زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

فعال سازی رمز پویا از سال ۹۸ با اطلاعیه بانک مرکزی تاکنون و با توجه به قوانین جدید بانک مرکزی برای تمامی بانک‌ها به امری مهم و لازم تبدیل شده است. این اقدام با هدف استفاده از رمز اینترنتی یکبار مصرف به جای رمز معمولی و جلوگیری از سو استفاده و هک شدن حساب‌ها انجام شد.

در ابتدا به کارگیری این روش مشکلات زیادی بین بانک‌ها و مشتریان آن‌ها برای استفاده از سیستم رمز پویا و یا فعال‌سازی این رمز وجود داشته است. اما در حال حاضر بسیاری از افراد با اطلاع‌رسانی‌های انجام گرفته به روند فعال‌سازی و دریافت رمز پویا تسلط پیدا کرده‌اند. با وجود اطلاعات موجود در زمینه دریافت و فعال‌سازی رمز دوم، در ادامه نحوه این فرایند برای تمامی بانک‌ها ارائه می‌شود. این مطلب می تواند به حل یکی از مشکلات رانندگان که دسترسی آن ها به خودپردازها و بانک ها در مسیر رانندگی را ندارند کمک کند

آنچه در این مطلب خواهید خواند پنهان

فعال سازی رمز پویا بانک ملی بدون مراجعه به خودپرداز

همانطور که می‌دانید در حال حاضر برای انتقال وجه آنلاین تنها می‌توان مبالغ زیر ۱۰۰ هزار تومان را به صورت معمولی منتقل کرده و برای انتقال وجه بیشتر از مبلغ گفته شده باید از رمز پویا استفاده کرد. بانک ملی نیز از بانک‌های مهم کشورمان محسوب می‌شود که گرفتن رمز پویا با استفاده از گوشی را برای مشتریان خود ارائه کرده است.

برای دریافت این رمز می‌توان از دو روش استفاده کرد. یکی از آن‌ها نصب اپلیکیشن ۶۰ است که در واقع به عنوان تولید‌کننده رمز یکبار مصرف می‌تواند به مشتریان دارای حساب بانک ملی کمک کند. مشتریان بانک ملی که از گوشی هوشمند استفاده نمی‌کنند و یا اینکه امکان استفاده از اپلیکیشن‌ها را ندارند، می‌توانند از کد دستوری #۶۰*۷۳۷* استفاده کنند. همچنین باید گفت که رانندگان در مسیر های خارج از کشور نیز امکان دسترسی به اینترنت بانک ملی در خارج از کشور را دارند.

استفاده از نرم افزار

همچنین امکان فعال سازی رمز پویا بانک ملی بدون مراجعه کردن به خودپرداز و با کمک نرم‌افزار رمزبان نیز وجود دارد. پس از اینکه مشتریان بانک ملی وارد این نرم‌افزار شده و در سامانه بام ثبت نام کنند، امکان استفاده از رمز پویای فعال وجود خواهد داشت.

فعال سازی رمز پویا بانک

فعال کردن رمز پویا علاوه بر داشان مزایای ذکر شده برای پرداخت آسان خلافی خودرو با گوشی ، پرداخت هزینه بارنامه الکترونیکی و دریافت بارنامه معتبر بسیار کارآمد است.

دریافت رمز پویا بانک سپه با گوشی

مشتریان بانک سپه ابتدا باید به صورت حضوری به شعب این بانک مراجعه کرده و برای دریافت رمز پویا بانک سپه با گوشی درخواست آن را ارائه کنند. پس از آن احتیاج به نصب نرم‌افزار رمزساز بانک سپه روی گوشی‌های همراه خواهد بود که با کمک آن می‌توان رمز پویا را در مواقع لزوم دریافت کرد.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

فعال سازی رمز پویا بانک سپه از طریق پیامک

برای فعال سازی رمز پویا بانک سپه از طریق پیامک نیاز به مراجعه به بانک نبوده و می‌توان با شماره پیامکی ۶۷۱۵۰۱۴ نسبت به دریافت رمز دوم پویا اقدام کرد.

