زمان مطالعه: ۲ دقیقه

خودروسازان کره‌ای آهسته آهسته شروع به قبضه کردن بازار کراس‌اوورهای جمع و جور کرده‌اند و نسبت به رقبای کهنه کارتر، خودروهای شکیل‌تری روانه بازار می‌کنند. برای مثال، کمپانی هیوندای سخت مشغول کار بر روی خودرو Kona است که اسم آن را از یک جزیره زیبا در هاوایی گرفته است. حرف هایی هم به گوش می‌رسد مبنی بر ورود کراس‌اوور جدید کیا که اسم Stonic برای آن انتخاب شده است. ظاهراً مدیران بازاریابی کیا به این نتیجه رسیده‌اند که برای جذب مشتری، لغات Speedy و Tonic که اولین و آخرین نت‌ها بر روی خطوط حامل موسیقی هستند را با هم ترکیب کنند و این اسم جدید را بسازند.

انتظار می‌رود کیا Stonic تعریف جدیدی از چالاکی ارائه بدهد و در حوزه بسیار رقابتی خودروهای کراس‌اوور حرف‌های تازه‌ای برای گفتن داشته باشد. شاید اسم این خودرو بسیار جذاب باشد ولی زیبایی طراحی بدنه آن را هیچکس نمی تواند انکار کند. کیا Stonic از برادران بزرگترش مانند کیا اسپورتیج و کیا سورنتو الهام گرفته است و طرح‌های اولیه‌ای که از آن به بیرون درز کرده است نشان می‌دهد این کراس‌اوور از سقفی شیب‌دار، خطوط منحنی بدنه و همچنین طراحی منحصر به فرد سقف بهره می‌برد که به آن ظاهری بسیار اسپرت می‌بخشد. البته طراحی اولیه بسیار زیباست ولی نباید انتظار داشت مدلی که به تولید می‌رسد به همین اندازه رادیکال باشد. طراحی داخلی نیز بسیار اروپایی است و سرنشینان را با خطوطی صاف و سطوحی نرم احاطه می کند.

البته کمپانی کیا هنوز جزییاتی درباره پیشرانه این خودرو منتشر نکرده است ولی به احتمال زیاد موتورهای ۱.۰ سه سیلندر توربوشارژی یا موتورهای ۱.۲۵ لیتری و ۱.۴ لیتری روی آن نصب خواهند شد. ممکن است یک موتور ۱.۶ لیتری دیزل نیز برای عرضه در بازار آمریکای شمالی در نظر گرفته بشود. این احتمال نیز وجود دارد که از کیا Stonic در نمایشگاه خودرو فرانکفورت که در ماه سپتامبر برگزار می شود رونمایی بشود.