آیا کامیون‌های خودران صنعت حمل و نقل را متحول خواهند کرد!؟
آیا کامیون‌های خودران صنعت حمل و نقل را متحول خواهند کرد!؟

آیا کامیون‌های خودران صنعت حمل و نقل را متحول خواهند کرد!؟

سالانه در ایالات متحده آمریکا، کامیون‌ها حدود ۷۰۰ میلیارد دلار بار و کالا را جا به جا می‌کنند و این بدان معناست که حدود ۷۰ درصد از بار این کشور با کامیون حمل می‌شود. شاید به همین علت است که به صرفه اقتصادی خودروهای تجاری بدون راننده تا این اندازه بها داده می‌شود.

در حالی که بسیاری از کارشناسان معتقدند کاهش رانندگی انسان منجر به کاهش آمار تصادفات و حوادث جاده‌ای می‌شود، برخی دیگر بر این باروند که دستیابی به این هدف بسیار بعید است و در آینده نزدیک محقق نخواهد شد. به اعتقاد این عده، تا سال ۲۰۳۰ وسایل نقلیه خودرانی که در سطح ۴ و سطح ۵ تولید می‌شوند فقط ۴ درصد از فروش خودروهای نو را تشکیل خواهند داد ولی با دیدی خوشبینانه می‌توان گفت امکان دارد این عدد تا سال ۲۰۴۰ به ۵۵ درصد افزایش پیدا کند.

به طور کلی، جا به جایی انسان به دو دسته تقسیم می‌شود:

الف. جا به جایی شخصی برای انجام امورات زندگی فردی

ب. جا به جایی  عمومی و حمل بار.

به منظور جا به جایی برای انجام امور زندگی، افراد باید مالک وسایل نقلیه شخصی خودشان باشند و با آن‌ها به رانندگی بپردازند، این وسایل نقلیه می‌توانند دوچرخه یا قایق نیز باشند.

و اما بیشتر حمل و نقل انسان‌ها به صورت جا به جایی عمومی و یا به منظور حمل بار انجام می‌گیرد و در این بخش است که نقش وسایل نقلیه خودران بیشتر به چشم می‌آید و اولین سئوالی که پیش می‌آید نیز صرفه اقتصادی آن برای شرکتی است که وسایل نقلیه خودران را به کار می‌گیرد.

با وجود این که خودروسازان بیشتر در حال تولید ماشین‌های سبک خودران هستند، ولی انتظار می‌رود استفاده از آن‌ها در وسایل نقلیه تجاری نیز به زودی آغاز شود. دلیل این کار نیز ساده است، چون فقط در این بخش است که استفاده از ماشین‌های خودران صرفه اقتصادی دارد.

اشخاصی که به عنوان مدیر ناوگان برای شرکت‌های حمل و نقل کار می‌کنند به طور قطع بررسی خواهند کرد که استفاده از این فناوری جدید چه فوائدی برایشان خواهد داشت و هنگامی که نفع اقتصادی آن به یک میزان مشخص برسد، زمان خریدن ناوگانی از کامیون‌های خودران فرا رسیده است.

اقدام شرکت‌های حمل و نقل به خرید کامیون‌های خودران یک جهش اقتصادی بزرگ به دنبال خواهد داشت و همچنان که قیمت‌ها کامیون‌ها بالا می‌رود، قیمت حسگرها، نرم‌افزار و سایر قطعات مورد نیاز برای ساختن آن‌ها کاهش می‌یابد و سرعت ساخت و تحویل آن‌ها به مشتری بیشتر خواهد شد.

البته نباید انتظار داشته باشید این تغییر و تحول یک شبه صورت بگیرد، بلکه همچنان که مدل‌های جدید کامیون‌ در هر سال تولید می‌شوند، به تدریج به تجهیزات مورد نیاز برای خودران شدن مجهز خواهند شد. این امر کار را برای رانندگان ساده‌تر می‌کند و ایمنی و بهره‌وری را نیز بالاتر می‌برد.

 

آیا کامیون‌های خودران صنعت حمل و نقل را متحول خواهند کرد!؟

آیا کامیون‌های خودران صنعت حمل و نقل را متحول خواهند کرد!؟

 

در نظر داشته باشید که استفاده از کامیون‌های خودران فوائد دیگری نیز خواهد داشت. به زنجیره‌ای از دو تا پنج کامیون فکر کنید که به صورت دیجیتالی به هم متصلند و با فاصله‌ای نزدیک به هم حرکت می‌کنند تا مقاومت هوا و در نتیجه میزان مصرف انرژی را کاهش دهند. به سیستمی فکر کنید که کمپانی تسلا آن را سیستم اتوپایلوت نامیده است و به رانندگان اجازه می‌دهد در بزرگراه‌ها برای مدتی طولانی هدایت کامیون را به خودش بسپارند. به طور قطع، یک ربات هنگامی که پدال گاز را می‌فشارد، ترمز می‌گیرد یا دنده عوض می‌کند، میزان مصرف انرژی را با دقت محاسبه و کارها را به گونه‌ای انجام می‌دهد که انرژی کمتری مصرف شود. سیستم کروز کنترل تطبیقی نیز می‌تواند به صورت خودکار شیب یا سربالایی جاده را از پیش تشخیص داده و تصمیم بگیرد که کامیون در کجا باید سرعت بگیرد و در کجا باید بیشترین میزان صرفه‌جویی در سوخت اعمال بشود. شاید در این گونه کامیون‌ها تنها کاری که لازم است راننده انجام بدهد این است که در طول مسیر لم بدهد و فقط برای تحویل بار وارد عمل بشود.

 

آیا کامیون‌های خودران صنعت حمل و نقل را متحول خواهند کرد!؟

آیا کامیون‌های خودران صنعت حمل و نقل را متحول خواهند کرد!؟

 

ممکن است در آینده این امکان به وجود بیاید که بتوان کامیون‌ها را برای رفت و آمد در یک مسیر خاص برنامه‌ریزی کرد. کامیونی که بتواند بدون راننده حرکت کند به طور قطع برای شرکت‌های حمل و نقل بسیار با ارزش است. البته راننده‌ها هم بیکار نخواهند شد و ممکن است در یک مرکز برون شهری به هدایت کامیون از راه دور بپردازند تا با موفقیت به مقصد مورد نظر برسد. در این جا، شاهد دو تغییر عمده هستیم. یکی این که کامیون یک وسیله خودران خواهد بود و دیگری این که رانندگان به مدیر بارگیری یا مدیر کنترل ناوگان تبدیل خواهند شد. به این ترتیب، رانندگان بیکار نخواهند شد و فقط وظایف‌شان تغییر خواهد کرد.

در پایان می‌توان نتیجه گرفت که با یک تحول در فناوری کامیون‌ها مواجه خواهیم شد ولی زمان آن و نحوه برخورد بازار با آن هنوز مشخص نیست، با این حال، پیش‌بینی می‌شود در دهه منتهی به سال ۲۰۳۰ میلادی، واقعیت‌های بیشتری آشکار بشود و بتوان دیدی واقعی‌تر از واکنش بازار به کامیون‌های خودران به دست آورد.

کوثر کارشناس دیجیتال مارکتینگ است و به علت استعداد و علاقه زیادی که در زمینه بازاریابی و تبلیغات آنلاین دارد در این حوزه فعالیت می‌کند.

پاسخی بگذارید