بانک صنعت و معدن و فعال سازی رمز پویا

با کمک اینترنت بانک صنعت و معدن می‌توان بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک و تنها با استفاده از اپلیکیشن یا برنامه رمزساز رمز پویا حساب را فعال کرد. در صورتی که از اینترنت بانک صنعت و معدن استفاده نمی‌کنید لزوماً باید به شعب بانک مراجعه کرده و فعال‌سازی را ارائه کنید.

فعال سازی رمز پویا بانک کشاورزی بدون مراجعه به خودپرداز

بانک کشاورزی یکی دیگر از بانک‌های کشور محسوب می‌شود که دارای برنامه رمزساز یکبار مصرف امن به نام ریما است که با استفاده از آن می‌توان فعال سازی رمز پویا بانک کشاورزی بدون مراجعه به خودپرداز را فعال کرد.

فعال سازی رمز پویا آنلاین

فعال سازی رمز دوم برای بانک مسکن

مشتریان این بانک می‌توانند با استفاده از عابر بانک مسکن اقدام به فعال‌سازی رمز دوم پویا کنند. در زمان استفاده از عابر بانک، صفحه تغییر رمز نشان داده خواهد شد که در منوی آن خدمات رمز پویا نیز وجود دارد. در این مرحله نیاز است با انتخاب گزینه تخصیص رمز اول شماره تلفن همراه مشتری بانک نیز ثبت شود. شماره ثبت شده باید همان شماره‌ای باشد که بانک از صاحب حساب در اختیار دارد. پس از انجام این عملیات، باید از اپلیکیشن رمز نما استفاده کرد.

لینک دریافت این اپلیکیشن به صورت پیامک برای مشتری ارسال شده و پس از نصب می‌توان در قسمت خدمات الکترونیک و انتخاب گزینه خدمات رمز یکبار مصرف، نسبت به فعال‌سازی رمز دوم اقدام کرد.

دریافت رسید خودپرداز

نکته مهم نگهداری از رسید خودپرداز است. زیرا در این مرحله نیاز است تا شماره کارت و سریال مندرج در رسید خودپرداز و همچنین کد فعال‌سازی پیامک در اپلیکیشن وارد شود. تنها در صورتی که تمامی اطلاعات درخواستی به صورت صحیح درج شود، امکان فعال‌سازی نیز وجود خواهد داشت.

فعال سازی رمز دوم در بانک توسعه تعاون

دریافت رمز پویا برای مشتریان بانک توسعه تعاون از دو طریق امکان‌پذیر است. اگر اینترنت بانک این مشتریان فعال باشد، می‌توانند در سامانه اینترنت بانک با انتخاب گزینه‌های کارت‌های من و همچنین گزینه مدیریت نوع رمز با تأیید شماره موبایل خواسته شده، نسبت به فعال سازی رمز پویا اقدام کنند. در روش دوم استفاده از همراه بانک روی گوشی است. در صورتی که همراه بانک روی گوشی نصب نباشد، می‌توان لینک دانلود آن را با ارسال کلمه “همراه بانک” به شماره ۵۰۰۰۱۵۷۴۱ دریافت کرد. پس از نصب همراه بانک و انتخاب گزینه‌های خدمات سپرده، سایر و عملیات کارت می‌توان رمز پویا را فعال کرد.

دریافت رمز دوم در پست بانک

نصب برنامه رمزساز برای مشتریانی که دارای اینترنت بانک فعال هستند به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند به راحتی رمز پویا را فعال کنند. این افراد می‌توانند با انتخاب گزینه مدیریت کارت و فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف در اینترنت بانک، درخواست خود را ثبت کرده و با اضافه کردن کارت مورد نظر پیغام “رمز دوم یکبار مصرف برای شما فعال شد” را دریافت کنند.

گزینه فعال‌سازی برنامک رمزساز یک QR کد را در اختیار مشتری قرار می‌دهد که باید با اپلیکیشن این بانک اسکن شود. در این مرحله با مراجعه به اپلیکیشن و انتخاب گزینه فعال‌سازی رمز دوم کارت، اسکن کد تصویری انجام می‌گیرد. در این هنگام کد فعال‌سازی ۴ رقمی از طریق پیامک برای مشتری ارسال شده و نیاز است تا آن را پس از ورود به اپلیکیشن ثبت کنند. در نهایت با پایان یافتن این مراحل، اپلیکیشن رمزساز فعال شده و می‌توان از آن برای دریافت رمز پویا استفاده کرد.

