زمان مطالعه: ۶ دقیقه

کامیون ترانزیت از انواع وسایل حمل و نقل و باربری جاده ای محسوب می شود. کامیون ترانزیت نوعی از کامیونت محسوب می شود که برای انتقال بار در جاده های ترانزیت – مواصلاتی بین کشور ها – استفاده می شود. این کامیونت ها باید دارای شرایط خاصی باشند که اجازه تردد در این جاده ها را داشته باشند. در غیر این صورت از عبور و مرور آن ها جلوگیری می شود. در ادامه شرایط کامیون ترانزیت را بررس خواهیم کرد سعی می کنیم بیشتر با این نوع از کامیون ها آشنا شویم. با ما همراه باشید.

نقش کامیون ترانزیت در اقتصاد

اقتصاد قلب هر جامعه ای محسوب می شود. وضعیت اقتصادی یک جامعه نشان دهنده قدرت آن جامعه است. از این رو اقتصاد برای یک کشور یا جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است. هر کشور یا منطقه ای سعی می کند بر اساس ظرفیت هایی که در اختیار دارد اقتصاد خوبی ایجاد کند. از این رو به نظر میرسد که هر کشور یا منطقه ای بر اساس ویژگی ها و فاکتورهای مختلف، روش خاصی برای ایجاد گردش در اقتصاد استفاده کنند.

اما در دل همه این روش ها چندین مفهوم ثابت و مشترک وجود دارد. هر اقتصادی به خرید و فروش وابسته است و هر خرید و فروش به تامین کالا و در نهایت به حمل و نقل زمینی کالا و … وابسته است. از این رو اقتصاد به صورت عمده و کلی به صنعت حمل و نقل و باربری و شرکت های حمل و نقل سراسری وابسته است.

نقش کامیون ترانزیت در اقتصاد

به طور کلی انسان ها می توانند از ۴ طریق دریایی، زمینی، ریلی و هوایی کالاها را جا به جا کنند. هر کدام از این مسیرها وسیله مخصوص خودش را دارد. به جرات می توان گفت که مسیر زمینی آسان ترین، در دسترس ترین و متنوع ترین وسایل حمل و نقل را در اختیار دارد. انواع کامیون ها مانند ماشین خاور را می توان در این دسته جای داد.

کامیون وسیله نقلیه موتوری است که دارای مدل های مختلفی می باشد. به طور کلی کامیون ها قادر هستند از ۶ تا ۴۰ تن و بیشتر بار جا به جا کنند. نکته مهم این است که از نظر ساختاری کامیون و تریلی تفاوت عمده ای با یکدیگر دارند که میتوانید با مطالعه مقالات ” تریلر کفی چیست ؟! ” و ” تریلی کمرشکن چیست ؟ ” با تفاوت آنها بیشتر آشنا شوید.

قسمت بار و کابین در کامیون ها به یکدیگر متصل است و به صورت یک تکه طراحی شده است اما در تریلی ها قسمت کشنده بار جدا از قسمت کابین بار است. از این رو چه کامیون ترانزیت چه انواع دیگر کامیون ها با تریلی ها متفاوت هستند.

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

نکته مهم دیگری که باید بدانید این است که کامیون ها نسبت به تریلی ها از تنوع بالاتری برخوردار هستند و تعداد سازنده های بیشتری در این زمینه فعالیت می کنند. از این رو شما در جاده های کشور تعداد بیشتری کامیون نسبت به تریلی می بینید.

از نظر باربری نیز کامیون ها تنوع باری بالایی دارند و شما می توانید تقریبا هر چیزی را با کامیون ها جا به جا کنید. از این روست که در جاده های ترانزیتی معمولا کامیون ترانزیت وجود دارد و کمتر شاهد عبور و مرور تریلی های شرکت های بزرگ مقیاس هوشمند هستیم. زیرا تریلی ها اصولا برای بارهای بسیار سنگین – تا ۱۰۰ تن – مورد استفاده قرار میگیرد. از طرف دیگر کامیون ترانزیت نسبت به تریلی ترانزیت هزینه کمتری دارد. بنابراین از نظر اقتصادی کاملا مشخص است که کامیون ترانزیت برای حمل و نقل بارهای بین المللی به صورت زمینی از اولویت بالاتری برخوردار است.

شرایط کامیون ترانزیت

شرایط کامیون ترانزیت

اما اولین سوالی که باید به صورت جدی آن را بررسی کنیم این است که کامیون ترانزیت چه شرایطی باید داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است از قانون کمک بگیریم.

به طور کلی هر اتفاقی که داخل مرزهای هر کشوری رخ می دهد تا حد زیادی بر اساس قوانین آن کشور مورد بررسی قرار می گیرد و در کمتر مواقعی قوانین بین المللی یا قوانین سایر کشورها در آن دخیل بوده است. اما زمانی که کاری خارج از مرزهای کشور صورت می گیرد قوانین بین المللی و کشور ثانی مورد توجه و ملاک قرار می گیرد.

وقتی قرار باشد کالایی از ایران به واسطه کامیون ترانزیت خارج شود قوانین کشور ایران تنها بخشی از مسئله را مشخص می کند، بخش عمده ای از شرایط توسط قوانین بین المللی و قوانین کشور مقصد تعیین می شود. به عبارت ساده تر کامیون ترانزیت باید دارای سه نوع شرایط قانونی باشد:

  • شرایط قانون کشور مبدا
  • شرایط بین المللی
  • شرایط قانون کشور مقصد

در صورتی که یک کامیون ترانزیت یکی از این شرایط قانونی را نداشته باشد عملا از تردد آن جلوگیری به عمل می آید و یا این که مجبور خواهد شد به کشور مبدا باز گردد.

