زمان مطالعه: ۶ دقیقه

بسیاری از افراد انتظار داشتند پس از این که کمپانی ولوو از ابرکشنده خودش رونمایی کرد، شباهت زیادی بین آن و سایر کشنده‌های ولوو ببینند، ولی بر خلاف انتظار، ولوو VNL که در ماه آوریل ۲۰۱۷ از آن رونمایی شد و پرچمدار سری  VNL محسوب می شود. در مقایسه با پیشینیان خودش تغییرات زیادی کرده است، طراحی چراغ‌ها و گلگیرها به کلی عوض شده‌اند و به طور کلی شکل و شمایل گرد و منحنی‌تری به خودش گرفته است.

کمپانی ولوو در مورد محصول جدید VNL تغییرات زیادی لحاظ کرده است. خطوطی منحنی در طرفین کشنده به چشم می‌خورند و کاپوت و سپر نیز به خاطر صرفه‌جویی در مصرف سوخت آیرودینامیک‌تر شده‌اند که خودش پیشرفت بسیار خوبی محسوب می‌شود.

بررسی تخصصی ولوو vnl

بنا به گفته کمپانی سازنده، این به تغییرات آیرودینامیک در کنار برخی تغییرات در زمینه ارتقاء توان موتور و همچنین استفاده از پیشرانه توربوی D13 باعث شده است میزان مصرف سوخت ولوو VNL جدید در مقایسه با نسل قبلی کشنده‌های VNL حدود ۷.۵% پایین‌تر بیاید. البته فقط گذشت زمان واقعیت را نشان خواهد داد ولی شواهد نشان می‌دهد یک گام بزرگ به هدف کاستن از مصرف سوخت کشنده‌های تجاری نزدیک شده‌ایم.

ولوو vnl

در بدنه خارجی ولوو VNL جدید، کاپوت باریک‌تر شده، گلگیرها منحنی‌تر هستند و با چراغ‌ها یکپارچه شده‌اند. شاسی‌ها نیز نرم‌ترند و از انعطاف‌پذیری بالایی بهره می‌برند. البته این تغییرات ظاهری به معنای آن نیستند که پلکان جانبی باید کوچک‌تر بشود، چون ایمنی هنوز هم برای ولوو  حرف اول را می‌زند.

سپر جلو در قسمت میانی ۱.۴ اینچ و در حفره چرخ‌ها ۴ اینچ به عقب رانده شده است. این امر باعث می‌شود جلو کشنده چهره‌ای گرد و مدور پیدا کند و به راحتی هوا را بشکافد. پنل‌های متحرکی نیز روی قلاب‌های یدک‌کشی سپر را پوشانده‌اند تا این قلاب‌ها ویژگی‌های آیرودینامیک را مختل نکنند.

نشان فلزی و جدید Volvo نیز بر روی جلو پنجره جا خوش کرده است و این سومین بازنگری بر روی شبکه جلوپنجره از سال ۱۹۹۶ محسوب می‌شود. رادیاتور و سیستم خنک‌کننده‌ای که در پشت این شبکه قرار دارند تغییری نکرده‌اند ولی جمع و جورتر مونتاژ شده‌اند تا کاپوت بتواند باریک‌تر بشود و ارتفاع کمتری داشته باشد.

گیف موشن راننده

کابین به کلی جدید است و طراحی جدیدی روی دیواره‌های جانبی آن صورت گرفته است، یک جفت پنجره بزرگ هم به چشم می‌خورد که در قسمت خواب کابین کار گذاشته شده‌اند. یک خط برجسته نیز که از قسمت انتهایی کاپوت شروع می‌شود از روی درب عبور کرده و تا منتها علیه کابین خواب امتداد می‌یابد.

این خط جلوه بصری زیبایی ایجاد می‌کند ولی کار اصلی‌اش این است که پنل‌های بزرگ جانبی را قرص و محکم نگه دارد و صدای باد داخل کابین را کاهش دهد.( برای مطالعه در مورد ولوو در گذر زمان کلیک کنید)

قسمت خواب ولوو VNL جدید ۷۰ اینچی است که آن هم به نوبه خود موضوع جدیدی است. قسمت خواب نسخه‌ قدیمی‌تر این کشنده ۶۱ اینچی بود که در برابر رقبا برای آن ضعف بزرگی محسوب می‌شد.