نکته مهم

توجه داشته باشید اپلیکیشن پست بانک با نام پنام باید پس از فعال‌سازی اینترنت بانک روی گوشی نصب شود. در صورتی که اینترنت بانک فعال نباشد، باید فعال سازی رمز پویا با مراجعه حضوری به شعب بانک انجام شود.

اموزش فعال کردن رمز پویا بانک اقتصاد نوین

  • دریافت اپلیکیشن ارس از سایت بانک اقتصاد نوین
  • مراجعه حضوری به شعب بانک و تکمیل فرم درخواست رمز پویا
  • دریافت بارکد و کد فعال‌سازی و وارد کردن آن درون اپلیکیشن
  • دریافت رمز پویا از طریق اپلیکیشن

البته امکان فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف از طریق روش غیرحضوری و تنها با کمک اینترنت بانک نیز وجود دارد. در صورتی که ویژگی ارسال پیامک تراکنش مالی این بانک برای شما فعال باشد، می‌توان به صورت غیر حضوری نیز اینترنت بانک را فعال کرده و از آن برای فعال سازی رمز پویا استفاده کرد.

فعال سازی رمز پویا به صورت آنلاین

دریافت رمز دوم فعال در بانک پارسیان

مشتریان این بانک نیاز به نصب اپلیکیشن پارسیان من روی تلفن همراه خود خواهند داشت. با نصب این اپلیکیشن و با مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز بانک پارسیان می‌توانند از طریق منوی عملیات، گزینه ثبت نام رمز یکبار مصرف را انتخاب کنند. در این هنگام نیاز است تا یک رمز ۸ رقمی وارد شود. نکته مهم اینکه این رمز ۸ رقمی بسیار مهم بوده در هر بار ارائه رمز دوم پویا به این رمز نیاز خواهد بود.

پس از آن کد فعال‌سازی به شماره تلفن مشتری ارسال خواهد شد. در این هنگام با طی کردن مسیر منوی اصلی، رمز یکبار مصرف، ثبت و وارد کردن شماره کارت نیاز است تا کد فعال‌سازی وارد شود. در نهایت نیز امکان مورد نظر برای مشتری حساب بانک پارسیان فعال شده و با طی این مسیر در اپلیکیشن می‌توان از رمز یکبار مصرف تولید شده استفاده کرد.

درخواست رمز پویا برای مشتریان بانک کارآفرین

عملیات فعال سازی رمز پویا برای مشتریان بانک کارآفرین از طریق خودپرداز‌های این بانک و طی مسیر عملیات رمز، فعال‌سازی رمز یکبار مصرف و انتخاب روش گوشی هوشمند یا پیامک و وارد کردن شماره همراه انجام می‌شود. در این هنگام یک رسید با رمز ۸ رقمی صادر می‌شود که باید به شماره ۳۰۰۰۹۴۰ پیامک شود.

مشتریان بانک کارآفرین برای دریافت رمز دوم پویا می‌توانند از دو طریق پیامک یا اپلیکیشن ریما اقدام کنند. در صورت استفاده از اپلیکیشن باید اپلیکیشن ریما روی گوشی نصب شود. البته توجه به این نکته ضروری است که شماره تلفن مورد نظر مشتری باید با شماره موجود در حساب وی درون بانک مطابقت داشته باشد. در صورتی که برای فعال‌سازی رمز دوم از اپلیکیشن ریما استفاده شود، علاوه بر کد ۸ رقمی، به رمز ۱۲۰ کاراکتری نیز نیاز خواهد بود که در زمان فعال‌سازی به تلفن همراه مشتری ارسال می‌شود.

فعال کردن رمز دوم پویا در بانک سامان

مشتریان این بانک از طریق اپلیکیشن رمزینه و نصب آن می‌توانند برای فعال‌سازی و دریافت رمز پویا اقدام کنند. فعال‌سازی این اپلیکیشن نیز از طریق مراجعه حضوری و با کمک اسکن بارکد و همچنین کد دریافت رمز پویا فعال خواهد شد.

