زمان مطالعه: ۲ دقیقه

تعریف مدیریت لجستیک (LM) از یک شرکت به شرکت دیگر متفاوت است و هر شرکتی تعریف خودش را از این مقوله دارد، با این حال، بهترین تعریفی که تاکنون برای آن ارائه شده این گونه است: «مدیریت لجستیک بخشی از مدیریت زنجیره عرضه است که کارآمدی و ذخیره اجناس، خدمات و اطلاعات مربوطه را از نقطه تولید تا نقطه مصرف برنامه ریزی و کنترل می‌کند به نحوی که با نیازهای مشتری هماهنگی کامل داشته باشد.»

در دنیای امروز، لجستیک به بخش بسیار مهمی در اقتصاد تبدیل شده است و بر روی نرخ تورم، نرخ بهره، تولید، هزینه های انرژی و دیگر بخش‌های اقتصادی تأثیرگذار است. علاوه بر این، شرکت‌ها برای این که بتوانند در بازار، رقابتی ظاهر شوند ناچارند لجستیکی قوی داشته باشند. عملیات لجستیکی به لطف پیشرفت‌های تکنولوژیکی بسیار کارآمدتر شده‌اند و امکان حمل اجناس در موعد مقرر و کاهش هزینه‌ها حمل میسر شده است.

دسترسی به بازارهای جهانی به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی افزایش پیدا کرده است و همین امر باعث رشد اقتصادی و توسعه کشورها شده است. به این ترتیب، می‌توان گفت کشورهایی که هزینه حمل و نقل در آن‌ها بالا است به احتمال بسیار زیاد فرصت جهانی شدن را از دست خواهند داد.

به جرأت می‌توان گفت نزدیک به نیمی از امور انسان به طور مستقیم یا غیر مستقیم به حمل و نقل مرتبط می‌شود و انتظار می‌رود یک لجستیک توسعه یافته و مجهز، تأثیرات اقتصادی مهمی داشته باشد. هزینه‌های پایین حمل و نقل و خدمات، تأثیر مثبتی بر روی تولید، توزیع و خرده فروشی شرکت ها دارد. پایین آوردن هزینه های حمل و نقل به شرکت های تولید یا توزیع کننده این اجازه را می‌دهد که به بازارهای بیشتر و گسترده تری دسترسی داشته باشند و کیفیت محصولات شان را بالاتر ببرند. هزینه‌های لجستیک شامل هزینه حمل و نقل، هزینه مالکیت و اداره انبارها، هزینه سفارش کالا و حمل آن به سوی انبارها می‌شود. درک این موضوع که رشد تولید و لجستیک چگونه به رشد اقتصادی کمک می‌کند، منجر به ایجاد تأثیرات سازنده و رشد اقتصاد ملی می‌گردد. از طرفی، رشد اقتصادی باعث پایین آمدن هزینه و زمان حمل می شود و میزان اعتماد به سیستم حمل و نقل را بالا می‌برد. انتظار می‌رود این موضوع نیز تأثیر مثبتی بر زنجیره تولید و عرضه کالا داشته باشد. در نتیجه، کارآمدی و اعتماد پذیری سیستم حمل و نقل بر رشد اقتصادی تأثیر می‌گذارد. رشد اقتصادی و توسعه صنایع پایه در یک کشور نیز بر رشد اقتصاد جهانی موثر است، به این ترتیب می‌توان گفت لجستیک شتاب دهنده رشد و توسعه اقتصاد جهانی است.

در شرایط متغیر و نامطمئن کنونی، کارخانجات باید به نیازهای متنوع مشتریان جواب بدهند تا بتوانند موفق بمانند. مشتریان انتظار دارند هر نوع جنس و کالایی که می‌خواهند در دسترس‌شان باشد. وقتی یک مشتری به فروشگاه می‌رود و کالایی می‌خواهد، در صورتی که آن کالا موجود نباشد هم برای صاحب فروشگاه مشکل به وجود می‌آید و هم برای مشتری. صاحب فروشگاه رفته رفته بازارش را از دست می‌دهد و مشتری نیز دست خالی از فروشگاه برمی گردد. انبار کالای فروشگاه‌های خرد فروشی فقط در صورتی می تواند همیشه پر باشد که سیستم حمل و نقل کارآمد بوده و به درستی به وظایفش عمل کند. اگر سرعت جایگزینی کالای انبارها زیاد نباشد، موجودی آن ها پایین آمده و باعث کسادی بازارها می شود.

در واقع، لجستیک، رضایتمندی مشتری و رقابت در حوزه کسب و کار، رابطه ای تنگاتنگ با یکدیگر دارند. رضایت مشتری باعث می شود فروشگاه ها برای پاسخ دادن بیشتر به نیاز آن‌ها، اجناس بیشتری درخواست کنند. این امر می طلبد که لجستیک انعطاف پذیر و قابل اعتماد باشد.