زمان مطالعه: ۶ دقیقه

در مورد عادات غذایی سالم رانندگان کامیون در جاده چه می دانید؟ آیا از اهمیت انتخاب غذای سالم برای چنین رانندگانی اطلاع دارید؟ به نظر شما چه غذاهای سالمی را می توان به رانندگان کامیون معرفی کنیم تا سلامت آنها حفظ شود و در طول رانندگی احساس بهتری داشته باشند؟

حقیقت آن است که رانندگی با انواع کامیون در جاده جز یکی از حساس ترین مشاغل به حساب می آید و احتمال خطا و صدمه به راننده، ماشین و کالاهای در حال حمل بسیار زیاد است. از آنجایی که کامیون جز ماشین های بزرگ و سنگین به حساب می آید، رانندگی با آنها نیز بسیار سخت تر از رانندگی با دیگر ماشین های معمولی است؛ بنابراین رانندگانی که زمان بسیار زیادی را در جاده می گذرانند باید شرایط نسبتا استانداردی داشته باشند.

آشنایی با نقش مهم تغذیه برای رانندگان کامیون

یکی از مهم ترین عواملی که باعث ایجاد شرایط نسبتا مساعدی برای رانندگان کامیون می شود و احتمال تصادفات را کاهش می دهد، استفاده از غذای سالم است. رانندگانی که بیشتر زمان خود را در طول روز در جاده ها می گذرانند باید تغذیه سالم داشته باشند تا وظایف شغلی خود را به نحو احسن انجام دهند. ناگفته نماند که استفاده از غذاهای سالم، علاوه بر آنکه باعث بهبود و پیشرفت شرایط شغلی رانندگان کامیون می گردند، ارتقا سطح سلامت جسمانی آنها را نیز در پی دارند همچنین در صورتی که نیاز به استعلام کارت سلامت رانندگان دارید می توانید از برنامه آسان بار استفاده نمایید.

نقش مهم تغذیه برای رانندگان کامیون 

هنگامی که در مورد اهمیت غذای سالم برای رانندگان کامیون در جاده صحبت می کنیم، ممکن است این سوال در ذهن بسیاری از افراد ایجاد شود که غذاهای سالم دقیقا به چه مواردی تقسیم می شوند و رانندگان کامیون بهتر است دقیقا از چه غذاهایی استفاده کنند؟

برای پاسخ به این سوال مهم در ادامه مطلب با همراه باشید. ما قصد داریم که به طور کلی ۷ مورد از بهترین و مناسبترین غذاهای سالم برای رانندگان کامیون را به شما معرفی کنیم تا با آنها آشنایی پیدا کنید.

رانندگان کامیون باید به سراغ کدام دسته از مواد غذایی بروند؟

قبل از آنکه بخواهیم انواع دسته بندی غذای سالم برای رانندگان کامیون را به شما معرفی کنیم، در ابتدا باید با دسته بندی انواع غذای سالم آشنا شویم و مزایا و معایب هر یک از آنها را برای رانندگان کامیون مورد بررسی قرار دهیم. شاید بسیاری از افراد با خود فکر کنند که تمام مواد مغذی که معمولا برای افراد معمولی توصیه می شود باید به رانندگان کامیون نیز پیشنهاد شود، اما این تصور کاملا اشتباه است و ممکن است دارای پیامدهای ناخوشایندی نیز باشد. رانندگان کامیون باید لیست غذاهای سالم را داشته باشند.

برای مثال همه ما از گذشته تاکنون شنیده ایم که لبنیات سرشار از کلسیم می باشند و غذاهایی که از شیر یا ماست درست شده باشند، نوعی از غذای سالم به حساب می آیند اما شما باید این موضوع را بدانید که چنین غذاهایی برای رانندگان کامیون در جاده توصیه نمی شوند؛ چرا که اصلی ترین ویژگی مواد لبنی آن است که ممکن است باعث ایجاد احساس خواب آلودگی در افراد شود، پس کاملا طبیعی است که یک راننده کامیون در جاده نباید از چنین غذایی استفاده کند.