داخل کابین ولوو VNL دارای چه تجهیزاتی می باشد ؟

در داخل کابین ولوو VNL جدید نیز تجهیزات تازه‌ای به چشم می‌خورند. یک نمایشگر رنگی ۵ اینچی در کابین نصب شده است تا راننده اطلاعات ضروری را بر روی آن ببیند، ۲۱ دکمه کنترلی جدید نیز بر روی غربیلک فرمان قرار گرفته‌اند تا راننده به راحتی بتواند وارد منوهای نمایشگر بشود و تنظیمات آن را به دلخواه خودش تغییر بدهد.

کمپانی ولوو دکمه‌های کنترل شیشه پنجره‌ها را نیز تغییر داده است، به گونه‌ای که شیشه‌ها تنها با یک بار فشردن دکمه تا انتها بالا یا پایین می‌روند، البته می‌توان شیشه را در میانه راه هم نگه داشت. دکمه‌ها به اندازه کافی بزرگ هستند تا به راحتی بتوان آن‌ها را مدیریت کرد.

داخل کابین ولوو VNL

کمپانی ولوو معتقد است توربوشارژ بیش از ۵۰ اسب‌بخار به توان موتور اضافه می‌کند، به این ترتیب ۵۰ اسب به نیروی پیشرانه ۴۰۵ اسب‌بخاری D13 افزوده می‌شود، در عین حال برای تولید چنین نیرویی سوخت کمتری مصرف می‌شود.

از طرفی، موتور در سرعت‌های پایین نرم کار می‌کند و همچنان قدرتمند می‌ماند که در مقایسه با گذشته پیشرفت بسیار خوبی به حساب می‌آید. گفتنی است موتور بسیار آرام و بی صدا کار می‌کند و  صدای آن در سرعت بزرگراه حداکثر به ۶۱ دسیبل می‌رسد. یک میل تعادل نیز در قسمت جلوی سیستم تعلیق تعبیه شده است که هندلینگ و فرمان‌پذیری را به میزان بسیار قابل ملاحظه‌ای بهبود می‌بخشد.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

آشنایی با جدیدترین ولوو vnl

پس از رونمایی ولوو vnl 760 در سال ۲۰۱۵، این شرکت برای مصرف کمتر سوخت و افزایش کارایی، غول کشنده جدیدی را با نام ولوو vnl 860، روانه بازار کرد. در واقع این ماشین باربری تمام امتیازات یک کشنده قدرتمند را دارد و آرزوی هر راننده ماشین سنگین است که روزی با استفاده از این کشنده‌ها، در جاده‌ها باربری کند.

  • سیستم هوشمند کمک راننده

در این نوع ماشین باربری، سیستم‌های هوشمند زیادی تعبیه شده است که موجب افزایش ایمنی شده است. یکی از این تجهیزات، سیستم ترمز هوشمند ABS است که به راننده کمک می‌کند تا در مواقع ضروری، بتواند به راحتی هرچه تمام‌تر ماشین را با در جاده کنترل کند و از تصادفات شدید جلوگیری کند. علاوه بر این، راداری در این نوع کشنده‌ها قرار گرفته است که در مواقع خاص به راننده هشدارهایی را صادر می‌کند تا از هوشیاری راننده مطمئن شود.

تحقیقات در این زمینه نشان داده است، رانندگانی که ولوو vnl را برای باربری انتخاب کنند، کمتر در معرض خوابالودگی و تصادفات قرار می‌گیرند. سیستم ترمزها به این گونه عمل می‌کند که اگر راننده در مواقع خطرناک ترمز نکند و در حال نزدیک شدن به خطر باشد، این سیستم به‌طور خودکار اقدام به توقف ماشین می‌کند که بسیار مورد دوست‌داران ولوو قرار گرفته است.

  • فناوری پیستون موجی در ولوو vnl 860

این سیستم جدید با نام پیستون موجی ( Wawe piston )، در ولوو vnl مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع در مدل‌های قبلی، پیستون صاف در این کشنده‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت و به همین دلیل نیز بخشی از اکسیژن موجود در پیستون توسط احتراق مورد استفاده قرار نمی‌گرفت و قدرت کشنده در سربالایی‌ها کاهش چشمگیری پیدا می‌کرد.

جدیدترین ولوو vnl

این فناوری جدید کمک می‌کند تا شعله‌ها درون پیستون به‌صورت زاویه‌دار حرکت کنند و در نهایت موجب می‌شود تا تمامی اکسیژن موجود در پیستون ولوو مورد استفاده قرار بگیرد. شاید این سیستم در نظر اول ساده به‌نظر برسد، اما همین فناوری موجب خواهد شد تا قدرت ماشین در سربالایی‌ها افزایش زیادی پیدا کند و دچار مشکل نشود.

