زمان مطالعه: ۴ دقیقه

بسیاری از  افراد انتظار داشتند پس از این که کمپانی ولوو از ابرکشنده خودش رونمایی کرد، شباهت زیادی بین آن و سایر کشنده‌های ولوو ببینند، ولی بر خلاف انتظار، ولوو VNL که در ماه آوریل ۲۰۱۷ از آن رونمایی شد و پرچمدار سری  VNL محسوب می شود.

در مقایسه با پیشینیان خودش تغییرات زیادی کرده است، طراحی چراغ‌ها و گلگیرها به کلی عوض شده‌اند و به طور کلی شکل و شمایل گرد و منحنی‌تری به خودش گرفته است. کمپانی ولوو در مورد محصول جدید VNL تغییرات زیادی لحاظ کرده است. خطوطی منحنی در طرفین کشنده به چشم می‌خورند و کاپوت و سپر نیز به خاطر صرفه‌جویی در مصرف سوخت آیرودینامیک‌تر شده‌اند که خودش پیشرفت بسیار خوبی محسوب می‌شود.

بنا به گفته کمپانی سازنده، این به تغییرات آیرودینامیک در کنار برخی تغییرات در زمینه ارتقاء توان موتور و همچنین استفاده از پیشرانه توربوی D13 باعث شده است میزان مصرف سوخت ولوو VNL جدید در مقایسه با نسل قبلی کشنده‌های VN حدود ۷.۵% پایین‌تر بیاید. البته فقط گذشت زمان واقعیت را نشان خواهد داد ولی شواهد نشان می‌دهد یک گام بزرگ به هدف کاستن از مصرف سوخت کشنده‌های تجاری نزدیک شده‌ایم.

ولوو VNL جدید چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟
ولوو VNL جدید چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟

 

در بدنه خارجی ولوو VNL جدید، کاپوت باریک‌تر شده، گلگیرها منحنی‌تر هستند و با چراغ‌ها یکپارچه شده‌اند. شاسی‌ها نیز نرم‌ترند و از انعطاف‌پذیری بالایی بهره می‌برند. البته این تغییرات ظاهری به معنای آن نیستند که پلکان جانبی باید کوچک‌تر بشود، چون ایمنی هنوز هم برای ولوو حرف اول را می‌زند.

سپر جلو در قسمت میانی ۱.۴ اینچ و در حفره چرخ‌ها ۴ اینچ به عقب رانده شده است. این امر باعث می‌شود جلو کشنده چهره‌ای گرد و مدور پیدا کند و به راحتی هوا را بشکافد. پنل‌های متحرکی نیز روی قلاب‌های یدک‌کشی سپر را پوشانده‌اند تا این قلاب‌ها ویژگی‌های آیرودینامیک را مختل نکنند. نشان فلزی و جدید Volvo نیز بر روی جلو پنجره جا خوش کرده است و این سومین بازنگری بر روی شبکه جلوپنجره از سال ۱۹۹۶ محسوب می‌شود. رادیاتور و سیستم خنک‌کننده‌ای که در پشت این شبکه قرار دارند تغییری نکرده‌اند ولی جمع و جورتر مونتاژ شده‌اند تا کاپوت بتواند باریک‌تر بشود و ارتفاع کمتری داشته باشد.

 

ولوو VNL جدید چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟
ولوو VNL جدید چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟

 

کابین به کلی جدید است و طراحی جدیدی روی دیواره‌های جانبی آن صورت گرفته است، یک جفت پنجره بزرگ هم  به چشم می‌خورد که در قسمت خواب کابین کار گذاشته شده‌اند. یک خط برجسته نیز که از قسمت انتهایی کاپوت شروع می‌شود از روی درب عبور کرده و تا منتها علیه کابین خواب امتداد می‌یابد. این خط جلوه بصری زیبایی ایجاد می‌کند ولی کار اصلی‌اش این است که پنل‌های بزرگ جانبی را قرص و محکم نگه دارد و صدای باد داخل کابین را کاهش دهد.( برای مطالعه در مورد ولوو در گذر زمان کلیک کنید)

قسمت خواب ولوو VNL جدید ۷۰ اینچی است که آن هم به نوبه خود موضوع جدیدی است. قسمت خواب نسخه‌ قدیمی‌تر این کشنده ۶۱ اینچی بود که در برابر رقبا برای آن ضعف بزرگی محسوب می‌شد.

