زمان مطالعه: ۲ دقیقه

به تازگی کمپانی ایویکو با مشارکت بی‌.ام‌.و گروپ دست به اجرای یک طرح آزمایشی زده است که طی آن قرار است یک کشنده‌ گازسوز ایویکو Stralis NP460 که LNG مصرف می‌کند، عملیات لجستیک داخلی خودروساز آلمانی را بر عهده بگیرد. این کشنده، نخستین کشنده دور بُرد گازسوز است که در صنعت حمل و نقل طراحی شده است.

در واقع، ایویکو گام بزرگی رو به جلو برداشته و دست به تولید کشنده Stralis NP460 زده است که به آخرین نسل از گیربکس‌های اتوماتیک مجهز است. این گیربکس‌ها به طور خاص برای انجام مأموریت‌هایی در مسافت‌های طولانی طراحی شده‌اند. گفتنی است این کشنده پیشتر به عنوان کم آلاینده‌ترین کشنده سال در انگلستان موفق به کسب جایزه شده بود و این نشان می‌دهد که ایویکو Stralis NP460 کشنده‌ای است که برای حمل بارهای سنگین در مسافت‌های زیاد بسیار مناسب است.

کشنده‌ گازسوز ایویکو
کشنده‌ گازسوز ایویکو

 

برنامه آزمایشی ایویکو و بی‌.ام‌.و نشان داد که کشنده گازسوز Stralis NP460 می‌تواند به راحتی با یک باک سوخت، مسافت ۵۳۰ کیلومتری بین شهر استیر در اتریش تا رگنزبورگ در جنوب شرقی آلمان را برود و برگردد (در مجموع ۱۰۶۰ کیلومتر). این آزمایش نشان داد سوخت LNG برای حمل بارهای سنگین بهترین سوخت به شمار می‌رود و چنانچه قرار بود یک کشنده برقی همین مسافت را طی کند، به چندین و چند بار شارژ در بین راه نیاز داشت.

دکتر توماس ارینهاوزر که به نمایندگی از کمپانی بی.ام.و بر این پروژه آزمایشی نظارت دارد معتقد است در دراز مدت سوخت LNG جایگزینی معقولانه و پایدار برای گازوئیل است. میزان تولید گاز آلاینده اکسید نیتروژن توسط کشنده‌های گازسوز بیش از ۶۰ درصد کمتر از همین میزان در کشنده‌های گازوئیلی است و در مقایسه با آن‌ها ۵۰ درصد صدای کمتری نیز تولید می‌کنند. مقدار بسیار کمی ذرات آلاینده که تولید می‌شود نیز قابل چشم‌پوشی است

 

کشنده‌ گازسوز ایویکو
کشنده‌ گازسوز ایویکو

 

پیر لاوته، مدیر کمپانی ایویکو می‌گوید: «ما بسیار مفتخریم که بی.ا.و دیدگاه ایویکو از آینده را پذیرفته است و مانند ما به گاز طبیعی به عنوان گام بعدی به سوی توسعه پایدار نگاه می‌کند. در حال حاضر، تعداد خودروسازانی که مایلند از سوخت LNG برای انجام عملیات لجستیک داخلی خودشان استفاده کنند در حال افزایش است و بسیار از آن‌ها کشنده‌های گازسوز ایویکو را انتخاب کرده‌اند. همین امر نشان می‌دهد که ما در بیست سال گذشته پیشرفت زیادی کرده‌ایم.»

بخش حمل و نقل و لجستیک به گاز طبیعی به عنوان راه حلی برای مشکل آلودگی محیط‌زیست نگاه می‌کند که با قوانین سختگیرانه‌ای که روز به روز هم شدیدتر می‌شوند مطابقت دارد. ایویکو نخستین خودروسازی بوده است که پتانسیل گاز طبیعی در صنعت حمل و نقل را شناخته و معتقد است گاز طبیعی می‌تواند هزینه سوخت را بین ۲۰ تا ۴۰ درصد پایین بیاورد و در مقایسه با گازوئیل، میزان مصرف را بیش از ۱۵% کاهش بدهد. از طرفی، کامیون‌ها و کشنده‌هایی که با LNG کار می‌کنند با کاهش تولید CO2 و اکسید نیتروژن به بهبود کیفیت هوا نیز کمک شایانی می‌کنند.