زمان مطالعه: ۶ دقیقه

رانندگی در مسیرهای لغزنده، بسیار سخت است اما ترمز ABS در چنین مواردی یک نعمت بزرگ محسوب می‌شود. اما زمانی ما از این نعمت برخوردار می‌شویم که با روش صحیح ترمز گرفتن ABS آشنا باشیم مه علاوه بر این که شما را به عنوان یک راننده خوب معرفی می کند می توانید از این مزیت که خود را به عنوان یک راننده مجرب معرفی کنید برای اخذ راحت تر بارنامه از آن استفاده کنید.

بی شک عدم آگاهی نسبت به وسیله نقلیه خود توسط رانندگان در بیان مزایا و معایب شغل رانندگی جز عیوب راننده دسته بندی می شود. در این‌ صورت این شناخت و وجود ترمز ایمنی زیادی را برایمان به ارمغان می‌آورد، ولی آیا می‌دانید چگونه به درستی از آن استفاده کنید؟

نحوه عملکرد ترمز ABS

سیستم ترمز ضد قفل یا همان ABS در بسیاری از خودروهای امروزی و حتی انواع کامیون از جمله کامیون یخچالدار جزو تجهیزات استاندارد به شمار می‌آید. این سیستم برای بهینه‌سازی و تأثیر بیشتر سیستم ترمز، از لوازم الکترونیکی استفاده می‌کند و در مقایسه با خودروهایی که فاقد این سیستم هستند و برای ترمزگیری فقط به راننده اتکا می‌کنند، ایمنی خودرو را بسیار بالا می‌برد.

گیف موشن راننده

بسیاری از افراد می‌دانند که خودروشان به ترمز ABS مجهز است ولی از نحوه عملکرد آن اطلاع دقیقی ندارند. بهتر است بدانید حسگرهایی که روی چرخ‌های خودرو نصب شده‌اند، چنانچه یکی از چرخ‌ها در شرف قفل کردن باشد، آن را تشخیص می‌دهند. اگر یک چرخ قفل کند، سوپاپ‌های هیدرولیک آزاد می‌شوند تا از فشار ترمزگیری بکاهند و از قفل شدن مجدد آن جلوگیری کنند.

در واقع، هرگاه که راننده پدال ترمز را می‌فشارد این تجهیزات الکترونیکی به کار گرفته می‌شوند تا از افت نیروی ترمزگیری جلوگیری کنند. این امر به راننده اجازه می‌دهد کنترل بیشتری بر روی فرمان داشته باشد چون اگر چرخ‌ها قفل شوند، کنترل فرمان نیز از دست خواهد رفت این تکنولوژی به رانندگان کامیون ها نیز برای جلوگیری از قیچی کردن تریلی بسیار کمک میکند.

ترمز گرفتن ABS

البته راننده‌ها می‌توانند تشخیص بدهند که ترمز ABS ماشین‌شان چه زمانی فعال شده است چون در این حالت وقتی ترمز می‌گیرند، پدال ترمز مرتب زیر پای‌شان بالا و پایین می‌رود. بسیاری از خودروهای مدرن و امروزی به سیستم‌های ایمنی بیشتری نیز مجهز شده‌اند که هنگام ترمزگیری شدید، کمربند ایمنی را سفت و چراغ‌های هشدار دهنده را روشن می‌کنند. چنانچه قصد دارید با موارد بیشتر آشنا شویید می توانید مقاله ” نکات ایمنی در هنگام رانندگی ” و ” نگهداری تایر کامیون ” را مطالعه نمایید.

با همه این حرف‌ها، ترمز ABS یک سیستم ایمنی بی عیب و نقص به شمار نمی‌رود و بهانه‌ای برای آن نیست که به سرعت به سوی خطر بروید یا با فاصله کمتری نسبت به خودرو جلویی حرکت کنید. با این که این سیستم به شما کمک می‌کند مسافت ترمزگیری را کاهش دهید ولی بهتر است فاصله خودتان را با خودرو جلویی به گونه‌ای تنظیم کنید که نیازی به فعال شدن ترمز ABS نباشد.

به یاد داشته باشید ترمز ABS روی سطوح لغزنده زیاد خوب کار نمی‌کند و روی یخ هم هیچ چیز را خودرو شما را متوقف نخواهد کرد مگر این که به جدول کنار خیابان یا یک مانع دیگر برخورد کنید. به این ترتیب باید گفت سرعت مطمئنه، شاه کلید رانندگی در فصل زمستان است.

