زمان مطالعه: ۶ دقیقه

با گذر زمان رقابت بیشتری بین برندهای مختلف برای تولید کامیون برقی شکل گرفته است شرکت های همچون ولوو ، اسکانیا و بنز جزیی از این پیشگامان هستند  شرکت‌های مختلف با رویکرد رو به آینده در تولید کامیون برقی، توانسته اند توجه مدیران ناوگان‌های باری و رانندگان کامیون را که مدت‌ها از نبود نوآوری در صنعت کامیون سازی شکایت داشته‌اند، به دست بیاورند در ادامه به برخی از این کامیون های برقی اشاره خواهیم کرد در ادامه با ما همراه باشید.

ساز و کار کامیون های برقی

صنعت کامیون رانی، تعداد بسیار زیادی راننده را در خود جای‌داده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت صنعت حمل و نقل جاده ای خیلی بزرگ است و جای نوآوری زیادی در آن وجود دارد. اما به‌رغم کمبود راننده و مشکلات دیگر، ابداعات لازم برای تسریع حمل‌ونقل کامیونی سرعت کمی داشته است. از سوی دیگر، مسئله هزینه سوخت و شارژ نشدن کارت سوخت گازوئیل نیز مطرح است. در سال‌های اخیر هزینه سوخت رو به افزایش بوده است و همچنان دغدغه مهمی برای این صنعت باقی‌مانده است. بنابراین عجیب نیست که دست‌اندرکاران این صنعت از بابت پتانسیل بالای حل مشکل توسط کامیون برقی هیجان‌زده باشند.

کامیون برقی هوشمند

هزینه اولیه خرید این مدل کامیون‌های برقی از کامیون‌های متعارف بالاتر است اما ازآنجا که به‌ جای سوخت از برق استفاده خواهد شد، هزینه اضافی اولیه جبران می‌شود. همچنین برخی ویژگی‌های آن باعث می‌شود که هزینه نگهداری و تعمیرش کاملاً پایین‌تر از کامیون‌های عادی باشد. تنها نکته‌ای که هنوز مانع از همه‌گیر شدن استفاده از کامیون برقی می‌شود این است که باید اعتماد به استفاده از آن در جاده‌ها به وجود بیاید و این کار زمان می‌برد.

واقعیت این است که تقاضای زیادی برای کامیون برقی در برخی نقاط جهان وجود دارد؛ به‌خصوص در مناطقی مثل اروپا که به مسئله آلودگی هوا و تأثیر منفی سوخت‌های دیزلی روی محیط‌ زیست اهمیت زیادی داده می‌شود.

دریافت بار بشکل رایگان و توافقی

در راستای حفظ محیط‌ زیست؛ در یکی از جشنواره‌های معتبر، کامیون برقی مخصوص حمل چوب شرکت سوئدی اینراید مجهز به فناوری خودران سطح ۴ رونمایی شد. جشنواره‌ی سرعت گودوود، هرسال مجموعه‌ای از متنوع‌ترین خودروهای جهان را گرد هم می‌آورد تا هزاران علاقه‌مند به دنیای خودرو برای شرکت در این مراسم، اقدام کنند.

امسال مصادف با سالگرد ۲۵ سالگی اولین برگزاری جشنواره‌ی سرعت گودوود در سال ۱۹۹۳ بود؛ در طول این ۲۵ سال، گودوود اهمیت خود را در صنعت خودروسازی تثبیت کرده است. خودروسازان معمولاً با قدرتمندترین سوپر اسپرت‌ها و لوکس‌ترین خودروهای خود در گودوود حاضر می‌شوند، اما این فقط بخشی از صدها مدل متنوع در زمین‌های سرسبز گودوود است.

کامیون برقی ۲۰۲۲ شرکت ولوو مدل وی ان آر (VNR)

کامیون برقی ولوو مدل وی ان آر

ولوو اولین خط خودروهای الکتریکی این شرکت را معرفی کرد که می توانند ۳۰۰ کیلومتر را طی کنند و با خودروهای دیزلی رقابت کنند. ولوو اعلام کرده است که اولین خودروسازی است که پیش فروش کامیون برقی ولوو سنگین را از سال ۲۰۲۱ و تولید را از سال ۲۰۲۲ آغاز می کند.

به گزارش “ولوو”؛ این کامیون های ۴۸ تنی بسته به پیکربندی خود می توانند ۳۰۰ کیلومتر را طی کنند. با این اعلامیه، ولوو صاحب مجموعه کاملی از کامیون های برقی خواهدشد.

این خودروهای حمل و نقل منطقه ای دارای برد ۳۰۰ کیلومتر هستند و از ظرفیت باتری ۲۶۵ کیلووات ساعت استفاده می کنند. ولوو می گوید که می تواند باتری را تا ۸۰ درصد در ۷۰ دقیقه شارژ کند. این شرکت همچنین می گوید که با استفاده از ترمز احیا کننده، کامیون می تواند باتری خود را تا ۱۵ درصد در چرخه های کاری خاص شارژ کند.

