زمان مطالعه: ۴ دقیقه

طی روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی زمزمه‌ی اعتراض دوباره کامیون داران شنیده می‌شود به همین خاطر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیون داران کشور در پیامی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌هایی که در یک ماه اخیر برای برطرف شدن مشکلات رانندگان انجام‌شده، از رانندگان و کامیون داران خواسته است با صبر و بردباری مثل گذشته به فعالیت خود ادامه دهند.

در بخشی از این پیام که از سوی احمد کریمی دبیر این کانون خطاب به رانندگان منتشرشده، آمده است: در حدود ۵۰ روز گذشته جلسات متعددی با معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه وزیران محترم راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت، سازمان امور مالیاتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، کمیسیون اجتماعی دولت، کمیسیون‌های اجتماعی، اقتصادی و عمران و امنیت مجلس، کارگروه‌های متعدد با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سازمان تأمین اجتماعی برگزارشده، این اطمینان برای نمایندگان شما حاصل‌شده که رویکرد دولت در رسیدگی به مطالبات و اعتراضات رانندگان و کامیون داران تغییر قابل‌توجهی داشته و با این رویکرد به ساماندهی بخش حمل‌ونقل جاده‌ای و رفع مشکلات و معضلات کاملاً امیدواریم.

 

نه به اعتراض دوباره
احمد کریمی

مواردی که تاکنون به آن‌ها رسیدگی شده، به شرح زیر است:

پذیرش تعیین کرایه حمل کالا بر اساس تن بر کیلومتر

  1. تعطیلی چندماهه بالغ‌بر ۶۵ شرکت حمل‌ونقل متخلف با حکم کمیسیون ماده ۱۲ سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای که در نوع خود بی‌سابقه بوده و تأثیر به سزایی در بهبود عملکرد شرکت‌های حمل‌ونقل خواهد داشت. علاوه بر آن تعداد دیگری از شرکت‌های حمل‌ونقل مشمول تذکر یا جریمه نقدی شده‌اند که در صورت تکرار تخلف برای آن‌ها حکم تعطیلی صادر خواهد شد.( رسیدگی به تخلفات ۲۰ شرکت حمل‌و‌نقل در استان اردبیل)

 

۲.  پذیرش تعیین کرایه حمل کالا بر اساس تن بر کیلومتر و اخذ مشورت از نمایندگان متخصص صنف در ایجاد معیارها و مبناهای موردنیاز و لحاظ تمامی جوانب امر برای تعیین کرایه‌ای قابل‌قبول و مناسب.( مزایا و معایت تن بر کیلومتر را بخوانید)

 

۳. حضور تیم‌های بازرسی متعدد در مناطق بارخیز کشور ازجمله پایانه‌های بندرعباس، بوشهر، اصفهان، اکبرآباد و تبریز و بررسی جامع مشکلات موجود در این مناطق و رفع برخی ایرادات و ارائه گزارش به مقامات بالادستی به‌منظور رفع سایر مشکلات موجود، ضمن آنکه سرکشی به پایانه‌های دیگر ازجمله بندرلنگه، بندر خمیر، بندر انزلی، بندر چابهار و دیگر شهرها نیز در دستور کار قرار دارد.

 

۴. ایجاد سالن‌های اعلام بار در مناطقی که ظرفیت ایجاد آن را داشته و تقویت سالن‌های اعلام بار موجود، همچنین نظارت جدی بر عملکرد سالن‌های اعلام بار که به‌طورقطع نقاط ضعف احتمالی در جریان اجرا مشخص و مرتفع خواهد شد.

 

۵. اخذ نقطه نظرات تشکل‌های صنفی در تنظیم دستورالعمل مربوط به نوسازی ناوگان به‌نحوی‌که دستور رئیس‌جمهور محترم در طرح کلید به کلید با بهترین شرایط و در نظر گرفتن منافع متقاضیان و در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرایی شود.

 

۶. تداوم پرداخت ۵۰% سهم دولت برای حق بیمه رانندگان و رفع نگرانی رانندگان عزیز نسبت به حذف آن توسط سازمان تأمین اجتماعی.( در مورد افزایش حق بیمه رانندگان بخوانید)

 

۷. پذیرش افزایش دستمزد ماهانه رانندگان به‌صورت منظم، امکان استفاده از مزایای بازنشستگی، ازکارافتادگی یا مستمری بازماندگان که در مرحله اول از ۱.۳ درصد حداقل حقوق به ۱.۵ درصد افزایش یافت.

 

۸. قبول بررسی سوابق بیمه‌ای رانندگان در فاصله زمانی ۱۳۷۲ لغایت ۱۳۸۰

 

۹. برقراری بیمه تکمیلی رانندگان بدون آنکه کمترین هزینه‌ای از رانندگان دریافت شود. این مهم در قالب تفاهم‌نامه‌ای مابین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با کانون شرکت‌های حمل‌ونقل کشور صورت پذیرفته است.

