زمان مطالعه: ۳ دقیقه

کامیون چهار چرخ متحرک یکی از جدیدترین انواع کامیون ها در صنعت خودروسازی محسوب می شود. به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که کامیون چهار چرخ متحرک جدیدترین نسل کامیون ها شناخته می شود. این کامیون ها قدرت و انعطاف بسیار بالاتری نسبت به سایر انواع کامیون ها دارد. از این روست که اسکانیا چهار محور توانسته توجهات را به سمت خود جلب کند. این طور به نظر می رسد که اسکانیا با تولید خودروی چهار چرخ محرک خود مجهز به ۸ سیلندر سوپرشارژر قصد دارد بازار خوبی برای خود ایجاد کند.

مهم ترین ویژگی کامیون چهار چرخ متحرک چیست ؟

مهمترین ویژگی کامیون چهار چرخ متحرک قدرت بالای آن است. در واقع سیستم انتقال قدرت در این نوع کامیون ها به نحوی طراحی شده است که قدرت موتور به صورت مستقل به چرخ های جلو و عقب منتقل می شود. بنابراین هم چرخ های جلو و هم چرخ های محور عقب از قدرت بالایی برخوردار هستند. این مسئله باعث شده است که این خودروها و کامیون ها در شرایط سخت مانند شرایط برفی و یا در معادن کارایی فوق العاده ای داشته باشند.

گیف موشن راننده

کامیون چهار چرخ متحرک مناسب چه راه های می باشد؟

نمونه کامل کارایی کامیون چهار چرخ متحرک را می توان در کشورهای شمالی مانند نروژ و کانادا پیدا کرد. در طی سال های گذشته این کامیون ها توانسته اند جاده های برفی به ارتفاع بیش از ۱ متر را باز کنند. به نوعی می توان گفت که این کامیون ها قدرت لازم برای حرکت در سطوح ناهموار را به خوبی دارند. در کامیون چهار چرخ متحرک سیستم انتقال به نحوی طراحی شده است که هر دو محور جلو و عقب به صورت مستقل نیروی لازم را دریافت کنند. همین موضوع باعث می شود که در زمان مورد نیاز خودرو بتواند با قدرتی دو برابر حرکت کند.

البته توجه داشته باشید که در غالب خودروی چهار چرخ متحرک مانند انواعی که اسکانیا تولید می کنند شرایطی لحاظ شده است که به واسطه آن امکان استفاده از حالت چهار چرخ متحرک به شکل اختیاری وجود داشته باشد.کامیون چهار چرخ متحرک

بنابراین در شرایط عادی و جاده های هموار اسکانیا چهار محور می تواند مانند تمام خودروها و کامیون های دیگر به واسطه محور جلویی خود ( دو چرخ ) انتقال نیرو را انجام دهد و به جلو حرکت کند. این موضوع می تواند در مدیریت مصرف سوخت خودرو نیز بسیار تاثیر گذار باشد. در کلام ساده تر شما در موقعیتی که بخواهید می توانید از قدرت چهار محور استفاده کنید و در سایر موارد می توانید خودرو را به حالت عادی باز گردانید.

۲ ویژگی مهم کامیون چهار چرخ متحرک

  • انعطاف‌پذیری

بی چون و چرای این کامیون اسکانیا در عملیات پاکسازی جاده‌های برفی نروژ و هنگامی که نزدیک به ۱.۳ متر برف باریده بود به اثبات رسیده است. این کامیون اسکانیا که در نمایشگاه زمستانی نروژ به نمایش گذاشته شد دارای کابینی به بزرگی کابین اسکانیا سری S است و محفظه موتور آن می‌تواند یک موتور ۸ سیلندر خورجینی را در خودش جا بدهد.

  • قدرت

این کامیون اسکانیا و میزان چسبندگی محور جلو به سطح جاده فوق‌العاده است و از این کامیون می‌توان کاربردهای زیادی در شرایط سخت انتظار داشت. در سایت‌های ساختمانی و عملیات استخراج معدن که نیاز به قدرت و چسبندگی زیادی دارند نیز می‌توان از این کامیون استفاده کرد.

ویژگی مهم کامیون چهار چرخ متحرک

جالب است بدانید،امسال اسکانیا سری S توانست عنوان کامیون سال ۲۰۱۷ را کسب نماید. این جایزه معتبر در طول نمایشگاه هانوفر آلمان به رئیس و مدیرعامل شرکت اسکانیا آقای «Henrik Henriksson» اهدا شد. اسکانیا سری S در رقابتی سخت موفق شد با کسب ۱۴۹ رأی بر کامیون های ایوکو استرالیس XP-NP که به تازگی معرفی شده است و مرسدس بنز آکتروس Heavy Duty مجهز به جدیدترین نسل پیشرانه OM471 پیروز شود. استرالیس و آکتروس نیز به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

قوانین اهدای جایزه ITOY

طبق قوانین ITOY، جایزه سالانه کامیون سال به کامیونی تعلق می گیرد که:

  1. طی ۱۲ ماه گذشته به بازار عرضه شده باشد.
  2. بیشترین کمک را به افزایش بهره وری جاده ای کرده باشد.
  3. معیارهای مهمی ازجمله نوآوری های تکنولوژیک، راحتی، ایمنی، قابلیت های رانندگی، مصرف سوخت و آثار زیست محیطی انجام می گیرد.

همراهان آسان بار در صورتی که مقاله فوق مورد توجه شما قرار گرفته است پیشنهاد میکنیم مقالات ” ۱۲ مزیت‌ ناگفته از بارنامه معتبر که باید بدانید !!! ” و ” بونکر چیست؟ ” را نیز مطالعه نمایید.