در صورت ورود به سامانه نت بانک سامان و انتخاب گزینه مدیریت کارت می‌توان به قسمت فعال‌سازی رمز یکبار مصرف مراجعه کرده و با دریافت رمز و درج آن درون اپلیکیشن، آن را فعال کرد.این بانک در اقدامی جالب توجه از بلوبانک رونمایی کرده است که به عنوان یک بانک تمام الکترونیک، دریافت رمز پویا را از طریق اپلیکیشن بلوبانک برای کاربران امکان‌پذیر خواهد کرد.

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

فعال سازی رمز دوم بانکی در بانک سینا

در صورت وجود اینترنت بانک سینا نیازی به مراجعه حضوری به شعب بانک نخواهد بود. برای فعال‌سازی رمز دوم نیز باید به اینترنت بانک وارد شده و با انتخاب دکمه تنظیمات در قسمت سمت چپ، فعال‌سازی برنامه رمز ساز را انتخاب کرد. سپس به یک رمز ۶ رقمی برای ورود به اپلیکیشن نیاز خواهد بود.

با ورود رمز، کد فعالسازی فعال شده و یک تصویر QR کد نیز روی صفحه نمایش مشاهده خواهد شد. در این هنگام با ورود به اپلیکیشن گوشی همراه و انتخاب فعال‌سازی باید کد ارائه شده را اسکن کرد. در این هنگام نیاز است تا کد فعال‌سازی پیامک شده وارد شود. مشتریان بانک سینا می‌توانند برای هر بار تولید رمز پویا از اپلیکیشن استفاده کرده و در صورت وارد کردن رمز ۶ رقمی رمز یکبار مصرف را دریافت کنند.

فعال سازی رمز پویا در بانک خاورمیانه

  • مراجعه به سایت بانک
  • دانلود و نصب برنامه MEB OPT با توجه به سیستم عامل گوشی همراه
  • انتخاب گزینه رمز عبور به برنامه پس از دریافت کد فعال‌سازی
  • مراجعه حضوری به بانک و فعال سازی رمز پویا به همراه دریافت پیامک از طریق برنامه

فعال سازی رمز پویا از اپ بانک

دریافت رمز دوم بانکی در بانک شهر

با ورود به سایت بانک شهر می‌توان اپلیکیشن رمز نت را دانلود کرد. سپس با مراجعه حضوری به شعب بانک باید از طریق دریافت کد QR و یا از طریق پیامک، اپ را فعال کرد. با دریافت فعال‌کننده اپلیکیشن، می‌توان رمز پویا را دریافت کرد.

دریافت رمز پویا برای مشتریان بانک رفاه

مشتریان این بانک می‌توانند با مراجعه به خودپرداز‌های بانک رفاه، گزینه فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف را انتخاب کنند. در این هنگام یک رسید صادر می‌شود که باید نزد مشتری نگهداری شود. همچنین یک پیامک با کد ۴ رقمی فعال‌سازی نیز به شماره تلفن مشتری که درون بانک ثبت شده، ارسال خواهد شد. در صورتی که از گوشی هوشمند استفاده نمی‌شود، باید از طریق فعال‌سازی سامانه حریم، رمزساز پویا با کمک پیامک را فعال کرد.

دریافت از طریق USSD

همچنین امکان دریافت رمز پویا از طریق USSD نیز برای کاربران بانک رفاه فراهم شده است. برای این کار باید اقدامات زیر انجام گیرد.

  • ثبت رمز اول
  • انتخاب گزینه تغییر رمز و گزینه خدمات رمز پویا
  • تأیید شماره تلفن همراه مشتری مطابق با آنچه که در حساب وی ثبت شده است

همچنین مشتریان این بانک می‌توانند از طریق #۷۱۳* برای فعال‌سازی رمز دوم اقدام کنند.

