زمان مطالعه: ۵ دقیقه

بار ترافیکی به بار دارای عرض و طول بیش از حد مجاز گفته می‌شود که برای حمل آن علاوه بر خدمات حرفه‌ای، به ماشین‌های مخصوص و متفاوت از کامبون های معمول مانند تریلر کفی ، کمرشکن و یا کمپرسی نیاز خواهد بود.بار ترافیکی معمولاً در دسته بار‌های فوق سنگین قرار گرفته و حمل آن‌ها نیز توسط شرکت‌های باربری دارای مجوز انجام خواهد شد.

حمل بار ترافیکی به قوانین و تبصره‌هایی نیاز دارد که اطلاع از آن‌ها می‌تواند به رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل برای جلوگیری از مشکلات آینده کمک کند. به همین منظور، در این مطلب ضمن ارائه قوانین حمل این نوع بار،  در مورد پیچیدگی‌های خاص آن توضیحاتی ارائه خواهد شد.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

معرفی کامل بار ترافیکی

به بار‌های دارای اندازه بیش از حد مجاز بار نوع بار ترافیکی گفته می‌شود. بار‌ ترافیکی فوق سنگین معمولاً دارای طول، عرض، وزن و یا ارتفاع بالاتر از حد مجاز بوده و با توجه به خودرویی که آنها را حمل می‌کنند، می‌توانند در دسته بار‌های نوع ترافیکی قرار بگیرند. بنابراین در صورتی که برای حمل هر نوع بار با هر ابعادی از یک خودرو استفاده شود، اما ابعاد بار نسبت به خودرو بیشتر باشد، به آن بار نوع ترافیکی گفته شده و حمل آن نیز به مجوز‌های مخصوص نیاز دارد.

اندازه بار ترافیکی

  • اندازه و ابعاد بار نوع ترافیکی

در حالت کلی تمامی بار‌های مجاز دارای وزن ۴۰ تن، عرض ۲.۶ متر و ارتفاع ۴.۵ متر هستند. همچنین حداکثر طول مجاز برای کامیون‌های دو محور ۱۰ متر، کامیون‌های دارای یدک ۱۲ متر و تریلی‌های چهار محور ۴۶.۵ متر خواهد بود. در صورتی که بار حمل شده توسط این وسائل نقلیه از میزان گفته شده تجاوز کند، آن بار در دسته بار ترافیکی قرار می‌گیرد.

کلیه بار‌هایی که توسط شرکت‌های حمل و نقل جابجا می‌شوند در دو دسته معمولی و ترافیکی قرار دارند. همه ی شرکت‌های حمل و نقل فعال در حمل و نقل زمینی با داشتن مجوز‌های لازم می‌توانند محموله‌های غیر متعارف از نظر وزن، طول و عرض را به بهترین نحو و با ایمنی بالا جابجا کنند.

بار ترافیکی برای پالایشکاه

  • نمونه محموله‌های ترافیکی

از جمله محموله‌های ترافیکی می‌توان به سازه‌های بزرگ غول پیکر، دستگاه‌های سنگین راهسازی و یا صنعتی، بولدوزر و انواع غلطک، سازه‌های مختلف فلزی، کانکس و یا قطعات نیروگاهی اشاره کرد.

قوانین برای حمل بار ترافیکی

چه قوانینی برای حمل بار ترافیکی تعیین شده است؟

حمل و انتقال بار‌های ترافیکی به مجوز‌های لازم از مراجع قانونی نیاز دارند. همچنین حمل بار ترافیکی طبق قوانینی انجام خواهد شد که رعایت آن‌ها نیز با هدف جلوگیری از پیشامد‌های احتمالی ضروری است.

از مشخصات اصلی بار‌های ترافیکی می‌توان به ارتفاع بیش از چهار و نیم متر و عرض بیش از دو و نیم متر اشاره کرد. همچنین وزن این بار نیز معمولاً از ۴۰ تن بیشتر است. از این رو برای حمل این گونه بار‌ها قوانین خاصی تدوین شده است. در ادامه قوانین مخصوص حمل بار‌های ترافیکی ارائه خواهد شد.

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

  • خودرو‌های حامل این گونه بار‌ها باید پیش از غروب خورشید به مقصد رسیده باشند. در غیر این صورت نمی‌توانند با تاریک شدن هوا در جاده حرکت کنند و باید تا طلوع خورشید روز بعد منتظر باشند.
  • در برخی مواقع برای حمل محموله‌های ترافیکی با حجم بالا، نیاز به ماشین‌های اسکورت است تا بتوان از وقایع و اتفاقات خطرناک جلوگیری کرد.
  • حمل بار‌های ترافیکی معمولاً توسط رانندگان با تجربه و آشنا به جاده انجام می‌شود.
  • استفاده از رانندگان با تجربه باعث می‌شود تا امن‌ترین مسیر برای رسیدن به مقصد انتخاب و از سرعت مطمئن و مجاز نیز استفاده شود.
  • حمل بار ترافیکی باید توسط شرکت‌های دارای مجوز برای حمل این بار‌ها انجام گیرد.
  • در عبور بار‌های ترافیکی از معابر دارای محدودیت ارتفاع، باید معبر جایگزین انتخاب شود.
  • غلاوه بر بارنامه صدور پروانه عبور‌ی برای حمل این گونه بار‌ها نیاز است. همچنین قبل از صدور پروانه باید معابر، پل‌ها و محدودیت‌های ارتفاع بررسی شوند.
  • برخی از بار‌ها در صورت دریافت مجوز‌های لازم می‌توانند در هنگام شب نیز حمل شوند.
  • در صورتی که بار مورد نظر باید از کنارگذر پل عبور کند، باید پیش از رسیدن زمان مقرر، نسبت به اعمال تمهیدات لازم اقدام شود. یکی از این تمهیدات اطلاع به اداره راه و ترابری منطقه مورد نظر است. این اطلاع‌رسانی باید سه روز قبل از زمان عبور انجام شود.

