زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اعتراض رانندگان کامیون بیشتر در رابطه با گران شدن قطعات یدکی و لاستیک و … بود که با قول‌های وزارت راهداری این اعتراضات به پایان رسید.

اعتراض آن‌ها به بیمه‌ها، عوارض اتوبان‌ها، کمیسیون بالای باربری‌ها، هزینه بالای تعمیرات و قیمت بالای لوازم‌ یدکی خودروها، باوجود ثابت ماندن کرایه‌ها بود. این در حالی است که کامیون داران در ایران باوجود کار سخت نه‌تنها مشمول بیمه سختی کار نمی‌شوند بلکه حتی برای دریافت بیمه‌ها و خدمات اجتماعی هم دچار مشکل هستند.

گران شدن قیمت ارز و تأثیرش بر بازار خرید لاستیک و قطعات ماشین باعث شده تا توان خرید کامیون داران کاهش پیدا کند؛ طوری که راننده‌ها قادر به خرید لاستیک جدید نیستند به همین دلیل در آسان بار یکی از جایزه های باشگاه مشتریان آسان بار، هدیه لاستیک به رکوردداران برنامه آسان بار است.

اما در این رابطه تصمیماتی گرفته شد که هم‌اکنون با فعالیت مثبت اعضای دولت و سازمان راهداری نیازهای رانندگان در حال تأمین شدن است و به‌مرور خواسته‌های رانندگان که در خرداد امسال موجب تجمعات صنفی در سطح کشور شد محقق می‌شود.

آغاز توزیع لاستیک

گزارش‌ها حاکی از آن است که توزیع لاستیک در برخی از استان‌ها به‌صورت محدود برای رانندگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای آغازشده است. احمد کریمی، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران با اعلام این خبر گفت: بیمه تکمیل رانندگان تا آخر تیرماه امسال عملیاتی خواهد شد.

کریمی افزود، در جلسه‌ای که با رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، برای تأمین برخی از خواسته‌های رانندگان راهکارهای مناسبی ارائه شد تا به‌تدریج مشکلات آن‌ها در فضایی مناسب و با تعامل برطرف شود.

او اظهار داشت، در این جلسه برای هماهنگی با گمرک برای ورود کامیون به محوطه گمرکات، بیمه تکمیلی رانندگان، نظارت بر مراکز توزیع بار در استان‌های خوزستان و هرمزگان، نحوه توزیع لاستیک و لوازم‌یدکی، راهکارهای مناسبی ارائه شد؛ بر ای اساس انتظار داریم بخش زیادی از خواسته‌های رانندگان تأمین شود.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران کشور ادامه داد: در این جلسه تعیین  کرایه حمل بر اساس تن کیلومتر با حضور نمایندگان تشکل‌های صنفی نیز بررسی شد؛ با توجه به نظر مساعد سازمان راهداری به نظر می‌رسد مقدمات اجرایی شدن این خواسته و تعیین شرکت بیمه برای استفاده از مزایای بیمه تکمیلی در آینده نزدیک عملی شود.

کریمی بابیان اینکه در این جلسه نمایندگان تشکل‌های صنفی و یکی از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، گفت: در این جلسه فهرست نمایندگان توزیع لاستیک با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه و مقرر شد با صدور حواله توسط سازمان راهداری، رانندگان بتوانند لاستیک موردنیاز خود را باقیمت‌های مصوب از نمایندگی‌ها خریداری کنند.

در چند سال اخیر کرایه حمل‌ونقل کامیون‌ها هیچ تغییری نکرده اما تورم باعث افزایش هزینه‌ها شده و وضعیت معیشتی آنان با مشکل روبه‌رو شده است.

دراین‌بین همچنین مشکلات بیمه رانندگان به سازمان تأمین اجتماعی مربوط است اما سازمان راهداری وعده داد که در این زمینه به رانندگان کمک می‌کند. مشکل دیگری که بیشتر به چشم می‌خورد این است که متأسفانه باوجود سختی‌های شغل رانندگی، تاکنون کسی این حرفه را جزو مشاغل سخت به‌حساب نیاورده است و حتی پس از پرداخت حق بیمه که هرروز افزایش می‌یابد، قشر راننده هیچ پاداشی در بازنشستگی ندارد.

البته می‌توان با فراهم کردن شرایط نوسازی ناوگان برای رانندگان، بعضی هزینه‌های اضافی بر دوش رانندگان را کسر کرد البته با شرایط مناسب که خود این نوسازی، باری اضافه‌تر بر دوش رانندگان قرار ندهد. اکنون بیش از ۳۸۵ هزار کامیون در سطح کشور در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای فعال است و سالیانه به‌طور متوسط ۵۰۰ میلیون تن کالا توسط این بخش در کشور جابه‌جا می‌شود که همین اصلی‌ترین دلیلی است که باید به این قشر و مشکلاتشان توجه ویژه‌ای داشت.

آغاز توزیع لاستیک

توزیع لاستیک به نرخ دولتی

در این جلسات مقرر شد برای تسریع در برنامه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی مسافری و باری کشور هر هفته جلسه‌های مستمری با حضور نمایندگان تشکل‌های صنفی برگزار شود تا اجرای این طرح مهم دولت یعنی توزیع لاستیک به نرخ دولتی با سرعت بیشتری دنبال شود.

تداوم این‌گونه جلسات و معین کردن افرادی به‌عنوان ناظر در زمینه توزیع لاستیک به نرخ دولتی علاوه بر تنظیم بازار باعث می‌شود دست افراد سودجو از همان ابتدای امر از این موضوع کوتاه شود و همچنین از ایجاد مشکلات و احتمالی در توزیع لاستیک و قطعات جلوگیری می‌شود.

اما در پایان باید به این نکته اشاره کرد که توجه و رسیدگی مناسب به مشکلاتی از این قبیل قطعاً از بروز اعتراضات جلوگیری خواهد کرد و درنهایت کیفیت و معیشت رانندگان و حتی صاحبان کالا و شرکت‌های حمل‌ونقل تضمین می‌شود که همین اصلی‌ترین عامل در شکوفایی اقتصادی یک کشور است.