زمان مطالعه: ۶ دقیقه

یک کامیون یخچال دار کامیون و یا ون طراحی شده برای حمل بارهای سریع در دمای خاص است. کامیون های یخچالدار از ماشین های یخچالدار که دارای تهویه ای ساده برای حمل میوه است، متفاوت می باشد.

کامیون های یخچالی می توانند به اندازه یخ سرد شوند و به انواع سیستم های خنک کننده مکانیکی و دیزلی مجهز هستند که از دی اکسید کربن (به صورت یخ خشک یا به صورت مایع) به عنوان یک عامل خنک کننده در این مدل کامیون های استفاده شده است. اتاق یخچالی کامیونت به گونه ای طراحی شده اند تا بتوانند دمای بار سرد را حتی در شرایط تابستان گرم در خارج از کامیون حفظ کنند.

اولین کامیون های مجهز به یخچال های مکانیکی در سال ۱۹۲۵ توسط صنعت بستنی معرفی شد. در سال ۲۰۱۰ در سراسر جهان حدود ۴ میلیون کامیون با یخچال و فریزر مورد استفاده قرار گرفت.

اتاق حمل بار کامیون یخچالی

اتاق حمل بار یخچالی کامیونت در واقع یک واحد یخچال عایق شده است که بر روی یک شاسی نصب می شود. اتاق حمل بار یخچالی همانند اتاق حمل بار بر روی شاسی کامیونت مانند ماشین خاور ، وانت بار و .. قرار می گیرد و به دلیل استفاده از ساندویچ پانل در ساخت آن میزان اتلاف انرژی به حداقل می رسد.

اتاق حمل بار کامیون یخچالی

برای آشنایی انواع کامیون ها پیشنهاد میکنیم مقاله ” آشنایی کامل با بیش از ۱۸ مدل انواع کامیون ” را مطالعه نمایید کامیونهای یخچالی در اواخر دهه ۱۹۳۰ در ایالات متحده به شکل مدرن ظاهر شدند که بر اساس قرار گرفتن یک واحد یخچال عایق شده روی یک شاسی تولید شده بودند. این پیکربندی تقریبا برای ۸۰ سال تغییر نکرده است، اما حجم تجهیزات، ظرفیت آن ها در طول گذشت سالها توانسته بهبود یابد.

ویژگی‌های اتاق های حمل بار یخچالی

  1. عایق انرژی
  2. ایزوله بودن
  3. امکان ورود و خروج هر نوع آلودگی به درون اتاق وجود نداشته باشد.

کندانسورهای اتاق حمل بار کامیون یخچالدار

برای اتاق حمل بار یخچالی از کندانسور هایی استفاده می شود که شامل یک قطعه فلزی از لوله است که به شکل پیچیده پیچ خورده است. این لوله با یک نوع مایع فوق العاده با تکنولوژی بالا، شناخته شده به عنوان مایع خنک کننده پر شده است.

گیف موشن راننده

روش آسان برای حمل بار با کامیون یخچالی

برای انتقال مواد لبنی و گوشت در حجم‌های بالا و مسافت‌های طولان همچون زمانی که بارنامه سراسری نیاز است حتما بایستی از کامیون یخچال‌دار استفاده کرد. بارنامه را می توان از پایانه باربری اخذ نمود. تفاوت اصلی این کامیون‌ها با دیگر کامیون‌ها است که در قسمت بار یا کانتینر است. در آن ها یک یخچال بسیار بزرگ برای سرمایش استفاده می‌شود. همچنین برای حمل برخی از میوه‌جات مثل توت فرنگی که نیازمند دمای پایین است، کامیون یخچالی بهترین گزینه است.

روش آسان برای حمل بار با کامیون یخچالی

دلیل حمل بار آسان با کامیون یخچال‌ دار را می‌شود در چند مورد زیر خلاص کرد:

  1. تامین سرمای لازم برای نگهداری گوشت، مرغ، سبزی‌ها، میوه‌جات و…
  2. نگهداری مواد فاسد شونده برای مدت طولانی
  3. جلوگیری از مصرف سوخت بیشتر
  4. توانایی نگهداری مرغوبیت و بافت مواد غذایی به صورت کاملاً سلامت

البته کامیون یخچالی توانایی حمل بار‌های دیگر را هم دارد و در صورتی که الزام به حمل بار باشد، می‌توان از یخچال کامیون برای حمل بارهای دیگر هم استفاده کرد.