طبق قانونی که در بسیاری از کشورها رعایت می‌شود، همه خودروهایی که بعد از سال ۲۰۰۴ ساخته شده‌اند به ترمز ABS مجهزند ولی چنانچه خودرو شما به این سیستم مجهز نیست می‌توانید به روشی که در ادامه مطلب می‌آید عمل کرده و ترمز ABS را شبیه‌سازی کنید.

روش صحیح ترمز گرفتن چگونه می باشد ؟

اگر در مسیرهای خیس یا لغزنده احساس کردید که ماشین بیش از حد سرعت گرفته است و در این حالت بخواهید آن را به ناگهان متوقف کنید، چرخ‌ها به احتمال زیاد قفل خواهند شد و خودرو شروع به لیز خوردن خواهد کرد. برای جلوگیری از لیز خوردن، به صورت متناوب پایتان را روی پدال ترمز بفشاریدبه این روش ترمز کردن متناوب می گویند. این کار دقیقاً همان کاری را خواهد کرد که ترمز ABS انجام می‌دهد و به همان اندازه کارآمد و سریع خواهد بود. سعی کنید دستپاچه نشوید و به نقطه‌ای نگاه کنید که می‎خواهید خودرو شما به آن سمت برود.

روش صحیح ترمز گرفتن

ترمز ABS یک ابزار بسیار فوق‌العاده برای حفظ ایمنی راننده و سرنشینان خودرو است، البته به شرطی که بدانید در مواقع اضطراری چگونه از آن استفاده کنید، چیزی که بیشتر افراد از آن اطلاعی ندارند. مزیت اصلی ترمز ضد قفل یا  ABS این است که در حالی که راننده کنترل خودرو را کاملاً در دست دارد، اجازه استفاده حداکثری از نیروی متوقف کننده را می‌دهد. تنها کاری که راننده باید بکند این است که پدال ترمز را تا آخر بفشارد و بقیه کار را به سیستم‌های الکترونیکی بسپارد.

توجه داشته باشید که در همه این مراحل فرمان به خوبی کار می‌کند و کنترل خودرو در دست راننده قرار دارد، با این حال، بسیاری از افراد در مواقع اضطراری دستپاچه می‌شوند و به جای بازی با فرمان و جلوگیری از بروز تصادف، مستقیم به جلو خیره می‌شوند.

یکی از راهکارهایی که کارشناسان برای جلوگیری از این حالت توصیه می‌کنند این است که با صدای بلند بگویید: “ترمز بگیر و فرمان بده.” گفتن این جمله با صدای بلند به شما کمک می‌کند روی کاری که دارید انجام می‌دهید بیشتر تمرکز کنید و فرصت لازم برای جلوگیری از برخورد را نیز در اختیارتان می‌گذارد.

توجه داشته باشید در فصل زمستان، ترمز ABS زیاد قوی عمل نمی‌کند و باید به روشی که در بالا در مورد خودروهای بدون ABS ذکر شد عمل کنید تا نیروی متوقف کننده لازم را ایجاد نمایید.

چه هنگامی از ترمز دستی استفاده کنیم؟

ترمز ABS یک نوع ابزار کاربردی در ماشین‌ها است که به راننده کمک می‌کند خودروی خود را به راحتی متوقف کند‌ اما روش صحیح ترمز گرفتن نیز مهم خواهد بود. اما اینکه یک راننده بتواند به درستی ترمز کردن ABS را انجام دهد جزو مهارت‌های مهم آن است و در صورت هر‌گونه سهل انگاری قطعا مشکلات بزرگی به وجود خواهد آمد.

حال اینکه چه زمانی باید از ترمز استفاده کند نیز مهم است؛ چرا که یک راننده باید بتوانند در شرایط بحرانی و حیاتی به راحتی و به درستی ترمز کند. هنگام پارک خودرو، چه در شرایط صاف چه در شیب‌های مختلف جاده یا در تمام فصول باید از ترمز استفاده شود.

ترمز ABS در خودرو

بی شک بسیاری از شما افراد تابحال خود رانندگی نکرده‌اند اما به خوبی صحنه استفاده از ترمز را توسط راننده دیده‌اند.  توجه داشته باشید که شما باید ترمز دستی را در صورت ماندگاری در طولانی مدت در آن حالت باید به درستی بخوانید که خرابی به وجود نیاید.

حتی باید هنگام کشیدن ترمز دستی، دکمه آن را فشار ندهید و در هنگام خلاص کردن از آن استفاده کنید. حتی نحوه درست استفاده کردن از ترمز ABS نیز بسیار مهم است و بایستی به هنگام رانندگی پاشنه پا را روی کف اتومبیل قرار بگیرد.