در حالت کلی رانندگان کامیون باید به سراغ استفاده از غذای سالمی بروند که باعث ایجاد احساس سنگینی و خستگی در رانندگی و خواب الودگی و نقص نکات ایمنی در هنگام رانندگی نشوند. بنابراین یکی دیگر از مواد غذایی که رانندگان کامیون باید از خوردن آنها اجتناب کنند، مواد خوراکی روغنی و چرب است. خوردن غذاهایی مانند آبگوشت، فست فود، ماکارونی و … برای رانندگان جاده ممنوع است. چنین مواد غذایی علاوه بر آنکه باعث ایجاد صدمه به سلامت افراد می شوند، معمولا احساس سنگینی و نامساعدی را بوجود میاورند و غالبا احساس خواب آلودگی را نیز ایجاد می کنند.

به طور خلاصه باید گفت که رانندگان کامیون باید تا حد ممکن از غذاهای سرخ کردنی اجتناب کنند و غذاهای کبابی را جایگزین آن کنند. خوردن غذای سالم توسط رانندگان کامیون و رعایت نکاتی که به آنها اشاره کردیم، باعث افزایش سطح هوشیاری در مدت زمان رانندگی می شود.

خوردن میان وعده های مناسبی همچون چای دارچین و نوشیدنی هایی همچون دمنوش آویشن، زنجبیل عسل و نعنا…. نیز باعث افزایش سطح سوخت و ساز بدن می شوند و در نهایت به افزایش سطح هوشیاری راننده کامیون کمک می کنند.

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

نوشیدنی های انرژی زا و دیگر مواد خوراکی که دارای شکر هستند، به هیچ عنوان برای رانندگان کامیون توصیه نمی شوند، چنین نوشیدنی هایی علاوه بر آنکه برای سلامت مضر می باشند، باعث ایجاد اختلال در دستگاه گوارش می شوند و عملکرد کلیه ها را تحت تاثیر قرار می دهند.

معرفی ۷ غذای سالم برای رانندگان کامیون

  • سوپ سبزیجات و دیگر سوپ های کم چرب

غذای سالم برای رانندگان کامیون

سوپ های کم چرب و انواع سوپ هایی که با سبزیجات پخته می شوند، نوعی غذای سالم به حساب می آیند که دارای قیمت نسبتا مقرون به صرفه ای هستند و همه افراد میتوانند ان را تهیه کنند. خوردن این غذای سالم که سرشار از مواد معدنی و ویتامین است در فصول سرد سال باعث ایجاد حس گرما در بدن می شود و به افرادی که در جاده رانندگی می کنند، توصیه می شود تا به عنوان یک وعده غذایی از آن استفاده کنند.

  • تخم مرغ

تخم مرغ یکی از رایج ترین غذاها و میان وعده هایی است که طرز تهیه آن بسیار راحت است. تخم مرغ یک نوع غذای سالم است که به تنهایی میزان زیادی پروتئین و ۱۱ نوع اسید آمینه اساسی مورد نیاز بدن را در خود جای داده است.

  • تن ماهی

از انجایی که تن ماهی منبع اساسی برای تامین اسیدهای چرب امگا ۳ بدن به حساب می آید و چربی پایینی دارد، میتوان آن را به عنوان یک غذای سالم به رانندگان کامیون پیشنهاد داد.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

  • کباب گوشت مرغ

گوشت مرغ دارای میزان بسیار کمی چربی و کلسترول است و این در حالی است که مقدار زیادی پروتئین دارد؛ به همین دلیل نیز می تواند انتخاب بسیار خوبی به عنوان یک غذای سالم برای رانندگان کامیون باشد. توجه داشته باشید که خوردن کباب مرغ بسیار بهتر از سرخکرده آن است؛ چرا که دارای چربی و روغن کمتری است.

  • کباب گوشت قرمز

کباب گوشت دارای میزان زیادی پروتئین، فسفر، منابع مغذی، ویتامین و… است و به همین دلیل نیز باعث ایجاد انرژی زیادی در افراد می شود، این دقیقا همان چیزی است که یک راننده کامیون به آن نیاز دارد. کباب گوشت یک گزینه بسیار مناسب برای افرادی که دچار کمبود اهن و کم خونی هستند، می باشد.