قدرت این کامیون برقی ۴۵۵ اسب بخار و گشتاور ۵۴۹۲ نیوتون متر و وزن آن در حدود ۳۷ تن است، بنابراین جا دادن بارهای مختلف کار سختی در این کامیون برقی ولوو نخواهد بود. کامیون برقی ولوو وی ان آر دارای امکانات خاصی از جمله تلماتیک، عیب یابی از راه دور و خدمات نظارت باتری از راه دور است. در صورتی که علاقمند هستید با سایر مدل ها نیز آشنا شوید پیشنهاد میکنیم مقاله “ بررسی تخصصی ولوو vnl ” را نیز مطالعه نمایید.

جدید ترین کامیون برقی ۲۰۲۲ تسلا سمی

تسلا سمی نام کامیون برقی تسلا است. این کامیون برقی با یک بار شارژ می تواند ۸۰۰ کیلومتر را طی کند و بیش از ۳۶ تن بار را حمل کند.البته به فناوری خودران نیز تجهیز است.سمی از اتوپایلوت فناوری نیمه خودکار تسلا استفاده می کند. این فناوری شامل ویژگی هایی مانند ترمز خودکار، حفظ خطوط در رانندگی و هشدار خروج از خط است.

ویژگی های کامیون برقی تسلا

مدت زمان سرعت گیری این کامیون ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به مدت ۵ ثانیه است، البته زمانی که این کامیون خالی است و باری نداشته باشد.هنگامی که کامیون باری با وزن ۳۶ تن را حمل می ‌‌کند می تواند این سرعت را در ظرف ۲۰ ثانیه به آن برسد. یکی دیگر از ویژگی های برجسته این کامیون، توانایی آن در بالا رفتن از شیب ۵ درصد با سرعت ثابت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت است.

کامیون برقی 2022 تسلا

دغدغه اصلی دوستداران خودروهای برقی زمان شارژ این خودرو است. با توجه به ماهیت کاری این وسیله نقلیه، حساسیت بیشتری نسبت کامیون برقی های دیگر دارد.

تسلا اعلام کرد که ایستگاه‌های شارژ سریع این شرکت می‌توانند باتری‌های سمی را برای مسافت ۴۰۰ مایلی در ۳۰ دقیقه شارژ کنند و با شبکه‌ای از ایستگاه‌های شارژ سریع در ایستگاه‌های کامیون، رانندگی در مسافت‌های طولانی با خودروهای الکتریکی دیگر یک رویا نیست.

این کامیون مجهز به ۴ موتور الکتریکی مستقل است که هر کدام بر روی یکی از چرخ های محور عقب نصب شده اند. موتورهای الکتریکی داخلی با تنظیم گشتاور اعمال شده به هر چرخ از لغزش تریلر در جهت ناخواسته جلوگیری می کنند و تسلا اطمینان این موتورها را تا ۱.۶ میلیون کیلومتر تضمین می کند.

T/Log کامیون برقی برای حمل چوب

یکی از شرکت‌های متفاوت امسال، برند سوئدی اینراید (EINRIDE)، با جدیدترین محصول خود به بریتانیا آمده بود. این شرکت که در سال ۲۰۱۶ بنیان گذاشته‌شده است، در حوزه‌ی خودروهای خودران فعالیت می‌کند. T/Log جدیدترین محصول اینراید، یک کامیون تمام برقی و خودران مخصوص حمل چوب است. T/Log با داشتن قابلیت‌های قابل‌توجه حرکت در مسیرهای آف رود، کامیونی قدرتمند برای حمل چوب در جاده‌های جنگلی است.

پاپ آپ نصب برنامه اعلام کننده

رابرت فلک، مدیرعامل اینراید در جریان رونمایی اولین کامیون تمام برقی و خودران حمل چوب دنیا گفت: ما در اینراید با هدف پیشتازی در تغییر بازارگاه حمل و نقل و باربری فعلی به سیستم پاک و تجدید پذیر، همواره در حال نوآوری در فناوری خودران و خودروهای تمام برقی هستیم. T/Log می‌تواند در محیط‌ های سرسخت به‌راحتی دوام بیاورد. ما در این حوزه تازه‌وارد هستیم، اما از طرفی پتانسیل خودروهای برقی در این زمینه قابل‌توجه است.

بر اساس اطلاعات رسمی منتشرشده، T/Log به لطف پلتفرم خودران انویدیا، از فناوری خودران سطح ۴ بهره می‌برد. این کامیون به کابین راننده مجهز نیست اما باوجود فناوری کنترل ریموت فانتوم اوتو، قابلیت کنترل از راه دور حتی بافاصله چند صد کیلومتر را دارد.

در فناوری کنترل از راه دور فانتوم اوتو (Phantom Auto)، می‌توان با ارتباط ۴G خودرو را که پتانسیل فراوانی در حوزه‌های مختلف مانند حمل چوب و خودروهای معدن دارد، کنترل کرد. T/Log با ابعاد ۲۵۵۲ متر عرض، ۳۵۶۳ متر ارتفاع و ۷۳۳۸ متر طول به باتری ۳۰۰ کیلووات ساعتی با شعاع حرکتی ۱۹۳ کیلومتر در یک‌بار شارژ مجهز بوده و ظرفیت کامل بارگیری آن ۱۶ تن است.