اسکورت بار‌ ترافیکی

اسکورت بار‌های ترافیکی فوق سنگین تحت چه شرایطی انجام می‌شود؟

در برخی مواقع ممکن است وزن بار‌های ترافیکی فوق سنگین در حال حمل، بیش از ۵۰ تن باشد. در این صورت نیاز به یک خودرو برای اسکورت آن خواهد بود. بار با وزن بالای ۶۲ تن، به دو خودرو برای اسکورت نیاز خواهد داشت. همچنین اگر طول بار بیش از ۲۰ متر باشد نیز به یک خودرو برای اسکورت نیاز دارد و دو خودرو نیز برای بار‌های بیشتر از ۲۲ متر لازم است.

خودرو‌های اسکورت معمولاً سواری یا وانت بوده و استفاده از دیگر خودرو‌ها مانند ون ممنوع است. تک خودروی اسکورت معمولاً در جلوی ماشین حمل بار قرار می‌گیرد. در صورت وجود دو خودرو، یکی از آن‌ها در جلوی بار و در فاصله ۱۵۰ متری و دیگری در پشت ماشین حمل بار و با فاصله ۱۰۰ متری حرکت خواهد کرد. این خودرو‌ها باید تابلو‌ها یا چراغ‌هایی برای هشدار همراه خود داشته باشند.

حمل بار‌ ترافیکی

در حمل بار‌های ترافیکی توجه به چه نکاتی ضروری است؟

  • در بار ترافیکی با ارتفاع بیش از ۴ متر به چراغ چشمک زن جهت قرارگیری در گوشه‌های بار نیاز خواهد بود.
  • خودرو حامل بار‌های ترافیکی فوق سنگین باید به اقلامی مانند چراغ‌های چشمک زن از نوع زنون ، مثلث شبرنگ به تعداد ۴ عدد، دو عدد گوِه و جعبه کمک‌های اولیه و کپسول آتشنشانی مجهز باشد.
  • چراغ‌های خودرو حامل علاوه بر باتری، دارای منبع دیگری برای روشنایی باشند.
  • خودرو حامل بار نوع ترافیکی برای پارک باید در مکانی مخصوص قرار گرفته و با استفاده از گوِه اقدام به ثابت نگه داشتن خودرو کرد.
  • در صورتی که به توقف اجباری در طول مسیر نیاز باشد، باید در فاصله ۷۰ متری از خودرو و در قسمت جلو و عقب از مثلث‌های شبرنگ استفاده شود.

کامیون های مناسب بار ترافیکی

حرف آخر

در مطلب بالا تلاش شد تا در مورد قوانین بار‌های ترافیکی اطلاعاتی ارائه شده و نکات مهم برای حمل آن‌ها نیز بیان شود. حمل بار‌های ترافیکی فوق سنگین با توجه به نوع خودروی بکار رفته برای حمل آن‌ها تا حدی از قوانین تعیین شده برای حمل بار تجاوز کرده و به همین دلیل حمل آن با مجوز و از طریق خودرو‌های ویژه انجام می‌شود. آسان بار، بزرگترین مرکز حمل بار به صورت آنلاین، تدابیر ویژه‌ای را برای حمل بار بدون واسطه ‌اندیشیده است.

از جمله خدمات این مرکز می‌توان به اپلیکیشن مختص رانندگان و صاحبان بار اشاره کرد. با کمک اپلیکیشن‌های گفته شده می‌توان علاوه بر اطلاع از بار‌های اطراف، بار برگشت را نیز برای جلوگیری از هدر رفت زمان رزرو کرد.

ایمنی در حمل بار ترافیکی

سؤالات متدوال

بار ترافیکی به چه باری گفته شده و ویژگی‌های آن چیست؟

بار‌های دارای ارتفاع بالاتر از ۴.۵ متر، عرض بیشتر از ۲.۶ متر و وزن بیش از ۴۰ تن بار از نوع ترافیکی گفته می‌شود که برای حمل به شرایط ویژه و مجوز‌های مخصوص نیاز دارد.

قوانین مربوط به حمل بار ترافیکی کدامند؟

با توجه به شرایط ویژه این نوع از بار‌ها، حمل آن نیز به رعایت برخی قوانین نیاز دارد. از جمله این قوانین می‌توان به عدم تردد حمل بار‌های ترافیکی در شب، دریافت مجوز عبور بار از معابر، استفاده از ماشین‌های اسکورت در مواقع ضروری و بررسی محل عبور بار پیش از رسیدن ماشین حمل به محل موردنظر اشاره کرد.