(ولوو از کامیون تمام برقی‌اش رونمایی کرد، برای مطالعه کلیک کنید)

 

ولوو VNL جدید چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟
ولوو VNL جدید چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟

 

داخل کابین ولوو VNL

در داخل کابین ولوو VNL جدید نیز تجهیزات تازه‌ای به چشم می‌خورند. یک نمایشگر رنگی ۵ اینچی در کابین نصب شده است تا راننده اطلاعات ضروری را بر روی آن ببیند، ۲۱ دکمه کنترلی جدید نیز بر روی غربیلک فرمان قرار گرفته‌اند تا راننده به راحتی بتواند وارد منوهای نمایشگر بشود و تنظیمات آن را به دلخواه خودش تغییر بدهد.

کمپانی ولوو دکمه‌های کنترل شیشه پنجره‌ها را نیز تغییر داده است، به گونه‌ای که شیشه‌ها تنها با یک بار فشردن دکمه تا انتها بالا یا پایین می‌روند، البته می‌توان شیشه را در میانه راه هم نگه داشت. دکمه‌ها به اندازه کافی بزرگ هستند تا به راحتی بتوان آن‌ها را مدیریت کرد.

کمپانی ولوو معتقد است توربوشارژ بیش از ۵۰ اسب‌بخار به توان موتور اضافه می‌کند، به این ترتیب ۵۰ اسب به نیروی پیشرانه ۴۰۵ اسب‌بخاری D13 افزوده می‌شود، در عین حال برای تولید چنین نیرویی سوخت کمتری  مصرف می‌شود. از طرفی، موتور در سرعت‌های پایین نرم کار می‌کند و همچنان قدرتمند می‌ماند که در مقایسه با گذشته پیشرفت بسیار خوبی به حساب می‌آید. گفتنی است موتور بسیار آرام و بی صدا کار می‌کند و  صدای آن در سرعت بزرگراه حداکثر به ۶۱ دسیبل می‌رسد. یک میل تعادل نیز در قسمت جلوی سیستم تعلیق تعبیه شده است که هندلینگ و فرمان‌پذیری را به میزان بسیار قابل ملاحظه‌ای بهبود می‌بخشد.

ولوو VNL جدید چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟
ولوو VNL جدید چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟

 

در نهایت باید گفت تعمیر و نگهداری آسان، یکی از بزرگترین مزیت‌های ولوو VNL محسوب می‌شود ولی در مدت زمانی کوتاه بعد از عرضه این محصول جدید، قدری دشوار است که درباره مسائل فنی آن با قاطعیت نظر داد. آن‌چه مسلم است این است که رانندگان برای انجام تست‌های قبل از حرکت هیچ مشکلی نخواند داشت چون موتور در ارتفاع پایینی تعبیه شده است. البته ولوو VNL جدید به صورت استاندارد با موتور ولوو به بازار عرضه شده است ولی موتورهای کامینز X15 و کامینز X12 با سوخت گاز طبیعی نیز به صورت سفارشی قابل خریداری هستند. این کشنده‌ها را می‌توان در کنار گیربکس‌های ۱۰، ۱۳ و ۱۸ سرعته Eaton (به صورت دستی و یا اتوماتیک) و یا با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته Allison سفارش داد.

کمپانی ولوو می‌گوید در خلال طراحی این کشنده، مشورت‌های زیادی با رانندگان انجام داده است و نتیجه این مشورت‌ها به خوبی در محصول نهایی مشاهده می‌شود. حاصل کار این است که این کشنده بسیار نرم، جادار و بی صداست و با چشم‌پوشی از چند نقطه ضعف کوچک می‌توان امتیاز بالایی به آن داد.