حتی شما باید با سینه پا پدال ترمز را فشار دهید بدین صورت که ابتدا یک بار به آهستگی آن را فشار داده و در نتیجه در مراحل بعدی روی پدال جهت ترمز گرفتن کامل آن را فشار می‌دهید.

با انواع ترمز آشنا شوید

ترمز ABS یکی از قسمت‌های مهم جهت کنترل خودرو است که در صورت عدم آشنایی با روش صحیح ترمز گرفتن خودرو شما با مشکل مواجهه خواهید شد‌.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

اما چند نوع ترمز وجود دارد؟

  1. ترمز تند (شدید)
  2. ترمز آهسته
  3. نیش ترمز

ترمز تند: ترمز تند همان ترمز شدید است که خطرناک بوده و گاهی باعث ایجاد تصادف می‌شود. معمولا در بسیاری از دستورالعمل‌ها تا حد امکان از گرفتن ترمز تند راننده را منع کرده‌اند. در اینگونه ترمزها با فشار دادن ناگهانی ترمز، چرخ‌ها ناگهان قفل می‌شوند و خودرو ناگهانی می‌ایستد. در اینگونه ترمز ممکن است عابری مقابل شما قرار بگیرد یا اینکه ماشین‌های پشت سری با شما برخورد کنند.

ترمز آهسته: این نوع ترمز بهترین و مناسب‌ترین روش صحیح ترمز کردن است. این ترمزها را معمولا از پیش تعیین شده می‌گویند که راننده به منظور توقف در مکان مشخصی ابتدا به آن سمت رفته و بعد ترمز را تا یک میلیمتر فشار می‌دهد.

در واقع راننده از قبل مکانی را جهت ایستادن مشخص می‌کند و به آرامی در آن محل توقف خواهد کرد. توجه داشته باشید که در تمام ترمزهای زیر سرعت ۱۰ کیلومتر باید ابتدا کلاج را تا آخر فشار دهید سپس اقدام به گرفتن ترمز کنید.

انواع ترمز

نیش ترمز: این نوع ترمز رایج‌ترین نوع ترمزی است که بیشتر از آن استفاده می‌شود. این نوع ترمز را به منظور کاهش سرعت انجام می‌دهند یعنی زمانی که قصد ایستادن نداشته و تنها می‌خواهیم کمی از سرعت خود بکاهیم. در این ترمز ابتدا به آرامی کمی ترمز را فشار داده و بعد آن را رها می‌کنیم البته در هماهنگی بین کلاج و ترمز در سرعت‌های بالای ۱۰ کیلومتر نیازی به گرفتن کلاج نیست.

قانون ایست عامل اصلی گرفتن ترمز ABS

بر اساس قوانین و مقررات، رانندگان بایستی نکاتی را رعایت کنند که قانون ایست کردن نیز یکی از مهمترین الزامات خواهد بود. در این قانون ماشین شما باید به طور کامل توقف کند و برای توقع کردن نیز ابتدا باید ترمز کنید.

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

جهت ترمز در قانون ایستادن نیز باید پس از توقف کامل اتومبیل ابتدا دنده را خلاص کرده و بعد پای خود را از روی کلاج بر دارید. اگر توقف کردن شما کمتر از ۳ ثانیه طول بکشد نباید دنده را خلاص کنید؛ چونکه می‌خواهید مجددا حرکت کنید اما در توقف بیش از ۳ ثانیه ابتدا دنده را خلاص کرده و سپس پا را از روی کلاج بر می‌دارید.

خلاصه

در این مقاله تلاش کرده ایم از محاسن ترمز ABS برای شما بگوییم و مکانیزم عملکرد آن را به شما شرح دهیم همانطور که در بالا گفته شد این سیستم به ایمنی راننده و سرنشینان بسیار کمک میکند اما بشرطی که بتوان از آد بدرستی استفاده نمود. همانا ما بر این باوریم که راننده یک قهرمان است در همین راستا برای سهولت کار شما رانندگان عزیز پیشنهاد میکنیم مقالات ” استعلام کارت سلامت رانندگان ” و “ استعلام کارت هوشمند راننده ” را مطالعه نمایید.

برخی از سوالات متدوال

ترمز ABS چیست ؟

ترمز ABS یک ابزار بسیار فوق‌العاده برای حفظ ایمنی راننده و سرنشینان خودرو است این سیستم در بسیاری از خودروهای امروزی جزو تجهیزات استاندارد به شمار می‌آید و برای بهینه‌سازی و تأثیر بیشتر سیستم ترمز، از لوازم الکترونیکی استفاده می‌کند.