  • وارد کردن کد دستوری #۲*۴*۷۱۳*
  • ارسال عدد ۱ به منظور تأیید کارت بانکی نمایش داده شده
  • ورود رمز دریافتی در زمان فعال سازی رمز پویا از طریق #۷۱۳*
  • دریافت رمز دوم پویا به صورت پیامک

فعال سازی رمز پویا یک بار مصرف

فعال سازی رمز پویا در بانک دی

  • نصب و اجرای اپلیکیشن جت دی
  • انتخاب گزینه رمزساز
  • مشخص کردن رمز ورود به برنامه
  • تعیین روش فعال‌سازی
  • انتخاب درگاه مناسب با استفاده از نام کاربری و رمز عبور
  • وارد کردن نام کاربری و رمز عبور
  • انتخاب گزینه لینک دریافت بلیط امنیتی با کمک پیامک
  • وارد کردن کد امنیتی دریافتی از طریق تلفن همراه
  • فعال‌سازی رمز یکبار مصرف برای کارت‌های مورد نظر
  • دریافت کد امنیتی چهار رقمی پیامک شده
  • فعال شدن رمزساز و نمایش رمز یکبار مصرف

فعال سازی رمز پویا بانک ملت بدون مراجعه به خودپرداز

امکان فعالسازی رمز دوم در بانک ملت از طریق پیامک و استفاده از خودپرداز این بانک امکان‌پذیر است. اپلیکشن رمزنگار این بانک برای کاربران دارای گوشی آیفون غیرفعال بوده و به همین دلیل این مشتریان باید برای فعال سازی رمز پویا بانک ملت بدون مراجعه به خودپرداز، از طریق پیامک به رمز دوم پویا دسترسی پیدا کنند. پس از فعالسازی دریافت رمز از طریق پیامک، در زمان نیاز به رمز پویا می‌توان ۴ رقم آخر شماره کارت را به شماره ۳۰۰۰۳۳۰۳ ارسال کرده و رمز پویا را دریافت کرد.

فعال‌سازی همراه بانک تجارت غیر حضوری

اپلیکیشن این بانک به نام همراز می‌تواند برای فعال‌سازی همراه بانک تجارت به صورت غیر حضوری مورد استفاده قرار بگیرد. پس از دانلود و نصب این اپ، باید کد فعالسازی را از طریق دستگاه‌های عابر این بانک دریافت کرد. بدین ترتیب با فعال سازی رمز پویا امکان دریافت رمز پویا در زمان استفاده از اپلیکیشن وجود دارد. همچنین با استفاده از روش پیامکی نیز می‌توان از طریق پیامک رمز پویا را دریافت کرد.

با کمک روش USSD و شماره‌گیری #۸۸*۷۸۸* نیز می‌توان با وارد کردن شماره کارت و کد ملی و وارد کردن رمز دوم دریافتی از عابر بانک نسبت به دریافت رمز دوم با استفاده از این روش به طور دائم اقدام کرد.

دریافت رمز پویا در بانک سرمایه

دریافت رمز دوم برای مشتریان این بانک از طریق برنامه رمزساز سرمایه امکان‌پذیر است. البته ابتدا باید اپلیکیشن مورد نظر فعال شود. برای این کار ابتدا وارد سایت این بانک شده و در بخش تنظیمات حساب، گزینه فعال‌سازی رمز دوم را انتخاب کرد. سپس باید گزینه ارائه رمز یکبار مصرف برای کارت و یا استفاده از QR روی صفحه دسکتاپ انتخاب شود که باعث فعال سازی رمز پویا می‌شود. البته روش آسان‌تر مراجعه حضوری به شعب بانک و فعال‌سازی اپلیکیشن و رمز دوم پویا است.

فعال کردن رمز دوم در بانک ایران زمین

برای استفاده از رمز دوم یکبار مصرف در بانک ایران زمین، باید به شعب این بانک مراجعه کرد. در این هنگام یک QR کد برای فعال‌سازی نرم‌افزار ir ارائه خواهد شد. به ای ترتیب رمز یکبار مصرف برای مشتریان این بانک فعال می‌شود.

فعال سازی رمز پویا برای خرید اینترنتی

رمز پویا و دریافت آن در بانک حکمت ایرانیان

فعال سازی رمز پویا برای مشتریان این بانک از طریق مراجعه به شعب بانک و همچنین استفاده از اپلیکیشن ارس متعلق به بانک حکمت ایرانیان انجام خواهد شد.

دریافت رمز پویا در بانک انصار

کلیه مشتریان بانک انصار برای دریافت و یا فعال سازی رمز پویا حساب خود می‌توانند با مراجعه به یکی از شعب بانک و ارائه درخواست فعال‌سازی، اقدام به دریافت رمز پویا کنند.

