زمان مطالعه: ۳ دقیقه

هرساله بیش از ۱/۱۷ میلیون نفر در سوانح جاده‌ای می‌میرند که ۷۰ درصد آن مربوط به کشورهای درحال‌توسعه است.

مطالعه سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که در سال ۱۹۹۰ میلادی، تصادفات ترافیکی در رده نهم فهرست مهم‌ترین مشکلات سلامتی قرار داشته و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ تصادفات جاده‌ای به رده سوم جدول مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر و معلولیت در جوامع بشری صعود خواهد کرد.

اما آیا خرابی جاده‌ها، خستگی و خواب‌آلودگی راننده‌ها به علت نبود استراحتگاه‌ها و فرسوده بودن ماشین‌های سنگین تنها به نبود اعتبارات مربوط است؟قطعا خیر. خوشبختانه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که بودجه برای طرح‌های عمرانی و تکمیل زیرساخت‌ها کم نیست. نبود برنامه‌ریزی برای ترمیم جاده‌ها و نوسازی ناوگان جاده‌ای و مدیریت کارآمد در ساماندهی حمل‌ونقل جاده‌ای را نباید دلیل کمبود اعتبارات دانست.

 

تصرف جاده‌های ترانزیتی با حاشیه‌نشینی

 

محمد بخارایی رئیس هیئت‌مدیره جمعیت ایمنی راه‌ها گفت: جاده‌های ترانزیتی درخطر محاصره شهرها قرارگرفته‌اند. حادثه سنندج یک‌بار دیگر ضرورت اصلاح و ایمن‌سازی مسیرهای ترانزیتی عبوری از شهرها و یا حاشیه شهرها را آشکار ساخت. به طوری که باید شهرداری به صورت جدی پیگیر باشد تا مانع از عبور و مرور این کامیون های خطرناک در سطح شود تا مردم با اطمینان و امنیت باشند.

وی دراین‌باره توضیح داد: یکی از مشکلات حمل‌ونقل در ایران تصرف جاده‌های ترانزیتی و تصرف کمربندی‌ها است که موجبات افزایش تصادف را فراهم ساخت و ضریب ایمنی را کاهش داده است.( در مورد تعلق نگرفتن ارز دولتی به رانندگان ترانزیتی بخوانید)

به گفته این مقام مسئول ساخت‌وسازهای بی‌رویه با استفاده از جوازهایی که شهرداری‌ها می‌دهند در کنار مسیرهای ترانزیتی و در کمربندی‌ها، مسیرهای اصلی را ناامن کرده است که این وضعیت در برخی استان‌ها بیشتر دیده می‌شود. رئیس هیئت‌مدیره جمعیت ایمنی راه‌ها به افزایش گزارش‌ها در خصوص افزایش سوانح رانندگی در ۳۰ کیلومتری شهرها اشاره کرد و گفت: ۶۲ درصد سوانح رانندگی در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد فکر می‌کنند که دلیل تصادفات در نزدیکی شهرها به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی راننده است؛ درحالی‌که تصادفات در ورودی شهرها به دلیل تصرف راه‌ها و ساخت‌وسازهای بی‌مورد و به همان نسبت افزایش جمعیت و عبور و مرور زیاد است.

 

تصرف جاده‌های ترانزیتی با حاشیه‌نشینی

 

بخارایی بابیان اینکه این سؤال مطرح است که چرا در جاده‌های کشور کشته از نوع عابر پیاده داریم ادامه داد، به دلیل تصرف بی‌مورد حریم راه‌ها است و اینکه هم‌زمان مجوز ساخت جاده و مدرسه و خانه باهم صادرشده است، ایمنی را به خاطر انداخته است.

این فعال ایمنی ادامه داد: به نظر من ادغام وزارت مسکن و راه تنها می‌توانست یک ویژگی مثبت داشته باشد و آن‌هم اینکه راه و شهر رعایت حال هم را کنند و راه از تصرف غیرمنطقی و قانونی شهری مصون بماند که این موضوع اصلاً جدی گرفته نشد.

وی به حادثه سنندج اشاره کرد و ادامه داد: ما در سنندج جاده ترانزیتی نداشتیم و جاده را از داخل شهر عبور دادیم و به همین دلیل ممکن است مجدداً این اتفاق بیفتد و برای همین از رسانه‌ها توقع داریم. این موضوع باید موضوع جاری رسانه‌ها بماند و باید به آن پرداخته شود. برای پایان کشته‌های ۶۰ درصدی در حریم راه‌ها باید مسیرهای ترانزیتی را امن کنیم.

موضوع مهمی که همیشه به آن پرداخته می‌شود اما کمتر کاری برای بهبود آن انجام می‌شود، ایمن‌سازی مدارس حاشیه جاده‌ها است. در حال حاضر اجرای برنامه‌های ایمنی در جاده‌ها به لحاظ شمار تصادفات در محورها اولویت‌بندی شده است و در این زمینه، ۱۰ هزار کیلومتر راه شریانی در اولویت است.

بیش از ۶۰% تصادفات جاده‌ای در ۱۰ هزار کیلومتر جاده شریانی رخ‌داده است که نشان می‌دهد باید خدمات اورژانس و ایمن‌سازی جاده‌ها بیشتر در این مناطق جدی گرفته شود.

 

تصرف جاده‌های ترانزیتی با حاشیه‌نشینی

 

ایمنی جاده‌ها موضوع مهم در کشورهای جهان است و بر این اساس سازمان ملل سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ را به‌عنوان دهه ایمنی ترافیک تعیین کرده است و کشورهای مختلف وظیفه دارند در پایان این دهه، تلفات رانندگی را به نصف کاهش دهند.

هدف‌های مهم برای ایمنی راه‌ها :

۱.مدیریت ایمنی

۲.ارتقای ایمنی وسیله نقلیه

۳. ایمنی راه

۴.ایمنی کاربران راه‌ها و اقدامات پس از تصادف است و کشورها باید در این زمینه حرکت کنند و تلفات را کاهش دهند.

اما متأسفانه با توجه به آمارها متوجه می‌شویم، بیش از یک‌سوم قربانیان رانندگی در جاده‌ها، مربوط به عابرین پیاده است و این رقم در محورهای درون‌شهری بیش از ۵۰% گزارش‌شده است. امیدواریم با آموزش‌های صحیح و ایمن‌سازی جاده‌ها، آمار تصادفات جاده‌ای کاهش پیدا کند و همچنین شهرداری‌ها برای حاشیه‌نشینی و یا تردد غیرقانونی برخی کامیون‌ها در سطح شهر چاره‌ای پیدا کنند.

منبع:  تین نیوز