 

۱۰. در دستور کار قرار گرفتن سخت و زیان‌آور بودن حرفه رانندگی با شرایط خاص این حرفه به‌نحوی‌که تصویب آن موجب محدودیت و هزینه بیشتر برای رانندگان نشود و مفاد آن مطلوب حرفه رانندگی باشد.

 

۱۱. الزام شرکت‌های حمل‌ونقل آبادان و فجر جهاد به پرداخت کرایه‌های معوق و قطع بارنامه تمامی شعب شرکت حمل‌ونقل خلیج‌فارس در استان‌ها به دلیل بدهی سنگین به رانندگان.

 

۱۲. افزایش کرایه حمل فرآورده‌های نفتی و ابلاغ آن به شرکت‌های پخش فرآورده‌های نفتی سراسر کشور.

 

۱۳. قبول سازمان امور مالیاتی در بررسی مالیات کامیون‌هایی که به لیزینگ و بانک‌ها بدهکار بوده و یا مدتی از سال را به دلایل مختلف متوقف بوده و فاقد کارکرد بوده‌اند، همچنین کامیون‌هایی که دارای دو شریک یا بیشتر هستند.

 

نه به اعتراض دوباره

 

به‌اضافه مواردی که گفته شد برخی موضوعات دیگر مثل توزیع لاستیک با نرخ مصوب، نظارت بر قیمت انواع کالا ازجمله قطعات و روغن، لنت و …، توزیع عادلانه بار، انجام معاینات سلامت شغلی، اعطای وام‌های کم‌بهره، اصلاح ساختار حمل‌ونقل و حذف دلالان در توزیع بار و اجرایی شدن مصوبه مجلس مبنی بر امکان بازنشستگی رانندگان با ۵۵ سال سن و ۲۵ سال سابقه بیمه است.

در ادامه این پیام آمده: ازخودگذشتگی رانندگان و کامیون داران در زمان جنگ و امدادرسانی و حمل مایحتاج مردم در حوادث غیرمترقبه و از همه مهم‌تر قبول این شغل سخت و طاقت‌فرسا، نشان از تعهد رانندگان و این قشر به‌نظام جمهوری اسلامی دارد.

انتظار می‌رود رانندگان و کامیون داران با صبر و بردباری همچون گذشته به فعالیت خود ادامه دهند و بدانند که ما همچنان پیگیر حقوق و مطالبات این عزیزان هستیم.

 امتناع از اعتراض مجدد

در پیام دیگری که از سوی جمع کثیری از رانندگان و کامیون داران در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده در آن بر امتناع از اعتراض مجدد در اول مرداد تأکید شده است.

در ادامه این پیام آمده: با توجه به وضع اقتصادی کشور و اینکه دشمنان هرلحظه در حال توطئه‌چینی هستند نباید رانندگان و کامیون داران و این قشر زحمتکش فریب این‌گونه دشمنی‌ها را بخورند. به خاطر مصلحت‌اندیشی نسبت به دیگر اقشار تحت‌فشار و وابسته به صنف حمل‌ونقل از اعتراض دوباره در تاریخ ۱/۵/۹۷ امتناع می‌کنیم و به کار خود ادامه می‌دهیم.

 

نه به اعتراض دوباره
مالک نخعی

 

در این زمینه مالک نخعی در پیامی در شبکه‌های اجتماعی گفت: ایران چه آباد و چه ویران خانه ماست و در این خانه به روی هر منافق بسته است. برائت ما از جریان‌های منافق به این معناست که مطالبه گری صنفی به قوت خود باقی است البته در سایه جمهوری اسلامی ایران.

 

نه به اعتراض دوباره
سید دلاور موسوی

 

سید دلاور موسوی در پیامی بیان کرد: چندین عامل باعث شده تا ما مخالف این اعتراضات باشیم. اول اینکه مسئولین اراده جدی خود را برای رفع مشکلات نشان دادند. دوم اینکه زمان بیشتری باید در اختیار مسئولین قرار بگیرد برای حل همه مشکلات. سوم اینکه این اعتراض دیگر رنگ و بوی منافقان را خواهد داشت. چهارم اینکه مشخص است که این جریان توسط عوامل بیگانه هدایت می‌شود.

 

نه به اعتراض دوباره
علیرضا سمنانی

 

علیرضا سمنانی در پیامی گفت: یقیناً این اعتراض سیاسی است و از طرف دشمنان در حال هدایت است. این اعتراض از طرف صنف و مسئولان حامی ندارد و از اعتراض خرداد ۹۷ جدا است. صنف سیاسی نیست و خواسته‌های ما درون صنفی است و آن را از مسئولان داخلی طلب می‌کنیم.