اجزای اصلی یک کامیون یخچالی

  • کانتینر

کانتینر در واقع نقش یک یخچال بسیار بزرگ را بازی می‌کند و دارای چندین بخش است. کابین توسط شرکت سازنده یخچال، بایستی خوب عایق کاری شود تا در مقابل خروج سرما مقاومت کافی داشته باشد. همچنین اگر سرما به بیرون سرایت هم کند عایق کاری باعث می‌شود تا مواد فاسد شدنی درون یخچال دیرتر خراب شوند.

ذکر این نکته هم مهم است که بدانید، ضخامت و قطر دیواره‌های کامیون یخچال‌دار اغلب بیشتر از کامیون‌های معمولی است. سازندگان اتاق‌های یخچالی پارچه‌ای را به خاطر عایق کاری رو به رو نور خورشید قرار می‌دهند که بتواند از ورود هوای گرم به درون اتاق جلوگیری کند.

  • کانال هوا

این کانال در بیشتر مواقع جهت عبور هوا تعبیه می‌شود. به همین خاطر کف اتاق به چندین مجرای کانالی مجهز می‌شود تا از تبادل هوای خارج و داخل کانتینر جلوگیری شود.

  • شاسی

شاسی یخچال‌دارها مثل یک اسکلت ساختمانی عمل می‌کند. به همین خاطر از جنس فولاد مقاوم ساخته می‌شود تا در طول مسافت‌های طولانی برای بدنه مشکلی پیش نیاید.

اجزای اصلی یک کامیون یخچالی

  • چیلر/ سردکن

سردکن یا چیلر به دستگاهی می‌گویند که وظیفه آن سرد نمودن فضا است و در تریلی‌های یخچال‌دار وظیفه این را به عهده دارد تا با سرد کردن و خنک‌سازی فضای داخلی کابین از فساد محصولات داخلی جلوگیری به عمل آورد.

چیلر در ماشین‌های یخچال‌دار در بخش بالایی کابین خودرو قرار دارد، همین طور در بیشتر مواقع نیازمند یک منبع سوخت جداگانه است که بایستی راننده در حین استفاده و زمان بار زدن توجه نماید که سوخت کافی برای کارکرد آن فراهم باشد.

نکته مهم این که در یک ماشین با مخزن یخچالی، با در نظر گرفتن دمای بار و دمای محیط خارجی، یک کانتینر با یک باک گازوئیل پر هم دوام می‌آورد.

شرکت سازنده اتاق‌های یخچالی هم اغلب صفحه نمایشی را داخل کابین کامیون تعبیه می‌نماید که وظیفه‌اش نشان دادن مقدار دمای بار است. این صفحه نمایش همچنین نوع چرخه دما را نشان می‌دهد و راننده با کمک آن می‌تواند دمای داخل کابین را به آسانی تنظیم کند. اگر ایرادی در سیستم سرمایشی کابین پیش آید فوراً به وی هشدار می‌دهد.

ضخامت و اندازه دیواره‌های کامیون یخچال‌دار:

  1. ضخامت کلیه بدنه ۹۰ میلی‌متر
  2. ضخامت سقف ۹۰ میلی‌متر
  3. ضخامت کف ۱۱۰ میلی‌متر

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

متعلقاتی که باید در اتاق ‌یخچالی‌ها وجود داشته باشد:

  1. جعبه ابزار مخصوص
  2. سپر همراه و گلگیرهای اضافی (دو جفت)
  3. یونیت مخصوص خنک کننده اتاق
  4. درب بغل اتاق ماشین هم در دو مدل درب کوتاه فایبرگلاس طراحی شده است
  5. درب بلند اتاق هم از جنس بدنه خود اتاق ساخته می‌شود

شرکت ماموت و کامیون‌های یخچالی

شرکت ماموت به عنوان یکی از پیشتازان در امر صنعت به خصوص در زمینه ساخت انواع اتاق های حمل بار با تولید محصولات با کیفیت و ویژگی هایی نظیر افزایش کیفیت و سبکی و مقاومت و عایق بودن محصولات خود را از دیگر تولید کنندگان متمایز ساخته است.اتاق حمل بار یخجالی ماموت از سازه ساندویچ پانل ساخته شده است. واصولا بیشتر در کامیون های ایویکو مورد استفاده قرار میگیرد برای آشنایی بیشتر با این نوع کامیون ها میتوانید مقاله ” آشنای با کامیون ایویکو ” را مطالعه نمایید.

لایه‌های متفاوت ساندویچ پنل در اتاق کامیون یخچالدار

  • یک لایه میانی ساخته شده از فوم
  • پلی اورتان
  • پشم سنگ و سایر مواد دیگر

درب عقب اتاق حمل بار یخچالی دو لنگه بوده و بر روی ۳ لولا با ضخامت ۸ میلی متر از جنس چوب چند لایه با دو وزق آلوزینک و دارای عایق بنی PVC با لاستیک مخصوص می باشد.

