زمان مطالعه: ۳ دقیقه

موضوع آلودگی محیط‌ زیست به یکی از دغدغه‌های اصلی صنایع تبدیل‌شده به‌طوری‌که سالانه مبالغ بسیار زیادی صرف تحقیق و توسعه برای کاهش مصرف سوخت در این زمینه می‌شود. یکی از بخش‌هایی که همیشه انگشت اتهام به سمتش نشانه می‌رود، صنایع کامیون سازی است.

ازاین‌رو کامیون سازان در تلاش هستند راهکارهایی را ارائه دهند تا میزان آلایندگی و مصرف سوخت را در محصولات تولیدی خود کاهش دهند. البته حرکت به سمت تولید کامیون های هیبریدی و تمام برقی گام بسیار مهمی محسوب می‌شود، اما به دلیل وجود محدودیت‌هایی در این زمینه، شاید زمان زیادی لازم باشد تا استفاده از این فناوری همه‌گیر شود.

چهار عمل اصلی در موتورهای احتراقی

۱.مکش

۲.تراکم

۳.انفجار

۴.تخلیه گاز

کامیون سازان سال‌ها این دستورالعمل سنتی را حفظ کرده بودند و به‌سرعت محصولات خود را توسعه می‌دادند؛ اما مشکل ازآنجا شروع شد که انباشت آلایندگی در اتمسفر زنگ خطر جدی را برای سلامت انسان‌ها به صدا درآورد. به همین دلیل، جنب‌وجوش اساسی کامیون سازان برای کاهش مصرف سوخت و پایین آوردن سطح آلایندگی خودروها شروع شد.

کاهش مصرف سوخت با کامیون شل

با کاهش مصرف سوخت، افزایش بهره‌وری را در بخش‌های مختلف ازجمله حمل‌ونقل جاده‌ای شاهد خواهیم بود، منابع طبیعی خدادادی به نسل‌های آینده نیز تعلق دارد و مصرف بی‌رویه انرژی آلودگی زیست‌محیطی گسترده‌ای را ایجاد می‌کند؛ اما باید توجه داشت که بنزین و گازوئیل از مهم‌ترین نهادهای بخش حمل‌ونقل بخصوص در بخش جاده‌ای محسوب می‌شوند.

حمل بار به‌عنوان بخش مهمی از سیستم حمل‌ونقل شناخته می‌شود و مقررات مصرف سوخت در بسیاری از نقاط جهان برای خودروهای سنگین اعمال‌شده است. به همین دلیل فشار دولت‌ها برای توسعه سیستم حمل‌ونقل و بازدهی مصرف سوخت ادامه دارد.

برند نفتی شِل با شرکت تولید کامیون ایرفلا (AirFlow) در ساخت «استارشیپ» همکاری خود را آغاز کرده است. استارشیپ یک کامیون بارکش مفهومی بزرگ مجهز به فناوری‌های مختلفی برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت است که اکنون در مرحله تولید آزمایشی قرار دارد.

شرکت ایرفلا دارای سابقه طولانی در تولید کامیون‌های مفهومی کلاس ۸ است که برای بهبود مصرف سوخت، با استفاده از نمونه اولیه Cabover در اوایل دهه ۸۰ میلادی طراحی‌شده است. به دنبال آن کامیون بالت تراک (BulletTruck) در سال ۲۰۱۲ معرفی شد که حمل بار در شرایط واقعی را آغاز کرد و به‌طور متوسط ۱۷.۵ لیتر سوخت در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کرد؛ این در حالی است که بالت تراک قادر بود وزن بار خالصی معادل ۲۹۴۹۴ کیلوگرم را از یک ساحل به ساحل دیگر جابه‌جا کند.

در حال حاضر با استفاده از ارائه تخصص فنی شل در مورد پیشرانه و اجزای سیستم محرکه و خط انتقال قدرت (و همچنین توصیه‌هایی برای روان کننده‌ها)، ایرفلا با تولید نسل جدید کامیون پروتوتایپ به نام استارشیپ (Starship) قدمی دیگر به جلو برداشته است.

