زمان مطالعه: ۵ دقیقه

مصرف سوخت اتوبوس اسکانیا یکی از گزارشات مهمی است که مورد توجه تمامی رسانه‌ها قرار گرفت. این نسل جدید کشنده‌ها با قابلیت مصرف سوخت کمتر به تولید رسیده اند و از زمان عرضه نسل جدید در پاییز ۲۰۱۶، کمپانی اسکانیا به وعده خودش در زمینه پایین آوردن مصرف سوخت عمل کرده است.

این کشنده توسط مجله معتبر فرانس روتز (France Routes) در یک مسیر ۴۱۹ کیلومتری در مناطق کوهستانی جنوب فرانسه تحت آزمایش‌هایی سخت قرار گرفت. در نتیجه پس از انجام پنج ساعت آزمایش، میزان مصرفی برابر با ۲۸.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای نسل جدید اسکانیا R 500  به ثبت رسید.

نسل جدید کشنده‌های اسکانیا

همچنین دیگر پرچمدار پرقدرت شرکت اسکانیا یعنی کشنده اسکانیا R 450 که در سال ۲۰۱۴ مورد آزمایش قرار گرفت، مصرف سوخت آن میزان معادل ۳۰.۱۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بود و با این که نسل جدید این کشنده در سرعت‌های بالاتری مورد آزمایش قرار گرفته ولی شش درصد کمتر از برادر بزرگ خودش یعنی نسل جدیدتر سوخت مصرف کرده است پیشنهاد میکنیم جهت آشنایی بیشتر با این کمپانی بزرگ و موفق مقاله ” تاریخچه شرکت اسکانیا (Scania) از ابتدا تا به امروز ” را مطالعه نمایید.

مصرف سوخت تریلی در 100 کیلومتر

اما این کشنده بار دیگر توسط مجله آلمانی کی.اف.زد آنزیگر (KFZ Anzeiger) مورد آزمایش قرار گرفت و از این آزمایش نیز سر بلند بیرون آمد. به گفته این مجله پرطرفدار، اسکانیا s500 بسیار کم مصرف و اقتصادی است و واقعاً ارزش این قیمت را دارد. بسیاری از افراد بدون اینکه از مشخصات و قابلیت‌های نسل‌های جدیدتر آگاهی داشته باشند تنها قیمت را در نظر می‌گیرند و چنین برداشتی دارند که قیمت آن بسیار زیاد است. اما این محصول با چنین امکاناتی نظیر کاش مصرف سوخت به قیمتش می‌ارزد.

در واقع ، این کشنده اولین کشنده‌ای می‌باشد که در آزمایش‌های جاده‌ای این مجله میزان مصرف زیر ۳۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را نشان داده است. قدرت نسل جدید اتوبوس‌های اسکانیا به وسیله یک موتور ۹ لیتری دیزل در سه عملکرد مختلف تامین می‌شود.

گیف موشن راننده

در واقع این موتورهای جدید و پیشرفته‌تر باعث کاهش مصرف سوخت اتوبوس اسکانیا شده‌اند و این مهمترین ویژگی این موتورها و ماشین‌های نسل جدید شرکت اسکانیا به شمار می‌رود. شرکت اسکانیا در تلاش بوده تا با بهره‌مندی از علم روز بر قدرت نسل‌های جدیدتر بیفزاید و تا کنون نیز بر اساس تلاش و تجارت کادر تولید چنین اتفاقی در نسل‌های تولید شده اتفاق افتاده است‌.

از زمان عرضه نسل جدید کشنده اسکانیا در پاییز ۲۰۱۶، این محصول پیوسته زیر نظر رسانه‌ها بوده و تأیید شده است که کمپانی اسکانیا همچون کمپانی های موفق دیگر همچون ایویکو به وعده خودش در زمینه پایین آوردن مصرف سوخت عمل کرده است.

مجله معتبر فرانس روتز (France Routes) این کشنده را در یک مسیر ۴۱۹ کیلومتری در مناطق کوهستانی جنوب فرانسه تحت آزمایش‌هایی سخت قرار داده و پس از انجام پنج ساعت آزمایش، میزان مصرفی برابر با ۲۸.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای نسل جدید اسکانیا R 500 به ثبت رسانده است.

گفتنی است برای دیگر پرچمدار اسکانیا یعنی کشنده اسکانیا R 450 که در سال ۲۰۱۴ مورد آزمایش قرار گرفته بود، میزان مصرفی معادل با ۳۰.۱۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به ثبت رسیده بود  و با این که نسل جدید این کشنده در سرعت‌های بالاتری مورد آزمایش قرار گرفته ولی شش درصد کمتر از برادر بزرگش سوخت مصرف کرده است.

البته اسکانیا از آزمایشی که مجله آلمانی کی.اف.زد آنزیگر (KFZ Anzeiger) نیز بر روی آن انجام داده سر بلند بیرون آمده است. به گفته این مجله، اسکانیا S 500 بسیار کم مصرف و اقتصادی است و واقعاً به قیمتش می‌ارزد. در واقع، این کشنده اولین کشنده‌ای است که در آزمایش‌های جاده‌ای این مجله میزان مصرف زیر ۳۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را نشان داده است.

