.( در مورد توصیه‌های اورژانسی در مورد سرمازدگی بخوانید )

15 اصل بسیار مهم برای کامیونداری در فصل زمستان

۱۵ اصل بسیار مهم برای کامیونداری در فصل زمستان

۱.  کم کردن سرعت:

مقصر اکثر تصادفات جاده‌ای سرعت‌های زیاد و غیرمجاز است. ممکن است که رانندگی در سرعت مجاز خطرآفرین نباشد، اما زمانی که هوا نامساعد و برفی است موضوع فرق دارد و باید بسیار آهسته‌تر از سرعت مجاز رانندگی کرد. هیچ وقت عجله نکنید چون با عجله جان و مال خود و حتی مال شرکت‌های حمل‌ونقلی که بار آنها را حمل می‌کنید نیز به خطر می‌اندازید.

 

15 اصل بسیار مهم برای کامیونداری در فصل زمستان

۲. حفظ فاصله مطمئنه با کامیون/ماشین روبه‌رو

حتما بین کامیون خود و خودروی مقابل فاصله مناسب را رعایت کنید تا اگر هم موقعیتی غیرقابل پیش بینی ایجاد شد زمان کافی برای عکس العمل داشته باشید.

۳. از زنجیره‌های ترافیکی دور باشید

اکثرا در برف و باران کامیون‌ها و ماشین‌ها در یک راسته به دنبال یکدیگر حرکت می‌کنند، این خطرناک‌ترین نوع رانندگی است زیرا اگر یک کامیون کنترل خود را از دست دهد تمامی ماشین‌ها به صورت زنجیره‌ای باهم تصادف می‌کنند. یک راه امن پیدا کنید تا از سایر ماشین‌ها فاصله بگیرید و در فضای امن‌تری رانندگی کنید.

15 اصل بسیار مهم برای کامیونداری در فصل زمستان

۴. به دنبال چراغ سایر کامیون‌ها نباشید

در هوای برفی با کمبود دید و نور مواجه هستیم، اما اگر به دنبال نور کامیون رو‌به‌رو حرکت کنید یعنی بیش از حد به آن کامیون نزدیک شده‌اید و ممکن است با یک ترمز ناگهانی شما و محموله کامیون شما دچار حادثه شود.

۵. یک فاصله ثابت را رعایت کنید

در هوای برفی آنقدر از ماشین‌ها دور نباشید که اگر دچار حادثه شدید کسی به کمک شما نیاید، و آن‌قدر هم نزدیک کامیون‌ها حرکت نکنید که با یک حرکت ناگهانی همگی دچار حادثه شوید.

۶. تصمیم‌های قاطع و درست بگیرید

اگر هوا آنقدر تیره و تار شد که اصلا نتوانستید هیچ‌جایی را ببینید، یک تصمیم قاطع بگیرید و کامیون را به کناری بزنید و استراحت کنید تا هوا مساعد شود و مجددا حرکت کنید.

۷. در شانه جاده توقف نکنید

زمانی که دید بسیار کم است و برف سنگین جاده را پوشانده، در شانه جاده توقف نکنید زیرا سایر ماشین‌ها نمی‌توانند شما را ببینند و ممکن است با شما تصادف کنند.

15 اصل بسیار مهم برای کامیونداری در فصل زمستان

۸. سعی نکنید قهرمان بازی درآورید

زمانی که شرایط اقلیمی جاده شدید و بسیار بد است، لازم نیست که حتما به رانندگی ادامه دهید، جان و مال شما مهم‌تر از آن است که بخواهید آن را به خطر بیاندازید.

۹. ترمزگیری

در هنگام بارش برف و باران به اندازه و به موقع ترمز بگیرید تا هم به موقع برسید و هم از خطرات ترمز ناگهانی جلوگیری کنید.( در مورد ترمز اظطرای و ABS بخوانید)

۱۰.  کامیون را چک کنید

قبل از به دل جاده زدن کامیون را به طور کلی چک کنید: لاستیک‌ها، ترمز، ضدیخ، مایع واشر، چراغ‌های کامیون، برف پاک کن و … هرآنچه که فکر می‌کنید در صورت کار نکردن یا درست کار نکردن در جاده شما را دچار دردسر می‌کند را قبل از راه افتادن چک کنید.

15 اصل بسیار مهم برای کامیونداری در فصل زمستان

۱۱. باک سوخت کامیون را پر کنید

مطمئن باشید به اندازه سفر خود سوخت کافی دارید و در صورت طول کشیدن سفر مشکلی برای شما ایجاد نشود.

۱۲. چراغ‌های کامیون را تمیز نگاه دارید

هرگاه کامیون خود را متوقف کردید، از روی چراغ‌های عقب و جلو برف‌ها را کنار بزنید، هرچقدر چراغ‌های شما تمیزتر باشند شما در برف و مه بهتر دیده می‌شوید و به کاهش تصادفات کمک می‌کنید.

۱۳. جعبه کمک‌های اولیه

جعبه کمک‌های اولیه از ابتدایی ترین موارد برای رانندگی هستند که حتما باید در هر شرایطی به همراه داشته باشید.

15 اصل بسیار مهم برای کامیونداری در فصل زمستان

۱۴. آماده باشید

یک راننده کامیون باهوش برای تمامی شرایط بد جاده؛ از پریدن حیوان وسط راه، تمام شدن سوخت، نداشتن وسیله گرمایشی و یا غذای کافی باید خیالش راحت باشد و نگران هیچ چیز نباشد.

۱۵. استفاده از حس ششم

یک راننده کامیون به حس ششم خود در مورد آب و هوای بد زمستانی و قضاوت‌ها  و پیش بینی‌های خودش اعتماد می‌کند و در هرجایی بهترین تصمیم و برای خودش و محموله شرکت حمل و نقل می‌گیرد.

سهل انگاری و آسان گرفتن این موارد باعث می‌شود در جاده و در برف و سرما بمانید و این امر هیچ مقصری به غیر از شما ندارد، پس با رعایت کردن نکات بالا به ایمنی جان و مال خود در فصول سرد سال بیش از پیش اهمیت دهید.


منبع: smart-trucking