  • فناوری کنترل تجهیزات داخل کامیون ولوو

نسل جدید کامیون‌های ولوو  همچون تریلی کنورث ، فناوری جدیدی را به خود اضافه کرده است که بر طبق آن‌، شما به راحتی می‌توانید تمامی تجهیزات موجود در داخل کابین و بیرون آن را کنترل کنید. همچنین مانیتور ۷ اینچی داخل کابین تعبیه شده است که در صورت مشکل در تجهیزات، به‌صورت تصویری این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا مشکل کامیون را پیدا کنید.

علاوه بر این، بر روی فرمان کامیون ولوو نیز دکمه‌های زیادی تعبیه شده است. هدف از چنین طراحی، این است که حواس راننده ولوو پرت مانیتور نشود و بتواند تا با فشردن یک دکمه، نیازهای خود را برطرف کند. با توجه به اینکه معمولا تصادفات در ایران زیاد اتفاق می‌افتد و ایمنی جاده‌ها به نسبت پایین است، ولوو vnl در ایران می‌تواند بخش زیادی از تصادفات برون شهری را کاهش دهد.

  • کابین مناسب برای رانندگان ولوو

اگر بخواهید به سوال ولوو vnl چیست؟ پاسخ دهید، بهتر است تا از کابین بسیار مناسب آن صحبت کنید. کابین ولووهای نسل جدید دارای ۲۶۲ سانتی متر طول است و عرض آن نیز تقریبا به همین عدد نزدیک است. کابین بزرگ این نوع کامیون‌ها، موجب شده است تا در مسافت‌های طولانی، راننده احساس راحتی بیشتری کند و خبری از کوفتگی و خشکی مفاصل پس از طی مسافت‌های طولانی نباشد. معمولا کابین کامیون‌های ولوو دارای لرزش بسیار اندکی است و گاها احساس می‌کنید که روی مبل منزل خود نشسته‌اید و در حال رانندگی در جاده‌ها هستید.

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

  • گیربکس بسیار قدرتمند کامیون ولوو vnl 860

گیربکس این نسل از ولوو vnl، دارای ۸ دنده است و دارای قدرت بسیار بالایی است. معمولا نسل قبلی این کامیون‌ها، در صورتی که بار زیادی داشتند و در پیچ و خم جاده قرار می‌گرفتند، پس از چند سال دچار مشکل گیربکس می‌شدند، اما نوع ۸۶۰ این کامیون‌ها این مشکل را نیز حل کرده است و شما می‌توانید تا با خیال راحت اقدام به خرید این‌گونه ولوو‌ها کنید. همچنین گیربکس‌های نسل جدید کامیون ولوو دارای گارانتی است و این امتیاز نیز توسط نمایندگی‌های موجود در ایران نیز قابل پیگیری است.

ولوو VNL جدید چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟

در نهایت باید گفت تعمیر و نگهداری آسان، یکی از بزرگترین مزیت‌های ولوو VNL محسوب می‌شود ولی در مدت زمانی کوتاه بعد از عرضه این محصول جدید، قدری دشوار است که درباره مسائل فنی آن با قاطعیت نظر داد. آن‌ چه مسلم است این است که رانندگان برای انجام تست‌های قبل از حرکت هیچ مشکلی نخواند داشت چون موتور در ارتفاع پایینی تعبیه شده است.

کامیون vnl

البته ولوو VNL جدید به صورت استاندارد با موتور ولوو به بازار عرضه شده است ولی موتورهای کامینز X15 و کامینز X12 با سوخت گاز طبیعی نیز به صورت سفارشی قابل خریداری هستند. این کشنده‌ها را می‌توان در کنار گیربکس‌های ۱۰، ۱۳ و ۱۸ سرعته Eaton (به صورت دستی و یا اتوماتیک) و یا با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته Allison سفارش داد.

کمپانی ولوو می‌گوید در خلال طراحی این کشنده، مشورت‌های زیادی با رانندگان انجام داده است و نتیجه این مشورت‌ها به خوبی در محصول نهایی مشاهده می‌شود. حاصل کار این است که این کشنده بسیار نرم، جادار و بی صداست و با چشم‌پوشی از چند نقطه ضعف کوچک می‌توان امتیاز بالایی به آن داد.

مطالب پیشنهادی برای مطالعه بیشتر 

تریلی کمرشکن چیست ؟ آشنایی با انواع تریلی کمرشکن در ایران

کامیون ترانزیت چیست؟ آشنایی با انواع ماشین ترانزیت + شرایط آن

مراحل دریافت گواهینامه پایه یک و شرایط جدید اخذ آن در سال ۱۴۰۰