قدرت موتور اسکانیا

نسل جدید کشنده‌های اسکانیا با قدرت بسیار بالاتر اکنون در جاده‌ها تاخت و تاز می‌کنند و رقیبی ندارند. به عنوان مثال مصرف سوخت اتوبوس اسکانیا نسل جدید نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر بسیار کاهش یافته که دلیل آن پیشرفت و قدرتی است که این نسل‌های جدید دارند. پیشنهاد میکنیم جهت آشنایی بیشتر با انواع کامیون مقاله فوق را مطالعه نمایید.

کشنده جدید اسکانیا

اگر در نسل‌های جدید و قدیمی مصرف سوخت تریلی در ۱۰۰ کیلومتر را محاسبه کنید به خوبی متوجه این پیشرفت خواهید شد. برای اینگونه ماشین‌های پیشرفته ۱۵ مدل موتور با استاندارد آلایندگی یورو ۶ طراحی شده که دامنه قدرت ۲۸۰ تا ۷۸۰ اسب بخار را می‌توانند به راحتی پوشش دهند. اما این موتورها از لحاظ حجم جابجایی نیز در سه دسته ۹، ۱۳ و ۱۶ لیتری هستند. اما نسل جدیدی از موتورها با قابلیت بیشتر به این دسته‌ها اضافه شده که دارای حجم کمتر (۶.۷ لیتر) با آرایش سیلندر خطی به نام DC07 است که بیشتر در بزرگترین بوژی کش ها مشاهده می شود.

این موتورهای نسل جدید که در کاهش مصرف سوخت اتوبوس اسکانیا دخیل هستند به یک توربو شارژر با شکل ثابت و SCR مجهز شده‌اند. این موتور پرقدرت از لحاظ آلایندگی در سطح یورو ۶ قرار گرفته و معمولا به کاربری‌هایی با قدرت بالا احتیاج ندارند. اما مهمترین ویژگی این موتورها جدا از مصرف سوخت کمتر، این است که وزن کمتری نسبت به دیگر موتورها دارند. البته حداکثر گشتاور موتورهای اسکانیا از ۱۰۵۰ تا ۱۶۰۰ دور بر دقیقه محاسبه می‌شود.

برخی از مشخصات نسل جدید اتوبوس‌های اسکانیا

نسل جدید کامیون اسکانیا

اتوبوسهای اسکانیا به عنوان قوی‌ترین ماشین‌های مسافربری هم اکنون آوازه آن‌ها در سرتاسر دنیا پیچیده است. این ماشین‌های سنگین که قدرت تحمل وزن بالا را در مسافت‌های طولانی دارند برتری‌های زیادی نسبت به دیگر مدل‌ها خواهند داشت. مصرف سوخت اتوبوس اسکانیا در مقایسه با مدل‌های قدیمی این ماشین و یا تولیدات شرکت‌های دیگر کمتر است؛ اما دیگر مشخصات این ماشین عبارتند از:

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

  1. مدل موتور DC13 159
  2. استاندارد آلودگی یورو IV + DPF 450
  3. حجم موتور (لیتر) ۱۳
  4. مجهز به SCR + DPF سیستم کاهنده آلایندگی
  5. مجهز به کاتالیزور هوشمند و سیستم کنترل nox
  6. تجهیز به توربوشارژر و کولر
  7. سیستم سوخت XPI (فشار بالا)، سیستم تزریق سوخت مشترک
  8. تعویض دنده هوشمند (مجهز به اپتیکروز)
  9. مجهز به روغن خنک کننده، مخزن سوخت و ادبلو، مخزن آلومینیوم با ظرفیت کلی ۱۱۰۰ لیتر (۵۰۰ + ۶۰۰)، مخزن آدبلو با ظرفیت ۸۰ لیتر
  10. مجهز به سیستم الکتریکی ولتاژ ۲۴ ولت ظرفیت باتری
  11. تعلیق پارابولیک با دو لایه فنر با هدایت کننده موج و ضربه گیر جلو
  12. مجهز به ترمز جلو و عقب دیسکی ، ترمز هوشمند EBS / ABS
  13. دارای سیستم ضد لغزش (TC) ، ترمز دستی با تقویت کننده های فنر و محور جلو و عقب

رانندگان عزیز شما می توانید با مطالعه مقالات ” استعلام کارت سلامت رانندگان ” و  ” استعلام کارت هوشمند راننده ” نسبت به تسریع کار خود اقدام نمایید. همانا ما بر این باوریم راننده یک قهرمان است. در همین راستا برای سرعت بخشیدن و رفع مشکلات شما عزیزان قدم های را برداشته ایم تا بتوانیم شما را در این مسیر راهنمایی نماییم.

برخی از سوالات متداول

سیستم هوشمند EMS در کامیون چه نقشی دارد؟

این سیستم هوشمند میزان مصرف سوخت و سلامت روغن ماشین را بررسی خواهد کرد. از طرفی چنین قابلیتی دارد تا بر اساس توپوگرافی جاده، میزان سوخت مورد نیاز تا مقصد را محاسبه کرده و در اختیار راننده بگذارد.

موتور و گشاور نسل جدید اسکانیاهای موجود در بازار چگونه است؟

اسکانیا به عنوان یک ماشین فوق قدرتمند هم اینک در مدل‌های جدید و قدرتمندتری وارد بازار شده است. نسل جدید کشنده‌های این ماشین هم اینک با موتور هشت سیلندر، حجم ۱۶.۴ لیتر و ۳۷۰۰ نیوتن متر گشتاور در اختیار رانندگان هستند.