فعال سازی رمز پویا در بانک آینده

استفاده از اپلیکیشن ریما برای دریافت رمز پویا از این بانک الزامی است. پس از وارد کردن اطلاعات در این اپلیکیشن باید برای فعال‌سازی به شعب و یا خود پرداز این بانک مراجعه کرد. در کادر مخصوص مربوط به دریافت رمز پویا در دستگاه عابر بانک، شماره همراه صاحب حساب وارد خواهد شد تا رمز‌های لازم برای فعال سازی رمز پویا دریافت شود. این رمز‌ها معمولاً از طریق پیامک برای صاحب حساب ارسال خواهد شد. با کد‌های ارسالی می‌توان اپلیکیشن را فعال کرده و از آن برای دریافت رمز پویا استفاده کرد.

آموزش دریافت رمز پویا بانک صادرات

در آموزش دریافت رمز پویا بانک صادرات باید گفت دریافت رمز دوم در این بانک تنها از طریق کد USSD فعال خواهد شد. با گرفتن کد دستوری *۷۱۹# با استفاده از تلفن همراه می‌توان با وارد کردن شماره کارت بانکی درخواست فعال سازی را ثبت کرد. همچنین باید نام ۴ کاراکتری برای کارت مورد نظر انتخاب شود. پس از آن با تعیین رمز می‌توان به رمز دوم پویا نیز دسترسی داشت. در نهایت با هر بار شماره‌گیری *۷۱۹*۵# می‌توان رمز دوم را دریافت کرد.

فعال سازی رمز پویا در بانک پاسارگاد

دریافت رمز دوم در بانک پاسارگاد از طریق نصب همراه بانک و فعال‌سازی آن انجام می‌شود. برای فعال‌سازی نیز باید به شعب بانک مراجعه کرده و کد دریافت رمز پویا را فعال کرد. در اپلیکیشن این بانک نیز بخش سایر و انتخاب عملیات کارت برای فعال و یا غیر فعال سازی رمز پویا قرار گرفته شده است.

فعال سازی رمز پویا در بانک گردشگری

برای دریافت رمز دوم این بانک باید اینترنت بانک را فعال کنید. برای این کار مراجعه به شعب بانک الزامی است. از طریق اینترنت بانک و مراجعه به بخش کارت‌های من و انتخاب گزینه مدیریت نوع رمز دوم می‌توان برای فعال‌سازی رمز دوم اقدام کرد.

فعال سازی رمز پویا و رمز دوم

جمع‌بندی

استفاده از رمز دوم پویا برای خرید‌های آنلاین با مبلغ بیش از ۱۰۰ هزار تومان الزامی است. به همین دلیل بهتر است نسبت به فعال سازی رمز پویا در هر بانکی اقدام کرده و از خدمات غیرحضوری استفاده کرد. با یکبار مراجعه به بانک و یا دستگاه‌های عابر بانک می‌توان برای همیشه از قابلیت‌های رمز دوم بهره‌مند شد.

آسان بار به آدرس اینترنتی asanbar.ir اپلیکیشن‌های منحصربفردی را برای رانندگان و صاحبان بار در نظر گرفته تا بتوانند به راحتی نسبت به ثبت و دریافت بار اقدام کنند. این مرکز به عنوان بزرگترین سامانه حمل بار اینترنتی خدمات ویژ‌های را ارائه کرده است که می‌توان با مراجعه به وبسایت آن، از همه خدمات مطلع شد. اگر این مطلب برای شما مفید بود می‌توانید به مطالب آموزش سریع استعلام کارت هوشمند راننده در آسان خدمت و چرا باید برای ثبت بار در آسان بار احراز هویت کنیم ؟ نیز سر بزنید.

سؤالات متداول

فعال سازی رمز پویا چگونه انجام می‌شود؟

این عملیات برای بانک‌های مختلف متفاوت بوده و معمولاً از طریق مراجعه به شعب بانک و یا دستگاه‌های عابر بانک می‌توان برای فعالسازی آن اقدام کرد.

نرم‌افزار مورد نطر برای فعال سازی رمز پویا در بانک‌ها کدام است؟

هر بانک به طور جداگاه از نرم‌افزار و یا اپلیکیشن مورد نظر خود استفاده می‌کند و یک برنامه یکسان برای همگی آن‌ها وجود ندارد.