زمان مطالعه: ۲ دقیقه

بنا به تصمیمی که اتحادیه اروپا (EC) به تازگی اتخاذ کرده است، کامیون‌هایی که از تاریخ یکم ژانویه ۲۰۱۹ تولید می‌شوند باید میزان مصرف سوخت و میزان تولید گاز آلاینده CO2 را تعیین و به صورت رسمی اعلام کنند. اعتقاد بر این است که این کار باعث شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی دقیق میزان مصرف سوخت کامیون‌های سنگین در این اتحادیه خواهد شد.

 

بنا به اعلام این اتحادیه، در حال حاضر گازهای آلاینده‌ای که توسط کامیون‌ها و اتوبوس‌ها تولید می‌شوند حدود ۲۵% از CO2 ناشی از حمل و نقل جاده‌ای را تولید می‌کند و انتظار می‌رود این میزان در آینده افزایش پیدا بکند. اتحادیه اروپا معتقد است به منظور دستیابی به هدف کاهش ۶۰ درصدی تولید گاز CO2 تا سال ۲۰۲۵، باید سنجش‌هایی موثر صورت بگیرد تا بتوان میزان تولید این گاز را توسط کامیون‌ها و کشنده‌های سنگین کاهش داد. با این حال، تاکنون هیچ روش مشخصی برای سنجش میزان مصرف سوخت و میزان تولید گاز CO2 توسط اتحادیه اروپا تعیین نشده است تا بتوان از طریق آن عملکرد وسایل نقلیه را با هم مقایسه کرد. این کار در اتحادیه اروپا و همچنین در سایر مناطق دنیا باعث خواهد شد محصولات بسیار کم مصرف‌تری روانه بازار بشوند.(برای مطالعه نکاتی در مورد صرفه جویی در مصرف سوخت کلیک کنید)

قوانین جدید اتحادیه اروپا منجر به کاهش مصرف سوخت و تولید گازهای آلاینده خواهد شد
قوانین جدید اتحادیه اروپا منجر به کاهش مصرف سوخت و تولید گازهای آلاینده خواهد شد

 

کارشناسان و تحلیلگران همه روش‌های ممکن برای اندازه‌گیری CO2 و میزان مصرف سوخت را به طور دقیق مورد بررسی قرار داده‌ و به این نتیجه رسیده‌اند برای این که با کمترین هزینه داده‌هایی منحصر به فرد برای هر کامیون به دست بیاید، بهترین روش استفاده از یک نرم افزار شبیه‌ساز است و اتحادیه اروپا نیز تصمیم دارد از برنامه محاسبه مصرف وسایل نقلیه (VECTO) استفاده کند. این برنامه یک ابزار شبیه‌ساز است که به منظور اندازه‌گیری و اعلام میزان مصرف سوخت و میزان تولید گاز CO2 توسط کامیون‌های سنگین ساخته شده است. قوانین جدیدی که این اتحادیه وضع کرده است بر اجزائی مانند موتور، گیربکس، مبدل گشتاور، شاسی‌ها، تایرها و لوازم جانبی نیز تمرکز می‌کنند و تأثیر آن‌ها در تولید گاز CO2 و کاهش مصرف سوخت را مورد بررسی قرار می‌دهند.(برای مطالعه جدیدترین کامیون اسکانیاکه به کاهش آلایندگی کمک می کند،کلیک کنید)