کامیون یخچالدار

مشخصات اتاق یخچالی ایسوزو ۵/۲

نوع اتاق

ابعاد بیرونی

  • طول ۳۲۰۰ میلیمتر
  • عرض ۲۰۰۰ میلیمتر

ابعاد داخلی

  • طول ۳۰۲۰ میلیمتر
  • عرض ۱۷۸۰ میلیمتر
  • ارتفاع مفید داخل ۱۶۵۰ میلیمتر
  • حجم ۹ مترمکعب

ساختار شاسی

شاسی و قطعات فلزی ساخته شده از فولاد با استحکام بالا (St52-3/Qst 380Tm)

اتاق یخچالی ماموت

ساختار اتاق

دیواره های بغل ، جلو، سقف از عایق ساندویچ پانل یک تکه (پلی اورتان آلمانی)مخصوص دو رو ورق آلوزینک پیش رنگ شده (ضخامت ورقها بیرون ۰٫۸mm و داخل ۰٫۵mm و از رو ۲۵ میکرون رنگ پلی استر و از زیر پرایمر مخصوص) – تمام پروفیل های نگهدارنده پانل(بیرون و داخل) از آلومینیوم مخصوص – دارای سیستم روشنایی داخل سردخانه .

اتاق یخچالی ماموت

ضخامت دیواره ها

دیواره جلو ۱۰ سانتیمتر و دارای تقویت جهت اتصال یونیت – سقف ۱۰ سانتیمتر و دارای تقویت جهت اتصال پلیت – دیواره بغل ۱۰ سانتیمتر – کف ۱۵ سانتیمتر با زیر ورق پیش رنگ شده خارجی و رو دارای ریل آلومینیومی جهت جریان هوا زیر پالت ها.

سرد کننده ها

  • Safkar Model 325E – . قابل استفاده با برق سه فاز یا حرکت میل لنگ کامیون – قابل تنظیم دمای -۱۸ تا +۲ درجه سانتیگراد
  • Safkar Model 325K – . قابل استفاده با حرکت میل لنگ کامیون – قابل تنظیم دمای -۱۸ تا +۲ درجه سانتیگراد .
  • پلیت های سردکننده قابل استفاده با برق سه فاز- قابل تنظیم دمای–۳۵ تا ۰ درجه سانتیگراد (مخصوص بستنی) .

درب عقب

  • درب دولنگه و بر روی هر لنگه ۳ لولا و یک قفل با ضخامت درب عقب ۸۰ میلیمتر از جنس ساندویچ پانل و دارای عایق بندی P.V.C با لاستیک مخصوص می باشد .
  • تجهیزات سفارشی اتاق یخچالی ماموتدرب بغل بزرگ : ۱۵۰*۹۰ سانتیمتر .
  • درب بغل متوسط : ۹۰*۷۰ سانتیمتر
  • درب بغل کوچک : ۸۰*۶۰ سانتیمتر
  • گلگیر : ۲ یا ۴ عدد ربع دایره
  • نردبان

و در آخر یادتان نرود که راننده یک قهرمان است

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

برخی از سوالات متداول

آیا با کامیون اتاق یخچالی بارهای متفرقه هم می‌شود زد؟

بله. کامیون‌های اتاق یخچالی صرفاً برای بار زدن محصولات خاص سرمایشی مثل لبنی، گوشت و… نیستند و در شرایط اضطراری می‌توان برای بارهای دیگر هم از آن استفاده کرد.

برای یخچال‌دار کردن کامیون باید شاسی ماشین عوض شود؟

بستگی دارد. شاسی در صورت نیاز تقویت می‌شود و اگر هم کامیون توانایی کافی برای حمل یخچال را نداشته باشد باید از شاسی فولادی برای آن استفاده شود. به همین خاطر حتماً باید نظر اتاق‌ساز درباره قرار دادن اتاق روی ماشین را جویا شوید. بهتر است قبل از سفارش به صورت حضوری به یک اتاق‌ساز رجوع کنید.

یخچال کامیون باید شامل چه قطعاتی باشد؟

روی یخچال باید یک جعبه تعمیر مخصوص، سپر، گلگیر و یونیت برای راننده قرار بگیرد. البته بستگی به نوع اتاق‌سازی که سفارش می‌دهید کم بودن یا زیاد بودن این آپشن‌ها روی اتاق متفاوت است.