داشتن گواهی بین المللی، داشتن بارنامه رسمی و معتبر، داشتن پلاک عبور و مرور بین المللی، داشتن بیمه نامه رسمی و بین المللی از مهمترین شرایط کامیون ترانزیت محسوب می شود. به عبارت ساده تر این ها شرایط قانونی بین المللی است که هر کامیون ترانزیت باید آن ها را داشته باشد تا اجازه حضور در جاده های بین المللی و جاده های خارج از کشور را داشته باشد.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

در صورتی که کامیون ترانزیت دارای شرایط فوق نباشد اصولا نباید بتواند از مرزهای کشور خارج شود. همچنین کاملا مشخص است که راننده کامیون ترانزیت باید دارای پاسپورت معتبر برای عبور از مرز باشد. همچنین در صورت نیاز کشور مقصد راننده باید ویزای معتبر و مورد نیاز کشور مقصد را تهیه کند تا اجازه ورود به خاک آن کشور را داشته باشد.

توجه داشته باشید که اگر راننده یا کامیون ترانزیت یکی از این شرایط را نداشته باشد عملا امکان تردد در جاده های خارج از مرز کشور را نخواهد داشت.

شرایط کار ترانزیت

داشتن کامیون ترانزیت و سفر به کشورهای مختلف شاید شغل رویایی بسیاری از افراد باشند. در واقع بسیاری از افراد از ترکیب رانندگی و سفر به کشورهای دیگر لذت می برند. از این رو به نظر می رسد حمل و نقل ترانزیت برای آن ها بهترین گزینه باشد. درست مانند هر شغل و فعالیت دیگری این کار نیز سختی های خاص خودش را دارد.

اولین و مهمترین شرایط کار ترانزیت که باید بدانید این است که عملا شما زمان زیادی را قرار است صرف کنید تا بتوانید یک بار را از مبدا به مقصد برسانید. به طور میانگین معمولا یک حمل و نقل ترانزیت از چند هفته تا چند ماه طول می کشد.

شرایط کار ترانزیت

از این رو راننده کامیون ترانزیت همچون سایر کامیون ها مانند : کامیون یخچالی باید بتواند خودش را با شرایط دوری و تنهای وفق بدهد و به نوعی باید قبول کند که برای مدت نسبتا طولانی قرار است شب و روز خود را در کامیون ترانزیت خود بگذراند و جز آن جایی دیگری ندارد! این را شاید بتوان بخش سخت شرایط کار ترانزیت دانست.

اما فارغ از این مسائل در قانون نیز شرایط مشخصی برای کار با کامیون ترانزیت و حمل و نقل باری بین المللی مشخص شده است. توجه داشته باشید که توجه به این شرایط الزامی است و شما نمی توانید بدون توجه به آن اقدام به حمل و نقل جاده ای به صورت بین المللی داشته باشید:

  1. داشتن معرفی رسمی و تایید شده توسط مدیر عامل شرکت حمل و نقل که در آن فعالیت دارند.(محضری).
  2. ارائه تعهد نامه رسمی راننده یا کمک راننده (محضری).
  3. دادن آزمایش اعتماد و ارائه برگه عدم اعتیاد از آزمایشگاه‌های مجاز وزارت بهداشت در تهران و برای مدیریت گذرنامه شهرستان ها آزمایشگاه مورد قبول شهرستان مربوطه.
  4. اصل و فتوکپی گواهینامه پایه یک معتبر برای رانندگان
  5. اصل و کپی گواهینامه پایه دو جهت کمک رانندگان.
  6. اصل و فتوکپی کارت پایان خدمت ( اصل و کپی کارت معافیت از خدمت برای مشمولان وظیفه عمومی.)
  7. اصل و فتوکپی شناسنامه عکس دار.
  8. تهیه و تنظیم فرم و پوشه گذرنامه (قابل تهیه در کلیه دفاتر پستی سراسر کشور)
  9. پنج قطعه عکس ۴×۶ جدید زمینه سفید تمام رخ بدون عینک و کلاه و کراوات و از یک نگاتیو.
  10. ارائه درخواست و بررسی آن توسط اداره کل گذرنامه استان- برای ارائه این درخواست لازم است فرم ۱۸ که مخصوص رانندگان ترانزیت است را تکمیل کنید.
  11. ارائه گذرنامه معتبر

همراهان همیشگی آسان بار در صورتی که مقاله مورد نظر برای شما مفید بوده است پیشنهاد میکنیم مقالات ” بارنامه پلیس راهی چیست ” و ” بهترین روش اعلام بار سراسری ” را نیز مطالعه نمایید.

برخی از سوالات متداول

فرق کامیون ترانزیت با انواع تریلی ها چیست؟

به طور کلی تریلی و کامیون ترانزیت از نظر ساختاری تفاوت عمده ای با یک دیگر دارد. قسمت بار تریل از قسمت کابین آن جداست اما در انواع کامیون این دو بخش به یک دیگر متصل هستند. این تفاوت بیشتر در نوع و وزن بار حمل شده تاثیر می گذارد. به عبارت ساده تر کامیون های حداکثر تا تناژ ۴۰ را می توانند حمل کنند در حالی که تریلی های چند محوره قادر هستند تا ۱۰۰ تن را جا به جا کنند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که ساختار تریلی به نحوی است که عملا کمتر می توان آن ها را در جاده های مواصلاتی مشاهده کرد.

پلاک کامیون ترانزیت را کدام نهاد یا ارگان صادر می کند؟

به طور کلی پلاک های بین المللی در ایران توسط کانون جهانگردی و اتومبیلرانی صادر می شود