TLog کامیون برقی

به دلیل نبودن کابین راننده، T/Log ابعاد بزرگی ندارد و درواقع فضای بار بیشتری در اختیار می‌گذارد؛ همین مورد در هزینه‌های تولید نیز تأثیر قابل‌توجهی گذاشته است. علاوه بر این نبود سیستم تهویه مطبوع یا سیستم‌های مختلف رفاهی و کمک‌راننده، به معنی مصرف بهینه‌ی انرژی و حرکت مطلق با استفاده از باتری‌ها حتی در محیط‌های ناهموار است.

کامیون حمل چوب اینراید به نرم‌افزار راه‌یابی پیشرفته نیز مجهز است. بر اساس این نرم‌افزار وضعیت ترافیکی مسیر سنجیده می‌شود و بر اساس آن مسیر تغییر می‌کند و همین موضوع باعث تنظیم مصرف انرژی می‌شود. نبود کابین راننده در این کامیون باعث کاهش یافتن هزینه‌های بالای ساخت کامیون شده است. با استفاده از سیستم کنترل از راه دور می‌توان چندین کامیون را هم‌زمان هدایت کرد که در وقت و زمان و هزینه می‌توان خیلی صرفه‌جویی کرد.

عدم تولید گازهای گلخانه‌ای نیز از نکات مثبت این کامیون است. به لطف وجود دوربین‌ها و رادارها این کامیون در زاویه ۳۶۰ درجه‌ای خود به محیط پیرامونش تسلط کامل دارد. این مورد باعث بالا رفتن ایمنی کامیون می‌شود و هدایت آن در مسیر و شرایط سخت را بسیار آسان می‌کند.

شاید برخی افراد در اولین واکنش نگران بی‌کاری و از دست دادن شغل باشند، اما هنوز هم در شرایط زیادی به اپراتور انسانی نیاز است. حداقل فرصت کار کردن در محیط‌ها و شرایط کاری مناسب‌تر با مسئولیت‌های پیچیده‌تر و مهم‌تر برای افراد بیشتر فراهم می‌شود.

 کامیون برقی مرسدس بنز

اخیراً شرکت کامیون سازی بنز ایده ساخت کامیون های برقی را برای بهبود صنعت حمل و نقل و اعلام بار سراسری و ایجاد حمل و نقل سبز در جهان معرفی کرده است. همانطور که از نام این کامیون ها مشخص است، به جای موتورهای دیزلی از موتورهای الکتریکی استفاده می شود که هیچ آلایندگی ندارند.این کامیون های سوخت هیدروژنی و پیل های سوختی در سه مدل معرفی شده اند که هر کدام طراحی و هدف متفاوتی دارند.

 کامیون برقی مرسدس بنز

مشخصات فنی کامیون برقی مرسدس بنز

یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی در داخل کابین کامیون تعبیه شده است که تمام اطلاعات لازم را در اختیار راننده قرار می دهد و به او کمک می کند تا مسیر خود را پیدا کند. این خودرو دارای ظرفیت ۲۱۲ کیلووات ساعت است که با سه باتری لیتیوم یونی ماژولی می تواند تا ۲۰۰ کیلومتر در هر شارژر برسد.این کامیون برقی مرسدس بنز دارای دو موتور برقی با قدرت ۳۳۵ اسب بخار است که نیرو را به چرخ ها منتقل می کند.

گیف موشن راننده

کامیون برقی آکتروس مرسدس بنز بسیار شبیه به کامیون های معمولی دیزل هستند اما بهترین انتخاب برای استفاده مداوم در مسافت های طولانی هستند زیرا توسط الزامات قانونی برای زمان رانندگی برای رانندگان کامیون مستقر در اتحادیه اروپا محدود شده اند. اما به لطف فناوری شارژ سری جدید کامیون های مرسدس بنز، انرژی مورد نیاز برای سفر را تامین می کرد. لازم به ذکر است کامیون برقی مرسدس بنز با موتور دیفرانسیل برقی بهترین گزینه برای استفاده حمل و نقل درون شهری است.

در صورتی که مقاله مورد نظر برای شم قابل توجه بوده است پیشنهاد میکنیم مقالات ” بارنامه چیست و چه میزان اهمیت دارد؟ “و ” آموزش سریع استعلام کارت هوشمند راننده ” را نیز مطالعه نمایید.

برخی از سوالات متداول

معروف ترین کامیون های برقی کدامند ؟

کامیون های همچون مرسدس بنز آکتروس ، T/Log کامیون برقی ، تسلا سمی و ولوو مدل وی ان آر (VNR) از معروف ترین کایمون های برقی در جهان بشمار می آیند.

علت محبوبیت کامیون های برقی چیست ؟

در سال‌های اخیر هزینه سوخت رو به افزایش بوده است و همچنان دغدغه مهمی برای این صنعت باقی‌مانده است. بنابراین عجیب نیست که دست‌اندرکاران این صنعت از بابت پتانسیل بالای حل مشکل توسط کامیون برقی هیجان‌زده باشند.