کباب از غذاهای سالم برای رانندگان

  • ماهی

امروزه بسیاری از افراد جامعه در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند، این موضوع ممکن است در رابطه با رانندگان کامیون نیز صدق کند. ماهی دارای مواد معدنی بسیار مهمی همچون اسیدهای چرب امگا ۳ و دوکوزاهگزاانوئیک است، این مواد باعث ایجاد سلامت و شادابی در بدن می شوند. بعلاوه باید گفت که ماهی یکی از اصلی ترین منابع ویتامین D است و این ویتامین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

  • میگو

میگو مهم ترین منبع آنتی اکسیدان به حساب می آید و نیاز روزانه بدن تمامی افراد به ویتامین B12 و فسفر، مس و ید را برطرف می کند. این غذای سالم باعث تقویت سیستم اعصاب میشود و در نهایت عملکرد هنی رانندگان در جاده بهبود می دهد.

  • سینی سبزیجات و انواع غذای گیاهی

غذاهای گیاهی و انواع سالادها به بهبود کلسترول خون، کاهش فشارخون، کاهش خطر بیماری قلبی – عروقی و مرگ می شوند. از طرفی دیگر باید توجه داشته باشید که چنین مواد غذایی برای افرادی که در معرض بیماری دیابت هستند

یا مدت زمان زیادی است به آن دچار شده اند، گزینه انتخابی خوبی است؛ چرا که باعث اثر گذاری مستقیم بر انعقاد خون و عملکرد پلاکت‌ها در کاهش ایجاد لخته‌های خون می شوند و در نهایت نتایج مثبتی همچون کنترل قند خون و افزایش جریان خون را در پی دارند.

گیف موشن راننده

برخی از سوالات متداول

برای حفظ سلامت رانندگان کامیون در جاده به جز خوردن غذای سالم باید چه کرد؟

برای حفظ سلامت رانندگان کامیون در جاده، خوردن غذای سالم به تنهایی کافی نیست و تمام رانندگان باید به نکات دیگری مانند : داشتن فعالیت بدنی داشتن ، خواب کافی و استراحت ، نوشیدن آب به میزان کافی ، ترک سیگار ، رعایت نکات بهداشتی و به همراه داشتن لوازم بهداشتی توجه داشته باشند.

خوردن چه مواد خوراکی و غذاهایی برای رانندگان کامیون مضر است؟

  1. برنج سفید
  2. غذاهای چرب
  3. محصولات شیرین مانند شکر و شکلات و…
  4. گوشت های فراوری شده
  5. فست فود
  6. سیب زمینی
  7. لبنیات
  8. سس های مایونز و خامه ای

بهترین روش غذا خوردن برای یک راننده کامیون چیست؟

با توجه به آمار و اطلاعات بدست آمده در سال های اخیر، برخی از رستوران ها و غذاخوری های میان جاده ای معمولا از مواد غذایی بی کیفیت و حتی مصرف گذشته استفاده می کنند و این مسئله باعث مشکلات سلامت همچون مسمومیت و اختلال در سیستم گوارش می شود.

استفاده از محصولات چنین غذاخوری هایی برای یک راننده کامیون بسیار آسیب زا است و اختلال در روند کاری او را در پی دارد؛ به همین علت نیز رانندگان کامیون باید بسیار دقت کنند که غذای سالم تهیه کنند. به همین منظور به رانندگان توصیه میشود غذاهای خود را از قبل در خانه آماده کنند و در یخچال داخل کابین نگهداری کنند.همچنین توجه داشته باشید که ورزش برای رانندگان بسیار می تواند به سلامت رانندگان کمک کند.

اما اگر این کار برای برخی راننده ها سخت است، بهتر است به سراغ رستوران ها و غذاخوری هایی شناخته شده بروند که دارای استانداردهای لازم هستند بروند. همراهان همیشگی آسان بار در صورتی که مقاله مورد نظر برای شما مفید بوده است پیشنهاد میکنیم مقالات ” بارنامه پلیس راهی چیست ” و ” بهترین روش اعلام بار سراسری ” را نیز مطالعه نمایید.