 

کاهش مصرف سوخت با کامیون شل

هیچ شکی وجود ندارد که تریلر و کامیون بارکش نسبت به سایر کامیون‌هایی که احتمالاً در بزرگراه حرکت می‌کنند، از خاصیت آئرودینامیکی بیشتری برخوردار هستند، این به دلیل طراحی خطوط منحنی کابین سفارشی ساخته‌شده از فیبر کربن است که به شکافتن جریان هوا و کاهش وزن کمک زیادی می‌کند. ساختار فیبر کربنی به کاپوت، سپر و بخش رکاب جلو و عقب کامیون گسترش می‌یابد. در قسمت جلو، یک جلوپنجره مشبک دیافراگمی فعال وجود دارد که در زمان‌هایی که برای خنک کاری پیشرانه لازم نیست؛ بسته می‌شود و جریان هوا را از اطراف سطح بدنه کامیون به سمت قسمت عقب و کنار عبور می‌دهد؛ این ویژگی، زمان گرم شدن پیشرانه را در هوای سرد کاهش می‌دهد. در قسمت عقب کامیون استارشیپ یک دنباله شبیه قایق وجود دارد که درگ را کاهش می‌دهد.

کامیون بارکش مجهز به پیشرانه ۶ سیلندر Cummins X15 متعلق به سال ۲۰۱۶ است که ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. همچنین یک سیستم اکسل (محور) هیبریدی الکتریکی در هنگام بالا رفتن از شیب، حرکت کامیون را تقویت می‌کند. این محور دارای پیکربندی کم‌سرعتی است که برای حفظ قدرت کشش خوب کامیون و ارائه بهره‌وری بهتر ارائه می‌شود. برای نگهداری تایرهای کامیون در فشار مطلوب، لاستیک تریلر به سیستم باد اتوماتیک سفارشی (ATIS) مجهز شده است.

کاهش مصرف سوخت با کامیون شل

با استفاده از فضای آزاد موجود در بالای کامیون، قسمت بالای تریلر با سیستم خورشیدی ۵۰۰۰ وات تجهیز می‌شود که پکیج باتری ۴۸ ولتی را برای استفاده در برخی قطعات الکترونیکی کارکردی، سیستم تهویه مطبوع و ماکروویو شارژ می‌کند.( براس مطالعه ۱۵ واقعیت جالب درباره کامیون و کامیون داری کلیک کنید)

کامیون استارشیپ اولین نمایش عمومی خود را هفته گذشته در رویداد Shell Make the Future آغاز کرد، این رویداد در سونوما ریس وی (Sonoma Raceway) ایالت کالیفرنیا و پیش از آغاز مسابقه رانندگی ساحل تا ساحل ایالت متحده در ماه آینده، برگزار شد. در این مسابقه کامیون مسیر خود را از کالیفرنیا آغاز می‌کند و باری به وزن ۳۶۲۸۷ کیلوگرم (حداکثر وزن خالص مجاز کامیون) را تا فلوریدا حمل خواهد کرد.

در این سفر، تیم پروژه استارشیپ میزان مصرف سوخت و بازدهی حمل بار کامیون را اندازه‌گیری خواهند کرد.

مقدار انرژی بسیاری برای انتقال مقادیر زیادی از بار بین دونقطه موردنیاز است؛ شل و ایرفلا معتقدند که این مهم‌ترین معیار برای اندازه‌گیری کارایی حمل‌ونقل بار است؛ درحالی‌که علاوه بر کاهش مصرف سوخت، بیشترین میزان بار نیز در داخل تریلر بارگیری می‌شود. درنتیجه هزینه‌های حمل بار و انتشار آلاینده‌های کربنی در کامیون کاهش می‌یابد.